• Anonym (Någon­)
    Sun 19 Jan 2020 12:17
    20 visningar
    8 svar
    8
    20

    Löfven har inte splittrat alliansen.

    Det talas en del i media om att Stefan Löfven har splittrat alliansen. Självklart har han gynnats av att alliansen har spruckit men den som gjort grovjobbet är ju Jimmie Åkesson. Hade inte Sverigedemokraterna funnits hade vi sannolikt levt kvar i de två traditionella blocken och den ena sidan hade helt enkelt låtit den andra vinna om de inte är större. Inget parti hade förflyttat sig nämnvärt.

    Det är det enda som är bra med Sverigedemokraterna enligt mig. De bryter upp den klassiska blockpolitiken.

  • Svar på tråden Löfven har inte splittrat alliansen.
  • Anonym (***))
    Sun 19 Jan 2020 12:20
    #1

    Jag skulle säga att det är Alliansen själv som splittrat sig. De har helt enkelt dragit åt olika håll. Det är inte samma partiledare som när de bildades.

  • Anonym (A)
    Sun 19 Jan 2020 12:21
    #2
    Anonym (***)) skrev 2020-01-19 12:20:07 följande:
    Jag skulle säga att det är Alliansen själv som splittrat sig. De har helt enkelt dragit åt olika håll. Det är inte samma partiledare som när de bildades.
    Det är också min åsikt.
  • Stolt Farsa
    Sun 19 Jan 2020 12:24
    #3
    Anonym (***)) skrev 2020-01-19 12:20:07 följande:

    Jag skulle säga att det är Alliansen själv som splittrat sig. De har helt enkelt dragit åt olika håll. Det är inte samma partiledare som när de bildades.


    Så du tror inte att alliansen hade bildat en regering även om de var större än de rödgröna och Sverigedemokraterna inte fanns?
  • Anonym (***))
    Sun 19 Jan 2020 12:54
    #4
    Stolt Farsa skrev 2020-01-19 12:24:49 följande:
    Så du tror inte att alliansen hade bildat en regering även om de var större än de rödgröna och Sverigedemokraterna inte fanns?
    Jo, det  hade de nog, även om  jag tycker de är mer olika idag än de var förr.

    Men de hade även kunnat hålla ihop idag, om de verkligen hade velat. Men deras politik har utvecklats åt olika håll, och det är det som jag ser anledningen till att de inte håller ihop. 
  • Sun 19 Jan 2020 13:05
    #5

    Det Är väl sossar som vill få det att låta som löfven har lyckats med någonting i alla fall. Självklart har han inte det. Alliansen höll inte ihop för att dom tyckte för olika i vissa frågor. Det var synd, men det är som det är med det.

  • Anonym (Någon­) Trådstartaren
    Sun 19 Jan 2020 13:18
    #6
    Egon den stora skrev 2020-01-19 13:05:21 följande:

    Det Är väl sossar som vill få det att låta som löfven har lyckats med någonting i alla fall. Självklart har han inte det. Alliansen höll inte ihop för att dom tyckte för olika i vissa frågor. Det var synd, men det är som det är med det.


    Ja och det är väl frågan om sverigedemokraterna som skavde mest
  • Anonym (Någon­) Trådstartaren
    Sun 19 Jan 2020 13:21
    #7
    Anonym (***)) skrev 2020-01-19 12:54:29 följande:

    Jo, det  hade de nog, även om  jag tycker de är mer olika idag än de var förr.

    Men de hade även kunnat hålla ihop idag, om de verkligen hade velat. Men deras politik har utvecklats åt olika håll, och det är det som jag ser anledningen till att de inte håller ihop. 


    Ok. Jag tror ändå att frågan om sverigedemokraterna var den som skavde mest och mer eller mindre avgjorde splittringen. De tycker såklart olika i andra frågor också men jag är övertygad om att de hade kunnat kompromissa ihop någonting där men inte just om sverigedemokraterna.
  • Sun 19 Jan 2020 20:59
    #8
    Anonym (Någon) skrev 2020-01-19 13:18:06 följande:

    Ja och det är väl frågan om sverigedemokraterna som skavde mest


    Ja, frågan om sd fällde avgörandet dumt nog. Man kunde ju bildat regering ändå och löst fråga för fråga med något av dom andra partierna.
Svar på tråden Löfven har inte splittrat alliansen.