• Anonym (Inbil­lning eller verkli­ghet)
    Sun 19 Jan 2020 15:01
    375 visningar
    8 svar
    8
    375

    Kan svenska offentliga vården ljuga om ens tillstånd?

    Kan svenska offentliga vården ljuga om ens tillstånd?

    Känns som de säger att det är normalt till mig när det inte det.

    I ett fall så sa läkaren under läkarbesöket att det var normalt när någon annan person hade skrivit i min journal att det inte var normalt.

    Har ni upplevt något liknade?

  • Svar på tråden Kan svenska offentliga vården ljuga om ens tillstånd?
  • Anonym (Ja)
    Sun 19 Jan 2020 15:04
    #1

    Japp så säger dom ofta till mig när det inte är normalt. Läkare/sjukvårdspersonal är bara människor de också.

  • Sun 19 Jan 2020 15:11
    #2

    Jag hade en läkare som ljög tom, då h*n tyckte illa om mig, inte vet jag har bara skett den gången.
    Och ljög om en diagnos som aldrig ens existerade, påstod andra läkare hade sagt detta i diagnosen.


    Och vederbörande diagnostiserande läkare undrade vad faan det var. konstigt.

    Jag har inte märkt de ljuger om tillstånd en har, enda är om man har nått allvarligt så vägrar dom säga det över telefonen.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • neverp­reggo
    Sun 19 Jan 2020 15:12
    #3
    +1

    Att ljuga och att något blir fel/missförstånd/kanske blandar ihop kunskap är något annat.

  • Anonym (Ja)
    Sun 19 Jan 2020 15:13
    #4
    klyban skrev 2020-01-19 15:11:35 följande:

    Jag hade en läkare som ljög tom, då h*n tyckte illa om mig, inte vet jag har bara skett den gången.

    Och ljög om en diagnos som aldrig ens existerade, påstod andra läkare hade sagt detta i diagnosen.

    Och vederbörande diagnostiserande läkare undrade vad faan det var. konstigt.

    Jag har inte märkt de ljuger om tillstånd en har, enda är om man har nått allvarligt så vägrar dom säga det över telefonen.


    Vilken diagnos ljög läkaren om?
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 15:23
    #5
    Anonym (Inbillning eller verklighet) skrev 2020-01-19 15:01:15 följande:

    Kan svenska offentliga vården ljuga om ens tillstånd?

    Känns som de säger att det är normalt till mig när det inte det.

    I ett fall så sa läkaren under läkarbesöket att det var normalt när någon annan person hade skrivit i min journal att det inte var normalt.

    Har ni upplevt något liknade?


    Det handlar om att de har två olika sätt att se på saken, inget mer. Om du är osäker får du väl fråga en tredje.
  • Sun 19 Jan 2020 15:28
    #6
    Anonym (Ja) skrev 2020-01-19 15:13:47 följande:
    Vilken diagnos ljög läkaren om?

    H*n sade det var en psykosomatisk diagnos, och diagnosen var neurologisk och inte kopplat till psykosomati överhuvudtaget.
    Det blev en otroligt märklig situation hos VC och denna läkare.


     


    Dock ljög h*n utan någon som helst tvekan, då sättet som det gjordes på berättade klart och tydligt h*n inte ens brydde sig att titta i journaler och bara sade nått för hantera.
    Men vad h*n då inte visste var att man hade på fötterna och att h*n ljög var så uppenbart.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 15:56
    #7
    klyban skrev 2020-01-19 15:28:39 följande:

    H*n sade det var en psykosomatisk diagnos, och diagnosen var neurologisk och inte kopplat till psykosomati överhuvudtaget.
    Det blev en otroligt märklig situation hos VC och denna läkare.


     


    Dock ljög h*n utan någon som helst tvekan, då sättet som det gjordes på berättade klart och tydligt h*n inte ens brydde sig att titta i journaler och bara sade nått för hantera.
    Men vad h*n då inte visste var att man hade på fötterna och att h*n ljög var så uppenbart.


    Jo men psykosomati är ju skitsvårt att både diagnosticera och utesluta, särskilt om man inte gjort en ordentlig neurologisk undersökning. Folk kan få hur många olika diagnoser som helst innan man hittar rätt, det betyder inte att läkarna ljuger, de går helt enkelt bara på den information de har just då.

    Om du träffade en som inte ens lyssnade på dig (för de läser inte alltid journalerna innan) så är det ju en annan sak.
  • Sun 19 Jan 2020 16:11
    #8
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-19 15:56:25 följande:
    Jo men psykosomati är ju skitsvårt att både diagnosticera och utesluta, särskilt om man inte gjort en ordentlig neurologisk undersökning. Folk kan få hur många olika diagnoser som helst innan man hittar rätt, det betyder inte att läkarna ljuger, de går helt enkelt bara på den information de har just då.

    Om du träffade en som inte ens lyssnade på dig (för de läser inte alltid journalerna innan) så är det ju en annan sak.

    Ingen tvekan om läkaren ljög, inte den allra minsta.
    Men om man tror en så komplicerad diagnos går ställa på 60 sekunder och som inte ens existerade i det hon tittade.
    Så ja, läkaren ljög, finns noll tvekan om detta, N O L L  T V E K A N ! !!! !


    Och jag kan även bevisad det, inte för er här utan för VC.
    Måste säga det blev en mycket märkligt stämning och sätt och diskutera där.
    Men efter diagnostiserande läkare skrev till VC och undrade vart dom fått den diagnosen ifrån, så blev det rätt roande faktiskt.


     


    Jag tror läkaren hoppades på att jag aldrig hade denna kontakt med denna läkare.
    Redan efter dagar VC´s påstående, så hade jag kontakt med den läkaren, som i sin tur mindre en vecka senare ställde frågan till VC vad dom menar.(vet inte svaret, men dom plockade bort allt ur journalen)


    Är det mer som märkt att man blir hanterad om man har nått svårare?
    För har hört detta i periferin ett tag nu, och detta är första gången jag stött på detta personligen.
    Dock är jag fel människa att försöka sådana saker med, då jag ställer dom mot väggen om de inte kan backa upp deras påståenden.


    Dock själva läkarbesöket, så tittade jag bara på läkaren och gick.
    För insåg direkt det var menlöst och föra en dialog där.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Kan svenska offentliga vården ljuga om ens tillstånd?