• Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 13:49
    795 visningar
    26 svar
    26
    795

    Ger upp, får ingen ägglossning efter MA...

    När i cykeln börjar du testa för ÄL då? Du kanske är alldeles för sen med den biten och borde börja tidigare, alltså efter nästa mens. Det låter ju väldigt ovanligt att du inte skulle ha någon ÄL annars.

  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 13:51
    #2
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-19 13:49:42 följande:

    När i cykeln börjar du testa för ÄL då? Du kanske är alldeles för sen med den biten och borde börja tidigare, alltså efter nästa mens. Det låter ju väldigt ovanligt att du inte skulle ha någon ÄL annars.


    Nvm, jag läste ditt inlägg, hela, men missade ändå infon... Skyller på extrem trötthet.

    Men då har du alltså testat från den 10/1 till idag?
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 14:30
    #4
    Undrandee skrev 2020-01-19 14:20:05 följande:
    Nä jag va lite snabb där :)

    Började testa med ÄL sticka igår`men vi började ha sex den 10, slutade blöda den 9e. Men vi har haft sex varannan dag sedan den 10e. Enligt appar ska jag ha ÄL 21/22 men clearblue testet jag köpte ska visa 4 fertila dagar, men om jag fått negativt nu så borde ju inte set ske någon ÄL om 4 dagar? :/
    Ja man kan ju iaf tänka sig att du inte borde ha äl innan du slutar blöda iaf, så klart.

    Grejen är den att appar inte har en aning om när du har äl, bara när du borde ha det. Temperaturmätning verkar vara en hyfsat bra metod, men den visar när du redan HAFT ägglossning, alltså när det redan är för sent. De digitala testerna är överlägset bäst och jag kör också CB:s fyradagars! Nu är det så att jag fick min mens den 4/1 och enligt instruktionerna började jag testa 9/1 och fick maximalt utslag direkt! Alltså den fasta glada gubben. Så det var därför jag tänkte att du kanske började testa för sent, för jag hade garanterat tippat på äl en vecka senare om jag inte hade haft CB.
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 15:15
    #7
    Undrandee skrev 2020-01-19 14:57:56 följande:

    står att har man en 32 dagars cykel ska man börja testa med clearblues ÄLtest på dag 15. Är det från om man räknar när jag hade mens sist eller från när jag beräknas ha första dagen på nästa mens?


    I din app har du väl skrivit ner när du haft mens? Isf så ska du titta på de senaste sex månaderna och gå på den kortaste cykeln, så om den är 30 exempelvis ska du börja testa från dag 13 antagligen. Om den kortaste är 25 dagar ska du börja redan nånstans runt dag 8, det står ju i tabellen vad som gäller.

    Dag ett i din cykel är första blödardagen av din senaste mens, alltså inte när du får lite blödiga flytningar innan utan riktigt blöder.

    Man har inte äl exakt varje månad heller så om du testat rätt tid men inte fått utslag kan det vara ett sånt tillfälle, samt att jag inte är hundra på att du faktiskt får äl direkt efter ett mf eller ma.
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 15:33
    #9
    Undrandee skrev 2020-01-19 15:26:26 följande:
    Nä det är det jag börjar tro. Att jag inte har fått igång någon ÄL alltså.
    Det kan ju vara så enkelt :) Men fortsätt med de digitala testerna så har du iaf en bra chans att se när det kommer igång igen.
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 15:52
    #11
    Undrandee skrev 2020-01-19 15:48:18 följande:
    Jo finns väl inte mycket mer att göra. Blir bara lite ledsen och besviken. Vill ju bara ha ett nytt +

    :(
    Mm, jag förstår det =/ Jag hade två månader av missade äl innan jag började med dessa, främst för att jag testade fel tidpunkter men det känns ju surt ändå. Och att tiden går så himla långsamt till nästa omgång!
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 16:28
    #13
    Undrandee skrev 2020-01-19 16:24:17 följande:
    usch då. Ja jag får ställa in mig på det tar tid då :(

    slutar nog testa, blir bara ledsen känner jag
    Hellre anta att det kan ta någon månad innan det kommer igång och bli glatt överraskad! Du kan ju återgå till att testa om ett tag igen, men jag rekommenderar det iaf för att faktiskt ha koll.
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 17:22
    #16
    Undrandee skrev 2020-01-19 16:55:09 följande:
    Ja det är jäkligt orättvist att andra verkar få ÄL tillbaka nästan direkt. Som du säger, tiden går otroligt långsamt när man längtar så efter att plussa.

    många tankar att det kanske är något fel med min kropp
    ÄL ja, men de blir inte alltid gravida! Det är väldans få som blir gravida första försöket.

    Jag tänker att du iaf lyckats bli gravid minst en gång så du kan gott o väl bli det igen, det är först om ni försökt kanske ett år utan att lyckas som man ska börja oroa sig lite och gå till gyn för en utredning. Om du inte är 35+ för då kanske redan efter ett halvår. Med ålder följer att man har svårare att bli gravid men det behöver inte betyda något, det finns tjejer i 20-årsåldern som också har det svårt.
     
    Dessutom kanske det inte är din kropp som krånglar, såg nyligen en TED talk om fertilitet, den kvinnan hade haft åtta missfall (!) och hon blev väldigt förvånad att upptäcka att det oftast är mannen som det felar hos, taskiga spermier osv. Med tanke på hur många miljarder spermier en man kan tillverka jämfört med kvinnans medfödda antal ägg som portioneras ut under hela livstiden så är det ju verkligen stor procent på deras sida. MEN man ska inte anta att nåt är fel hos endera partnern innan man gjort en utredning, det kan vara helt naturligt att man inte blir gravid direkt :)
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 17:53
    #19
    Undrandee skrev 2020-01-19 17:36:14 följande:
    Ja jag är "bara" 28. men sen har jag en sjukdom som gör min kropp mer skadad på sikt än en "frisk". är nog därför jag känner lite stress över att kanske loppet ska vara kört eller iaf försvåra chanserna. Vill inte känna mig bitter på människor som tex råkar bli gravida utan planering medan en annan planerar för fullt :/
    Då kanske ni borde gå på utredning redan efter ett halvår, faktiskt, men jag hoppas ni lyckas själva innan dess :)

    Botemedlet mot bitterhet är tacksamhet över vad man själv har och att glädjas med andra, men i ett sånt här fall skulle jag bara undvika den typen av "miljö" där man blir utsatt för "ååå jag fattade inte ens att jag hade äl och nu är vi gravida hahaha!", just här då trådar som handlar om att vara gravid t ex eller vissa forum på andra ställen. Orka utsätta sig för sånt liksom...
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 21 Jan 2020 13:37
    #23
    Undrandee skrev 2020-01-21 12:02:10 följande:
    Uppdaterar med lite hopp! Idag kom plötsligt den blinkande smileyn!! :)

    När ungefär kan ÄL tänkas äga rum då? Ska jag bara fortsätta testa?

    :)
    Grattis! :D Enligt instruktionerna är det från den blinkande gubben man ska börja ha sex och man kan säga att du är på väg mot ÄL inom några dagar iaf :) När du har fast sken har du absolut störst chans att bli gravid och isf skulle jag se till att ha sex den dagen och ett par dagar efter för säkerhets skull.

    Blinkande gubbe = ökat östrogen, stor chans till graviditet
    Fast gubbe = ökat LH, maximal chans till graviditet
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 21 Jan 2020 14:21
    #25
    Undrandee skrev 2020-01-21 14:11:57 följande:
    Okej. Kanske ska sexa ikväll och sen testa mig fram till fast smiley då? :)

    man vill ju inte missa själva ÄL såklart och spermier kan ju leva i några dagar.

    Bara att hålla tummarna nu men känns så jävla skönt att se att kroppen verkar vara i fas :D
    Ja som det står i instruktionerna ska man sluta testa när man får fast gubbe så börja med sex idag och dagligen tills ett par dagar efter fast gubbe, det gäller ju att maxa! :D

    Spermierna lever som sagt ett tag men jag såg på (kanske CB:s?) en hemsida att om man har sex två dagar före ÄL har man 27 % chans att bli gravid, dagen innan var det 31 % och samma dag var det 33 % chans. Har man då bara sex då och då blir det något mindre chans möjligen så det beror lite på hur desperat man vill bli gravid "nu".

    Och grattis till ökningen så klart ;)
Svar på tråden Ger upp, får ingen ägglossning efter MA...