• Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 17:23
    7485 visningar
    235 svar
    235
    7485

    Lyckligare att flytta utomlands?

    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-19 16:26:44 följande:

    Hejsan!

    Jag har tänkt att flytta utomlands till Tyskland. Finns det några som en gång flyttat utomlands? Hur är era erfarenheter, blir vardagen ändå lika trist till sist?

    För er som flyttat hem igen, fanns det någon särskilt anledning till det?

    Vänligen


    De problem du har här tar du ju med dig så nej, man blir inte automatiskt lyckligare av att flytta utomlands. Rättare sagt ställs du inför en hel mängd nya problem, samt att du inte vet hur varken samhällets funktioner eller socialt umgänge fungerar.
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 17:39
    #8
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-19 17:27:43 följande:
    Klockrent svar! Precis vad jag behöver höra! Enormt tack.

    Men det är alltså inte lättare att lyckas någon annanstans? Jag har inte varit lycklig i Sverige under många år pga motgångar och allt känns svårt..
    Nej egentligen inte så länge du inte tar tag i resten. Det beror lite på vad du har som tynger dig men t ex kan man säga att om man bor på liten ort och inte trivs med människorna så kan man definitivt må bättre på ett annat ställe men de största förändringarna måste ändå komma inifrån.
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 19:08
    #14
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-19 18:00:38 följande:

    Ja egentligen känslan av att jag misslyckats med mycket annat i livet tynger mig tyvärr. Jag undrar liksom om livet där eller i annat land är på något sätt lättare? För jag tycker det är svårt att lyckas här i Sverige, det känns som det är mycket motgångar samt så känns det som allting är lite deprimerande här... kanske dumma föreställningar men därför så är det skönt att höra era råd. Jag vill gärna att livet ska kännas kul och lätt.


    Jag skulle tvärtom säga att vi i Sverige har väldigt många fördelar jämfört med andra länder, både gällande byråkrati och sociala skyddsnät men kanske också lite i bemötande.

    Annars kan man säga att livet är lika tufft oavsett var du bor, och dina tidigare val förändras ju inte heller av att du flyttar. Du borde försöka försona dig med hur du haft det tidigare och istället fokusera på hur du ska förbättra livet här och nu.
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 20:05
    #27
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-19 19:47:20 följande:
    Tycker du verkligen ger bra stöd i det du säger! Det får mig ändå att tänka till lite vad jag ska göra.. För just nu är det lite som du beskriver att jag hör en röst i huvudet att jag inte tycker om mig själv och vad jag gör med mitt liv..

    Blir det tufft oavsett kanske det inte är så smart att flytta? För jag menar om livet inte är roligare nån annanstans... Jag är liksom trött på vardagen och att inget roligt händer i Sverige
    Och det är därför du måste göra de förändringarna först och se om du mår bättre! Jag tycker absolut du ska hålla dig kvar på plats där du är nu, det blir ett himla styr att försöka flytta, ens om det vore i Sverige bara.

    Jag säger så här, man har så roligt som man gör sig! Du jobbar och är trött, det kan alla vara. Har du möjlighet att gå ner till 80 % och ändå överleva ekonomiskt? Kanske ta tjänstledigt och gå någon yrkesutbildning om du är less på jobbet?

    Sedan måste du ju ut och roa dig! Socialt umgänge är A och O, verkligen. Du kan gå med i en förening, gå en kurs eller liknande. Gå ut och dansa om du kan det t ex. Träffa folk på ett eller annat sätt. Gå med i någon volontärgrupp eller se om kyrkan har någon grupp som gör frivilliga insatser. Det finns lite vad som helst faktiskt. Skaffa en hobby, börja träna eller åtminstone promenera regelbundet. Se till att planera in roliga saker varje vecka, då har du också nåt att se fram emot! :)

    Det finns väldigt mycket aktiviteter för den som letar, och vågar testa nåt nytt ;)
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 21:32
    #33
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-19 20:41:40 följande:
    Tack snälla för dina svar! De är verkligen super bra!

    Jag är väl dock lite ute efter frihetskänslan.

    Jag är arbetslös och har inte så mycke självförtroende att få ett bra jobb här. Jag klarar liksom inte av att få många nej från företag som inte vill ha mig.

    Tror du att vardagen är lika trist om jag flyttar? Jag känner att i Sverige så har jag aldrig varit riktigt glad, men är det kanske jag själv som skapar detta eller är det allmänt lättare på andra platser?

    Verkligen super bra förslag!
    Om du söker frihet så försök få ett deltidsjobb i första hand, du kan jobba så lite som krävs för att du ska ha det så bra som du själv vill om man säger så. Arbetsmarknaden är tuff oavsett var i landet man bor men fundera på om du skulle kunna vidareutbilda dig ett par år och få bättre chanser.

    Vardagen blir helt klart lika trist om du flyttar men inte gör några andra förändringar, det säger liksom sig självt. Gå på i vardagslunken kan alla göra men man glömmer att ta sig i kragen och faktiskt göra något roligt ibland, även om energin inte alltid är på topp, för glädje ger energi som spiller över även till andra delar av ens liv.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 21 Jan 2020 13:20
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-20 21:27:21 följande:

    Tror nån jag kommer må bättre av att flytta då jag känner som jag gör?just att oturen kanske vänder?


    Ditt liv är inte styrt av tur eller otur, det är DU som formar ditt liv i grund och botten.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 21 Jan 2020 16:47
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-21 16:01:23 följande:
    PH76 skrev 2020-01-21 14:26:44 följande:

    Det var min tänkte också när jag läste den kommentaren. Tur/otur handlar bara om statistiska sannolikheter eller osannolikheter, och dina handlingar i livet (stora som små) påverkat åt vilket håll skålen tippar.


    Tack för era svar! Men hur kommer det sig att allt jag har nånsin haft i Sverige har gått åt pipan? Allt har bara blivit fel från början. Därav tänkte jag att det kanske är platsen som är fel. Jag kanske kan vända oturen om jag kommer bort?
    Bevisligen har du ju gjort en del felval till att börja med och nu är du i medelåldern, du måste ta tag i ditt liv och antingen söka jobb du är kvalificerad för eller nyutbilda dig.

    Hela grunden till varför ditt liv ser ut som det gör beror till stor del på vad du själv gjort eller inte gjort, sedan kan man aldrig garantera man som din kompis lovade, att man får automatiskt avancemang på jobbet bara man har erfarenheten. Man måste visa framfötterna, chefen vill känna att man är redo för mer ansvar och många andra saker. Att du tappade jobbet till slut bevisar ju att de inte trodde på din förmåga, av någon anledning.

    Som sagt du är medelålders och funderar på att flytta till ett land där du inte känner till någonting och inte ens kan språket, hur tror du att det kommer gå..? Lovar att du inte ens får jobb som servitör i det läget, möjligen som städare någonstans men räkna inte med att du får tag i något du kan leva på. Det slutar antagligen med att du blir uteliggare i ett land där du inte ens hör hemma och får tigga ambassaden om hjälp hem till Sverige. Var smart nu. Gör något som du faktiskt vet med stor säkerhet kan förbättra ditt liv.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 21 Jan 2020 16:48

    Sedan måste du ju inte plugga på högskola/universitet, tydligen har du ju inte läshuvud för det iaf. Bättre då att gå någon yrkesutbildning, där du dessutom har större chans att få jobb när du är klar.

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 21 Jan 2020 17:08
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-21 17:00:52 följande:
    Jo precis.. Jag ville bli veterinär från början men hade dåligt stöd i hur jag skulle gå till väga. Sen tyckte jag att ekonomi var lagom kul så därav blev det den linje jag valde. Men nu är jag 30 och om jag ska börja om att läsa så kommer jag aldrig få eget liv och starta.

    Nej jag tyckte jobbet var tråkigt i längden och var inte som jag förväntade mig. Därav så tappa jag känslan för mina egna förmågor.

    Oj?! Men jag har personer jag kan bo hos sålänge jag är där och kan reda upp allt? Men jag vet inte hur arbetslivet ser ut där, om det är vanligt med fast anställningar och om det är lättare attityd på arbetet. Jag uppskattar att ni skriver sådana svar som får mig verkligen att tänka. Men jag vet inre hur jag ska bli kvitt känslan av att jag fått nog i Sverige.. att det inte känns som jag har någonting och hela livet bara är dystert
    Det är aldrig för sent att plugga! Men om du inte har motivation är det en dålig idé.

    Joo men tänk så här, du kan säkert bo hos dina bekanta en vecka eller två men de lär knappast vilja ha dig inneboende på obestämd tid, det är inte sjysst heller.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 21 Jan 2020 17:28
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-21 17:22:56 följande:
    Nja, jag kan nog hoppa mellan några bekanta. Men det är ju kanske inte hållbart i längden. Men om jag får ett jobb så kan jag väl skaffa mig en lägenhet? Men efter det som sägs i tråden börjar jag bli osäker om fasta inkomster kommer bli då det verkar vara svårt att bli fast anställd och kan bli ersatt..
    Jag har noll koll på bostadsmarknaderna utomlands! Generellt gäller väl alltid att det är lättare och billigare att få bostad på landsbygden än i storstäderna iaf.

    Klart det inte är hållbart att flytta runt, hur många olika bekanta känner du där egentligen..?

    Allt som inte är fast kan du förlora i en grisblink, däremot vet jag inte hur man får fast anställning. Men att det är tuffare arbetsklimat vet man ju.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 21 Jan 2020 17:50
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-21 17:40:23 följande:
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-21 17:28:34 följande:

    Jag har noll koll på bostadsmarknaderna utomlands! Generellt gäller väl alltid att det är lättare och billigare att få bostad på landsbygden än i storstäderna iaf.

    Klart det inte är hållbart att flytta runt, hur många olika bekanta känner du där egentligen..?

    Allt som inte är fast kan du förlora i en grisblink, däremot vet jag inte hur man får fast anställning. Men att det är tuffare arbetsklimat vet man ju.


    Jag är mest ute efter en lyckligare stämning och mer levande liv. Att allt ska kännas så mycket bättre än vad jag känner i Sverige.
    Sure, om du hade haft en solid plan, men just nu ser det mer ut som ett durkslag...
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 21 Jan 2020 21:21
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-21 18:17:03 följande:
    Ja, alltså egentligen så finns ingen tydlig plan. Jag vill bara ifrån känslan jag känner här. Jag vet bara inte hur jag ska leva vidare och känna att allt är så dystert. Jag glömde svara på det du skrev tidigare, jag bor med mina föräldrar då jag inte har fast tjänst och kan flytta inom Sverige.
    Precis, det är just det som är felet; det känns inte som du har rätt förutsättningar för att kunna gå vidare med någon slags framtid om du flyttar utomlands. Snarare, som många konstaterat i tråden, hamnar du ur askan i elden med en mängd nya stora problem.

    Du måste se till att börja bygga upp något här i Sverige snarare, se till att skaffa dig "ett liv" om man så säger. Alla har inte jobb osv men på nåt sätt så kan man ändå vara lycklig, för det är andra saker som är viktigare, t ex social tillhörighet. Fast man måste ju kunna betala hyran osv. Bra iaf att du är snabbt flyttbar vid behov!

    Känns lite som du är deprimerad ärligt talat, funderat på att söka hjälp för det? Samtalsterapi eller nåt?

    Du behöver sätta dig ner med papper och penna och formulera en game plan. Vad kan du göra, vad behöver du göra, vad borde du göra, vad måste du göra, vad vill du göra? Vilka områden i ditt liv är det som behöver bearbetas, vilka är lättast att ta tag i och vad behöver göras för att förbättra saker och ting? Nu vet du vad du (förhoppningsvis) tar tag i under morgondagen!
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 22 Jan 2020 11:30
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-22 03:32:03 följande:
    Tack snälla för att du tar dig tid att skriva! Ja jag har börjat se att det är mer avrådan i tråden med väldigt bra argument till varför jag inte borde göra såna drastiska beslut. Jag är väl lite ute efter att jag hamnat i ett dåligt mående och klarar inte av mig själv därav kanske jag kan starta på nytt för att "gottgöra" min besvikelse.

    Jag vet inte om det finns mycket möjligheter för mig i Sverige. Däremot låter det ju som att det även är svårt i Tyskland. Jag känner ju att jag kunde gjort allt bättre i Sverige men nu är de åren förgäves och går inte rätta till.. Jag fastnar liksom i mitt egna mående och det bekymrar mig. Enkla vägen från problemen är att fly dem.. vet inte dock hur smart det är numera...
    Du är faktiskt bara 30 år. Du har gott om tid att ordna upp ditt liv :) Det finns människor som skaffar helt nya karriärer, pluggar på universitet osv när de är över 50 också. Det är aldrig för sent.
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 24 Jan 2020 11:39
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-22 17:18:30 följande:
    Jo men dock har jag inte råd till det.. Jag har liksom inte ordnat något i mitt liv så att någonting är i ordning att kunna vara glad för nånting.
    Du får ju betalt för att plugga? CSN-bidrag eller till o med lån, du bor hemma hos mamma så du har ju inga större utgifter annars. Du måste börja någonstans, annars kommer du ingenvart och ditt liv kommer att fortsätta se ut på exakt samma sätt.
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 24 Jan 2020 11:40
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-23 18:18:55 följande:

    Uppdatering!: jag tog erat råd och tog mig till psykologen. Jag fick världens ångest efteråt. De kunde konstatera att jag har någon form av depression och ångest. Nu blir jag nervös och vet inte vad jag ska göra. Min första tanke är att fly. Kan depression lägga sig om man flyttar utomlands?


    Det är klassiskt flyktbeteende. Självklart blir din depression inte bättre av att flytta! Du måste fortsätta gå på samtal och antagligen medicinera, du tänker inte klart.
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 24 Jan 2020 16:33
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-24 16:20:31 följande:
    Jo varför jag tar upp det är för att jag känner att jag får bara negativt från personer runt mig, fastän de inte gjort något direkt mot mig. Jag kan kanske få lugn att komma ifrån alla? Om jag går på samtal måste jag vara kvar med all negativitet
    Det finns ett enkelt sätt att slippa dem: sluta umgås! Svara inte på meddelanden eller samtal, sluta träffa dem öht. Folk som inte stöttar dig lär ju inte vara riktiga vänner ändå, skaffa hellre nya isf, eller var ensam.
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 24 Jan 2020 16:42
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-24 16:36:23 följande:
    Nej nej, det är inte så. De stöttar mig och så. Men jag är trött på allt, och därav trött även på folk. Det är inget fel på personerna utan jag känner bara negativt från någonstans jag inte vet. Det är människor jag verkligen älskar att vara med tidigare. Vet inte vad det är för fel på mig att jag känner så.
    Ja men då så :) Men du kanske bara inte orkar med så mycket socialt umgänge just nu, att det tar mycket energi osv. Det är vanligt om man är deprimerad.

    Bra iaf att du sökte hjälp! Du måste fortsätta med de samtalen om du ska bli bättre.
Svar på tråden Lyckligare att flytta utomlands?