• Anonym (Vill sova)
    Sun 19 Jan 2020 19:18
    1576 visningar
    63 svar
    -1 +1
    63
    1576

    Vill sova på söndagsmornar grannungen dunkar

    Jag har själv barn som jag låter vara barn men försöker också ha pli på dom och lära dom vad som passar sig och när.

    Mina barn är 9,8 o 3. Vi bor i flerfamiljshus. Grannarna består av mest barnfamiljer .

    Vi har bott här i fyra år och grannarna ovanför har varit samma under dessa år. Dom har en pojk jämn gammal med min alltså 8 år.

    Senaste månaderna har vi vaknat varje lördag och söndag av att han antagligen leker. Det dunsar o bonkar i taket o ibland låter det som att han sitter vid elementet så vi vaknar runt 730.

    Mina två stora är hos sin pappa varannan helg så dom helger fom inte är hemma är guld värda vad gäller morgonsömn!!! Jag vill inte vakna 730 om jag ej väljer det!

    Tänker ta upp det med grannen hur ska jag lägga fram det gör att vi ska kunna sova ut en sketen helgdag.

    Jag är ingen grinig granne överlag. O flytta är inte aktuellt. Det borde ju gå att lösa....

  • Svar på tråden Vill sova på söndagsmornar grannungen dunkar
  • Anonym (Vill sova) Trådstartaren
    Sun 19 Jan 2020 20:27
    #8
    Pope Joan II skrev 2020-01-19 19:42:11 följande:

    Hur länge sover dina barn när de är hemma då? 

    Själv tycker jag inte att 7.30 är någon okristlig tid för barn att leka. 


    Förstår o accepterar att inte alla väljer att göra som vi. Här hemma försöker vi vara dämpade till fram till iaf kl nio, så att alla får sova ut lite på helgerna OCH inga ljudliga lekar som kan störa grannar.

    Vaknar barnen vid 7-8 så gör man det man behöver göra utan krussiduller men man rullar inte kulor över golvet eller studsar upp o ner. Man kanRita, leka med sina gubbar, se på tv blad annat.

    Vi bor inte i något särskilt lyhört hus heller så jag förstår inte hur man kan åstadkomma sådant oväsen så att man väcker mig, jag är svår väckt. Det är just dom ljud som åstadkoms precis ovanför oss i vad jag antar är pojkens rum invid elementet.

    Det låter som att han släpper något litet hårt i golvet gång på gång på gång o leker med något i fönsterkarmen o råkar dunka i elementet hela tiden:/

    Barnfötter som springer över golvet skulle i te irritera o störa mig det får man ha överseende med men när det klickar o dunkar i golv/ tak o rör så är det störigt.

    Jag vet inte, alltså jag har bott i flerfamiljshus hela livet och det är först gången jag stört mig på något. Jag som inte är lättväckt borde liksom kunna sova till iaf 9 en söndagsmorgon.

    Inte ens mina egna barns

    Ljud vid lek väcker mig vid 7 liksom ( skrivbord lådor dörrar som öppnas osv).
  • Anonym (Vill sova) Trådstartaren
    Sun 19 Jan 2020 21:05
    #13
    Anonym (Oj) skrev 2020-01-19 20:31:46 följande:

    Tyvärr kan du inte göra något åt det, om det inte är innan kl 6 på morgonen eller efter kl 10 på kvällen. Så sluta gnäll och hitta en annan bostad istället. 


    GNäller inte konstaterat fakta.

    - huset är i sig inte lyhört

    - liknande familjekonstellationer i hela huset o grannsämjan finns så att samtala kring det med även denna familj borde funka utan att påverka det....bara mesig o vill få fram det på ett sympatiskt sätt

    - faktum är att dunkande i element inte tillhör vanligt ljud från vanligt leverne

    Det jädra ljudet kunde lika gärna vara inifrån min egen lägenhet, touchar man elementet med något så reser det ljudet ofantligt.

    Jag frågade inte vad jag borde göra utan hur jag schysst ska lägga fram det då att jag får fram mitt önskemål så att det når mottagaren med full förståelse.

    Nuförtiden verkar alla bli förnärmade o reagera med ?sköt du ditt? vill inte hamna i den situationen för ta mig tusan tror jag ingen har lust att vakna av metallklonkande o ett trettiotal spelkulor uthällda gång på gång över golvet.

    Nej jag tänker inte flytta för den möjligheten finns inte.

    Klart man i ett flerfamiljshus har rätt till morgonro halv 8 på morgonen.
  • Anonym (Vill sova) Trådstartaren
    Sun 19 Jan 2020 21:17
    #14
    Limajo skrev 2020-01-19 21:05:24 följande:

    Vissa ljud kan gå igenom bjälklagen även om det inte låter så mycket i rummet. Även rörgenomdragningar kan leda igenom ljud. Det är därför inte säkert att din granne är medveten om att barnet gör saker som kan störa dig. Det kan också vara så att de hör dina barn ibland och tror att du har dem hela tiden. Så försök att ta upp det med dem på ett vänligt och respektfullt sätt. De flesta vill verkligen inte störa sina grannar och försöker anpassa sig om de blir tillsagda.


    Precis jag förstår att dom inte tänker på det, därför vill jag formulera det rätt UTAN att låta som att jag ursäktar mig själv för att jag tar upp det.
  • Anonym (Vill sova) Trådstartaren
    Sun 19 Jan 2020 21:55
    #19
    Anonym (Oj) skrev 2020-01-19 21:17:27 följande:

    Vad säger bestämmelserna om fastigheten? 

    Nej det är verkligen inte spikat på något sätt att du har rätt till "morgon ro" halv 8 på morgonen om det inte står.

    Självklart kan du höra med grannarna, men om de inte bryter mot några regler, så behöver de verkligen inte anpassa sig, utan det är du som måste. Eller hitta en ny bostad.


    . Bara för att vissa bestämmelser finns betyder ju inte det per automatik att man måste följa det benhårt.

    Man borde ju kunna visa varandra hänsyn.

    Nu är jag tämligen säker på att min situation är en ?non issue?. Som sagt efterfrågade mer förslag på vad jag ska säga utan att riskera att få fel utfall på samtalet.

    Riktlinjer för huset är efter 22 och innan 1000 på helger ska man inte föra väsen. Med väsen innefattas vad jag förstått all aktivitet eller handling som kan vara störande . Tex dammsugning / tvätta( nu är detta inte ett problem i denna fastighet då det ej är lyhört)

    , ?festande?. Ganska säker på att höga ljud som inte härrör till ?normal? aktivitet skulle bedömas dom otillåten men tror knappast störningsjouren kommer ut i denna situation.

    Inte för att det skulle falla mig in att ringa dom heller.

    Har som sagt inget problem med varken lekande barn eller någon högljudd fest då o då. Hade ärligt talat hellre haft en granne som har fest någon gång i månaden än detta jobbiga ljud tidiga helg mornar.
  • Anonym (Vill sova) Trådstartaren
    Sun 19 Jan 2020 22:43
    #22
    möjligt skrev 2020-01-19 21:59:44 följande:

    Bara tänk på att det inte ens är säkert att de har en aning om att detta är så störande för dig. Ljud kan resa på konstiga sätt i rörledningar och ibland låta mer hos någon annan än hemma. Sen har föräldrarna kanske trott att de ser till att inte störa genom att barnet stannar i sitt rum och leker istället för att springa runt i lägenheten


    Precis ,därför är det viktigt hur jag lägger fram det hela, jag vill framföra mitt budskap så det inte kan tolkas på fel sätt. Jag är ,som jag skrev som svar på någon annans inlägg, säker på att dom inte är medvetna om det. O det kan låta som en liten grej (med tanke på folks svar o tråden) men ärligt tror inte att någon hade uppskattat att vakna den tiden varje helg.

    Grejen är att jag har dålig erfarenhet av ?känsliga ?ämnen, folk är så lättstötta, även om man är trevlig men rak så vill folk gärna känna sig fel behandlade på något vis. Jag vill bara ha rak dialog utan krussel o försöka lösa det ihop.

    Ok jag är helt enkelt konflikträdd. Inte för själva konflikten i sig men erfarenheten är att trots att man går in med attityden ? du jag undrar över det här, jag vill inte vara jobbig men kan vi försöka hitta gemensam lösning för det är verkligen viktigt för mig? *leende *,

    så har jag tidigare , i andra situationer, känt att man har gått i försvar för att man känner sig anklagad eller rent av bara skitit fullständigt i ?problemet?.
  • Anonym (Vill sova) Trådstartaren
    Mon 20 Jan 2020 11:01
    #30
    -1
    Pope Joan II skrev 2020-01-20 09:59:37 följande:

    Jaha. Jag har trots dina försäkringar lite svårt att förstå att dina tre barn i de åldrar de är skulle vara i det närmaste ljudlösa medan grannens enda barn är ett störningsmoment. 

    Frågan är väl hur mycket anpassning av andra i flerfamiljshus det är rimligt att kräva. Om någon granne skulle vilja sova ännu längre än din personliga preferens, som verkar vara 9 på helgmorgnar, skulle du då vara beredd att ha dina barn parkerade framför tv ännu längre än de redan nu sitter där? 


    Tro vad du vill. Jag skulle säga att det är högst rimligt att få sova ostört till iaf 8 en lördag eller söndag.

    Ännu längre än vad de redan sitter? Ja inland sitter dom faktiskt o ser en film på 1,40 i lugn o ro. Hade dom väsnats på sådant vis att jag misstänker att grannarna kunde bli störda hade jag sett till att engagera dom i något lugnare en stund eller ta med dom ut om behovet fanns.
  • Anonym (Vill sova) Trådstartaren
    Mon 20 Jan 2020 11:09
    #31
    hawthorne skrev 2020-01-20 10:43:34 följande:

    Jag har haft väldigt mycket med störningsjourer att göra då jag hade grannar som terroriserade hela området med oljud.

    Vad som är störande är flytande men en riktlinje är att du INTE kan gå efter vad du upplever som störande. Det du beskrivit i tråden är helt normala ljud som uppstår när man har barn som lever och leker. Det räknas mycket, mycket sällan som störande utan är en normalitet som man faktiskt måste räkna med när man bor i en flerfamiljsfastighet.

    Generellt räknar man att barn låter och ska få låta, därför måste man ha mer acceptans för barnfamiljer som grannar.

    Tycker verkligen att du ska ringa störningsjouren/fastighetsägaren och diskutera detta med dem för att du ska få klara besked om vad som räknas som störning och vad som inte gör det. Irritation brukar minska med kunskap och öka med okunskap...


    Gjorde detta imorse. Husvärd tyckte inte att det hörde till normalt ljud att föra innan 9 en helg o tyckte att jag kunde förvänta mig att slippa väckas innan 8. Störningsjour kontaktar jag inte alls när jag med största sannolikhet kan lösa det med dialog.

    Det är en normalitet för barn att leka o dunsa kring men inte dunka i elementen eller spela kula på parkettgolv.

    Dova ljud köper jag men KLINK KLONK KLANK konstant , inte då o då utan konstant i 40 min
  • Anonym (Vill sova) Trådstartaren
    Mon 20 Jan 2020 11:33
    #35
    Anonym (.) skrev 2020-01-20 11:14:41 följande:

    Vad som är "rimligt" varierar självklart från person till person.

    Måste säga att i sammanhanget är det mycket rimligt att du pratar med grannen och ber dem undvika att hoppa jämfota och sparka boll inomhus före ett visst klockslag.

    Men det är även rimligt att du använder öronproppar om du sover så ytligt att du blir väckt av lite dunsar. (Du skev att det inte är lyhört vilket betyder att det inte är superhögt oljud det handlar om).


    Det är skillnad på ljud o ljud . Som sagt hade snarare önskat en granne som festade till tidig morgon än dessa ljud som gör en spritt sprängande galen. Hoppa jämfota fått dom gärna göra det är ett annat slags ljud .
  • Anonym (Vill sova) Trådstartaren
    Mon 20 Jan 2020 15:23
    #43
    Anonym (öh) skrev 2020-01-20 12:21:39 följande:

    Sitter din 3-åring och ser på tv i dryga 1,5 timme? Dom där tv-föräldrarna går ränderna aldrig ur. 


    Det händer att hon gör det en lördag ELLER söndag varannan helg JA!! Oftast sover hon om vi andra sover.

    Ska då tillägga att ungen inte ser tv något alls under en vanlig vecka så skjut mig före att jag en enda helgdag under drygt 1,5 timmar vill sova.
  • Anonym (Vill sova) Trådstartaren
    Mon 20 Jan 2020 15:26
    #44
    Anonym (öh) skrev 2020-01-20 12:21:39 följande:

    Sitter din 3-åring och ser på tv i dryga 1,5 timme? Dom där tv-föräldrarna går ränderna aldrig ur. 


    Sen handlar inte tråden Om varken skärmtider eller min förmåga som förälder. Jag är trygg med mitt föräldraskap tack för din meningslösa vädring av åsikt.
  • Anonym (Vill sova) Trådstartaren
    Tue 21 Jan 2020 14:03
    #47
    -1
    Anonym (.) skrev 2020-01-20 11:46:17 följande:

    Ja självklart att det är skillnad på ljud liksom det är individuellt hur man tolererar ljud. Jag hade alla dagar i veckan föredragit klonkande framför festande. Vem har mest rätt, vad är normen?


    Ja men tråden handlar inte om dig:)
Svar på tråden Vill sova på söndagsmornar grannungen dunkar