• Anonym (Mama)
    Sun 19 Jan 2020 20:36
    896 visningar
    54 svar
    54
    896

    Orättvis fördelning av runmen

    Vi flyttar snart och då ska alla barn äntligen få egna rum, enda kruxet är fördelningen! Två rum är 8 kvm och det tredje hela 18 kvm, alltså mer än det dubbla och alla tre vill ha det rummet. Barnen är 5, 8 och 11.

    Hur hade ni fördelat dem? Jag tror vi kommit fram till vad vi tycker, men två av barnen är ju sannerligen inte nöjda.

  • Svar på tråden Orättvis fördelning av runmen
  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Mon 20 Jan 2020 14:41
    #41
    Kjell2 skrev 2020-01-20 14:37:45 följande:

    Skulle det gå att kompensera de som får mindre genom att de får förstatjing på någon annan yta?


    Vi tycker att de mindre rummen är stora nog, enda som skapar problem är att ett rum är så mycket större.

    Vi ska se om det stora går att dela av, annars blir det den äldsta som får det stort.
  • Mon 20 Jan 2020 14:48
    #42
    Anonym (Mama) skrev 2020-01-20 14:41:10 följande:
    Vi tycker att de mindre rummen är stora nog, enda som skapar problem är att ett rum är så mycket större.

    Vi ska se om det stora går att dela av, annars blir det den äldsta som får det stort.
    Om de som inte får de stora rummet är missnöjda så kanske en annan yta som de får tillgång till skulle minska missnöjet och göra fördelningen mindre konfliktskapande.


  • Anonym (Titti­)
    Mon 20 Jan 2020 15:22
    #43
    -1
    Anonym (Mama) skrev 2020-01-20 14:29:32 följande:

    Flera. De tre mindre sovrummen på ett plan och det stora våningen ovanför.


    Ska alltså ett barn alltså vara ensam på övervåningen? Vågar de ens det?

    Då känns det iallafall rimligt att äldsta barnet har det rummet.
  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Mon 20 Jan 2020 15:26
    #44
    Anonym (Titti) skrev 2020-01-20 15:22:55 följande:

    Ska alltså ett barn alltså vara ensam på övervåningen? Vågar de ens det?

    Då känns det iallafall rimligt att äldsta barnet har det rummet.


    Ja det vågar hen, det skulle de nog våga alla tre.
  • Mon 20 Jan 2020 19:30
    #45
    Anonym (Mama) skrev 2020-01-20 14:29:32 följande:
    Flera. De tre mindre sovrummen på ett plan och det stora våningen ovanför.
    Då skulle äldsta definitivt få det. Det äldsta barnet har mest behov av avskildhet och ha kompisar över utan småsyskon i närheten och som andra skrivit kan ju det rummet ärvas av småsyskon med tiden. 
  • Mon 20 Jan 2020 20:10
    #46
    Anonym (Mama) skrev 2020-01-20 14:29:32 följande:

    Flera. De tre mindre sovrummen på ett plan och det stora våningen ovanför.


    Då säger jag att största barnet borde få stora rummet, utan tvekan.

    Nog lättare att motivera för de andra också
  • Anonym (ABC)
    Tue 21 Jan 2020 05:36
    #48
    -1 +1

    Jag tycker också att äldsta barnet får största rummet då det ger en naturlig rotation när man flyttar. Jag är själv yngst och växte upp enligt den principen i ett hus med väldigt olika storlek på rummen och tyckte alltid att det kändes rättvist.

    Dessutom gav det bonusen att jag i ledsenheten över att mina syskon flyttade också fick glädjen av ett bytt rum.

    Men det kan vara bra att lägga in ett villkor att man flyttar ut ur det stora i samband med studenten så att det verkligen blir en rotation som inte störs av att tex det äldsta aldrig flyttar.

  • Anonym (ABC)
    Tue 21 Jan 2020 05:36
    #48

    Jag tycker också att äldsta barnet får största rummet då det ger en naturlig rotation när man flyttar. Jag är själv yngst och växte upp enligt den principen i ett hus med väldigt olika storlek på rummen och tyckte alltid att det kändes rättvist.

    Dessutom gav det bonusen att jag i ledsenheten över att mina syskon flyttade också fick glädjen av ett bytt rum.

    Men det kan vara bra att lägga in ett villkor att man flyttar ut ur det stora i samband med studenten så att det verkligen blir en rotation som inte störs av att tex det äldsta aldrig flyttar.

  • Anonym (Glasf­önster­)
    Tue 21 Jan 2020 06:34
    #49
    Anonym (Mama) skrev 2020-01-20 14:29:32 följande:

    Flera. De tre mindre sovrummen på ett plan och det stora våningen ovanför.


    Då förstår jag inte varför inte ni tar det stora, eftersom de mindre ändå inte verkar behöva er på samma plan.

    Men, eftersom det inte var ett alternativ för er, så tycker jag äldst ska ha det. Hade det legat på samma plan som de mindre rummen hade jag röstat på yngsta barnet. Men du och din man verkar överens, så vem är det som får rummet?
  • tjolah­oppsi
    Tue 21 Jan 2020 10:03
    #50
    -2

    Väldigt onödigt att skapa en sån extrem orättvisa, sen är ett rum på 18 kvm väldigt väldigt stort för ett barn. Även om den stora då ska ha rummet i minst 8 år innan den flyttar ut, varpå mellanbarnet ska ha det i 3?

    Skulle hellre ge det till minsta barnet i det första skedet. En 11-åring har inte behov att leka på golv, och 8-åringen kommer att leka väldigt lite om något år eller två. 

    Långsiktig lösning. När minstingen blivit större, dela av rummet. Flytta innerväggen och gör ett litet gemensamt utrymme där. Gör ett extra förråd/kontor/rum/garderober till alla. Finns massor av lösningar om man vill vara kreativ. Lagom kan vara 10kvm.

    Är det helt normalhögt till tak i de övriga små rummen? Annars är lösningar med loftsängar etc ganska svåra att få ihop.

  • GGN
    Tue 21 Jan 2020 19:53
    #51
    -1

    De får byta rum med varandra vartannat år. Det är inte så mycket mäck.

  • Anonym (Bygg)
    Thu 23 Jan 2020 12:59
    #51
    +1

    Om ni kan skulle jag sätta upp en innervägg i det stora rummet och skapa en lite större garderob dä.. Är det något jag lärt mig under alla år i hus är att man kan aldrig ha för många garderober .. Mitt ena barn har en större garderob i sitt rum, i den förvarar jag tex : vinterkläder , kläder som väntar på att nästa syskon ska växa i och julpynt ..

  • Anonym (Jo)
    Thu 23 Jan 2020 13:30
    #52

    Största rummet till äldsta barnet. När äldsta flyttar ut får mellanbarnet det rummet och därefter minsta. Det är mest rättvist på lång sikt. Så gjorde vi och det funkade bra.

  • Anonym (Jo)
    Thu 23 Jan 2020 13:31
    #53

    Vad tycker du då TS? Du skriver ju i trådarbeten att ni redan har en tanke om hur ni vill göra.

  • Anonym (Juni)
    Thu 23 Jan 2020 13:37
    #54
    Anonym (Jo) skrev 2020-01-23 13:31:40 följande:

    Vad tycker du då TS? Du skriver ju i trådarbeten att ni redan har en tanke om hur ni vill göra.


    Hon har skrivit att de ska de om de kan dela av det stora rummet, annans går det till äldsta barnet. 
Svar på tråden Orättvis fördelning av runmen