• Anonym (Bläää)

    Så jäkla gasig!!

    Jag är så trött och vill bara sova, men jag kan inte. Hela eftermiddagen har jag varit helt hysteriskt gasig, aldrig varit med om något liknande. Gång på gång känns det som en ballong som blåses upp och så får jag skynda mig till toan. Ibland är det bara en massa gaser, ibland mer.

    Någon som känner igen det här och förstår vad det kan vara? Har verkligen aldrig upplevt det här tidigare. Jag har en historia av att vara lös i magen, men de senaste två dagarna har jag snarare varit väldigt hård i magen.

  • Svar på tråden Så jäkla gasig!!
  • Anonym (IBS)

    Skulle tro antingen IBS eller laktosintolerant, båda kan väl uppkomma efter stress i livet. Jag lider av båda delarna, vissa dagar sitter jag bara på toa eller får gå dit en gång i timmen, brukar även få svettningar.

    Jag tål inte lök, laktos, vitt bröd, läsk, för mycket fibrer, smör med mera. Att äta såser går inte alls.

  • Anonym (op)

    Är det bara nu du har så lär det väl vara nåt du ätit.

    Jag får alltid så om jag dricker mjölk med laktos. Kom på det efter 40 år :)

  • Anonym (IBS)
    Anonym (op) skrev 2020-01-19 02:32:29 följande:

    Är det bara nu du har så lär det väl vara nåt du ätit.

    Jag får alltid så om jag dricker mjölk med laktos. Kom på det efter 40 år :)


    Det var samma för mig, kom på det när jag var runt 30, det var iofs då mina problem med magen började, även om jag hade haft känningar förut så kom dom allt oftare. Men slutade med laktosprodukter och det blev genast mycket bättre, det är som att laktos sätter igång IBS besvären och gör dom värre.

    En bra dag fiser jag normalt och en dålig dag fiser jag från kvällen tills någon gång på eftermiddagen, alltså det verkar pågå i typ 12-24 timmar innan magen lugnar ner sig igen. Sedan kan magen vara som död i två dagar för att proceduren börjar om igen.
  • Anonym (A)
    Anonym (IBS) skrev 2020-01-18 23:44:46 följande:
    Skulle tro antingen IBS eller laktosintolerant, båda kan väl uppkomma efter stress i livet. Jag lider av båda delarna, vissa dagar sitter jag bara på toa eller får gå dit en gång i timmen, brukar även få svettningar.
    Jag tål inte lök, laktos, vitt bröd, läsk, för mycket fibrer, smör med mera. Att äta såser går inte alls.
    Det tror jag med.
  • Anonym (Bläää)

    Jag dricker inte mjölk alls, så laktos är det inte. Har inte ätit något jag inte brukar äta :/ det håller ännu i sig, är bättre än igår, men inte bra.. Gör ont av och till nere på höger sida av magen.

  • Anonym (IBS)
    Anonym (Bläää) skrev 2020-01-19 13:01:32 följande:

    Jag dricker inte mjölk alls, så laktos är det inte. Har inte ätit något jag inte brukar äta :/ det håller ännu i sig, är bättre än igår, men inte bra.. Gör ont av och till nere på höger sida av magen.


    Det finns laktos i allt möjligt, förvisso i mindre mängder.
    Jag lider av laktos, IBS och migrän, ingen rolig kombo.


  • Anonym (Bläää)
    Anonym (IBS) skrev 2020-01-19 14:25:55 följande:

    Det finns laktos i allt möjligt, förvisso i mindre mängder.

    Jag lider av laktos, IBS och migrän, ingen rolig kombo.


    Jag vet, jag menade alltså att jag varken äter eller dricker mjölk i någon form. Jag tål inte mjölkprotein.
  • Anonym (Josteja)

    Vet du med dig att du ätit ovanligt mkt gasbildande de senaste dagarna? Som kålväxter, baljväxter, lök, sötningsmedel etc. för då är det inget alls ovanligt. Det kan lätt ställa till det för de flesta.
    Kan även bli så om man är känslig för vete/gluten. Så har det blivit ovanligt mkt vete/gluten produkter senaste dagarna?

    För egen del utesluter jag framförallt sötningsmedel (det hemskaste för min mage). Samt laktos och för mkt vete/gluten.

Svar på tråden Så jäkla gasig!!