• Anonym (Ameli­a)
    Sun 19 Jan 2020 22:22
    2271 visningar
    56 svar
    56
    2271

    Mamma inbillar sig saker

    Jag är bekymrad över min mammas hälsa, eftersom hon börjar bete sig konstig. Jag behöver lite input. Jag upplever att hon dels ljuger, dels inbillar sig. Vet inte om beteendet är normalt - jag tror inte det.

    Hon är 70+ och har väldiga problem med det tekniska. Det kan man ju ha, men hon tror hela tiden när något går fel, att det är hennes operatör, leverantör eller telefonmärkesföretaget som spionerar och saboterar för henne. Om jag jämför med svärmor som inte heller kan något om det tekniska så frågar hon samtidigt som hon konstaterar att hon inte kan detta. Sen tackar hon för hjälpen. Men min mamma säger tvärsäkert att hon vet hur man gör, men att det är fel på grejerna samt att någon saboterar med flit. Hon har lämnat tillbaka tekniska prylar minst 10 gånger fast det inte är fel på dem, bara för att hon inte kan förstå sig på dem.

    Det senaste är att hon skaffat en massa social media konton. Istället för att logga in så skapar hon nytt konto. När jag påtalade detta så svarade hon tvärsäkert att det inte är hon som gjort det. Hon sa t.om. att någon annan lagt dit bilder som hon aldrig sett. Jag såg att alla bilder på alla konton är tagna av henne i hennes hem. Hon var förbannad på företaget som sålde henne mobilen för att de skapat en massa konton åt henne. Lögn eller inbillning? När jag skickade skärmdumpar så hette det plötsligt att någon på detta sociala media sagt till henne att skapa nytt konto (tror det är lögn). Hon förstår inte hur det fungerar, och då blir hon aggressiv. Hon säger alltid att hon inte tänker acceptera det, och liknande. T.ex när hon är på Instagram eller FB och det kommer upp förslag på konton att följa. Det retar upp henne så att hon blir förbannad och säher att hon blir förföljd och påtvingad en massa konton. Rutan när man loggar in på FB där det står "vad gör du idag?" reagerar hon väldigt starkt på och säger att de försöker tvinga henne att ge ut sin info.

    Hon kan aldrig erkänna att hon inte förstår sig på det tekniska, hon har däremot alltid historier om att den och den spionerar på henne, att de kontrollerar henne, att de försöker tvinga henne. Och hon skriver ofta inlägg som säger ungefär: "jag accepterar inte detta, nu slutar jag med det här". Två dagar senare är hon igång igen.

    Hon har fått s.k. Nigeriabrev fast på Insta, varianten där de tar en amerikansk soldats bilder och låtsas vara fast i Afghanistan etc. Hon säger att det är från Apple och att de vill det ena och det andra. Hon säger att de sitter och bevakar genne (henne egna uttryck). Hon tror att hon är extra betydelsefull och att de dels har full koll på allt hon "gillar", och dels tror att hon är spion(!). Jag inser mer och mer att hon måste vara sjuk(?).

    När jag försöker hjälpa henne blir hon ofta aggressiv och vägrar ta till sig råd. Jag vet ju hur man gör på sociala medier men det är som om hon bara ska ha rätt. Snälla, om ni har någon idé om vad det kan vara och hur jag ska hantera det, säg vad ni tror.

  • Svar på tråden Mamma inbillar sig saker
  • Anonym (Känne­r igen)
    Sun 19 Jan 2020 22:55
    #1
    +1

    Det låter jättejobbigt, för både dig och henne. Det du beskriver påminner mig om en person som lider av paranoid schizofreni, men även demenssjukdom kan ge liknande symptom. Försök få din mamma att söka hjälp. Det kan bli knepigt om hon saknar sjukdomsinsikt, men försök.

    Kolla även upp ev urinvägsinfektion, har hört från vårdhåll att det kan orsaka förvirrad verklighetsuppfattning.

    Det kan vara tufft att som anhörig uppleva det du berättar om, så se till att ta emot stöd där du kan hitta det, oavsett det är professionellt eller bland vänner/familj. Ta hand om dig själv också!

  • Barbro­45
    Mon 20 Jan 2020 04:12
    #2

    Ja TS, din mamma är sjuk, och som sägs ovan, demens, psykisk sjukdom. Det kan också vara någon medicin hon tar. Om du inte kan få med din mor till läkare ta själv kontakt med hennes VC och be om råd.
    Är detta beteende någon som kommit på senare tid eller har hon alltid haft denna sentens till paranoia. Finns det psykisk sjukdom i släkten? 

  • Anonym (Ameli­a) Trådstartaren
    Mon 20 Jan 2020 07:26
    #3
    Anonym (Känner igen) skrev 2020-01-19 22:55:05 följande:

    Det låter jättejobbigt, för både dig och henne. Det du beskriver påminner mig om en person som lider av paranoid schizofreni, men även demenssjukdom kan ge liknande symptom. Försök få din mamma att söka hjälp. Det kan bli knepigt om hon saknar sjukdomsinsikt, men försök.

    Kolla även upp ev urinvägsinfektion, har hört från vårdhåll att det kan orsaka förvirrad verklighetsuppfattning.

    Det kan vara tufft att som anhörig uppleva det du berättar om, så se till att ta emot stöd där du kan hitta det, oavsett det är professionellt eller bland vänner/familj. Ta hand om dig själv också!


    Hon kommer aldrig inse att hon gör något konstigt eller söka hjälp. Jag kommer inte göra något åt det i nuläget, förutom att fortsätta ifrågasätta om hon verkligen tror att så många har tid och intresse av att spionera på en 70+ pensionär. Vill se om det finns en gnutta förnuft där, men det kanske är hopplöst.
  • Anonym (Ameli­a) Trådstartaren
    Mon 20 Jan 2020 07:30
    #4
    Barbro45 skrev 2020-01-20 04:12:23 följande:

    Ja TS, din mamma är sjuk, och som sägs ovan, demens, psykisk sjukdom. Det kan också vara någon medicin hon tar. Om du inte kan få med din mor till läkare ta själv kontakt med hennes VC och be om råd.

    Är detta beteende någon som kommit på senare tid eller har hon alltid haft denna sentens till paranoia. Finns det psykisk sjukdom i släkten? 


    Har svårt att ta in att hon skulle vara sjuk, även om jag inser att det måste vara så. Jag är van vid hennes beteende, hon har alltid haft den här tendensen, men det har blivit värre. Jag orkar inte hjälpa henne med detta just nu. Dessutom bor hon långt borta och jag har syskon som bor nära henne, som borde hjälpa henne mer. Så länge hon sköter hem och ekonomi lägger jag mig inte i. Jag har tagit så mycket elakheter av henne att jag inte är beredd att lägga mer tid på henne.
  • Anonym (mmm)
    Mon 20 Jan 2020 07:37
    #5

    Jag känner en person med just detta problem, men hon är mycket yngre och efter ett antal år av kamp, fick hon inse att hon faktiskt är sjuk och behövde vård! Diagnosen blev en form av schizofreni. Idag går hon både mediciner och terapisamtal och det fungerar bättre nu än det gjort på länge. Din mamma är ju äldre så det är inte säkert det är så här, utan mest demens. Oavsett så måste hon in på någon slags utredning. 

    Kan något av dina syskon som bor närmare ringa till kommunen och fråga vart man kan vända sig? Det brukar finnas någon instans just kring äldre som hjälper till med bedömning. 

  • Anonym (J)
    Mon 20 Jan 2020 07:47
    #6

    Demens skulle jag tro. Att försöka tala personen till rätta är meningslöst. Läs på om att bemöta dementa personer.

  • Anonym (G)
    Mon 20 Jan 2020 08:14
    #7
    Anonym (Amelia) skrev 2020-01-20 07:30:20 följande:
    Har svårt att ta in att hon skulle vara sjuk, även om jag inser att det måste vara så. Jag är van vid hennes beteende, hon har alltid haft den här tendensen, men det har blivit värre. Jag orkar inte hjälpa henne med detta just nu. Dessutom bor hon långt borta och jag har syskon som bor nära henne, som borde hjälpa henne mer. Så länge hon sköter hem och ekonomi lägger jag mig inte i. Jag har tagit så mycket elakheter av henne att jag inte är beredd att lägga mer tid på henne.
    Du säger att hon alltid har haft den här tendensen. Menar du att hon under hela din uppväxt var lite paranoid?
  • Anonym (Ameli­a) Trådstartaren
    Mon 20 Jan 2020 09:03
    #8
    Anonym (G) skrev 2020-01-20 08:14:00 följande:

    Du säger att hon alltid har haft den här tendensen. Menar du att hon under hela din uppväxt var lite paranoid?


    Ja! Jämt.
  • Anonym (Ameli­a) Trådstartaren
    Mon 20 Jan 2020 09:06
    #9
    Anonym (mmm) skrev 2020-01-20 07:37:02 följande:

    Jag känner en person med just detta problem, men hon är mycket yngre och efter ett antal år av kamp, fick hon inse att hon faktiskt är sjuk och behövde vård! Diagnosen blev en form av schizofreni. Idag går hon både mediciner och terapisamtal och det fungerar bättre nu än det gjort på länge. Din mamma är ju äldre så det är inte säkert det är så här, utan mest demens. Oavsett så måste hon in på någon slags utredning. 

    Kan något av dina syskon som bor närmare ringa till kommunen och fråga vart man kan vända sig? Det brukar finnas någon instans just kring äldre som hjälper till med bedömning. 


    Mina syskon struntar i henne tyvärr. Jag kommer aldrig få henne att söka hjälp eller inse det absurda i hennes beteende.
  • Mon 20 Jan 2020 09:15
    #10

    Min erfarenhet är att många blir sig själva fast extra allt när de blir äldre. Ängslig blir jätteängslig, lite bufflig blir direkt oartig etc

    Låter som din mamma alltid har haft dålig självkänsla och därför skyller ifrån sig och blir aggressiv mot de runtomkring när hon inte klarar , kombinerat med att hon alltid varit lite paranoid. Kanske kan det vara demens och psykisk sjukdom men jag tror inte det är säkert.

Svar på tråden Mamma inbillar sig saker