• Sun 19 Jan 2020 22:22
    813 visningar
    37 svar
    -3
    37
    813

    Förhör ni era skolbarn inför prov?

    När jag gick i skolan brukade mina föräldrar förhöra mig inför prov, oftast genom att ta min skolbok och ställa lite frågor. För mig funkade det bra som inlärning och för att få en uppfattning om jag glömt något.

    Nu har jag en son i femman som börjar få lite mer prov och förhör i skolan. Problemet är att de jobbar väldigt mycket med dator och de lånar bara textböckerna under skoltid. Sedan svarar de på frågor och skrivet texter i google classroom. Behöver de repetera kör de inläsningtjänst men många av böckerna verkar bara finnas upplästa och utan texter och bilder. Nu har han ett förhör i SO i morgon, jag hade tänkt ställa lite frågor men har inget material att utgå från. I stället gjorde han sista repetition genom att lyssna igenom avsnittet från inläsningtjänst i stället.

    Är det så här det är i skolan numera? Inga egna textböcker? Hur gör ni som vill hjälpa era barn i för prov och förhör?

  • Svar på tråden Förhör ni era skolbarn inför prov?
  • Sun 19 Jan 2020 22:29
    #1

    Skolorna har ofta inte råd med textböcker. På min gamla skola fick de låna biologibok när de läste biologi, sedan kemibok när de läste kemi etc. Problemet var att de inte lämnade tillbaka, och då räckte det inte till nästa klass...


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Sun 19 Jan 2020 23:17
    #2
    -3
    Bunny on speed skrev 2020-01-19 22:29:45 följande:

    Skolorna har ofta inte råd med textböcker. På min gamla skola fick de låna biologibok när de läste biologi, sedan kemibok när de läste kemi etc. Problemet var att de inte lämnade tillbaka, och då räckte det inte till nästa klass...


    Jo jag fattar att det handlar om dåliga prioriteringar, någonstans i beslutsleden. Men det var inte det min fråga handlade om utan hur man bäst hjälper barnen när man som förälder inte får se något av textmaterialet. Jag är inte jättesugen på att själv behöva lyssna igenom inläsningstjänst men jag inser också att om jag försöker hjälpa honom utan att läst igenom textboken först så kan det lite tokigt. Så ni med skolbarn - hur gör ni?
  • Anonym (S)
    Mon 20 Jan 2020 06:45
    #3

    Jag tror det skiljer mellan skolor. Läroböcker (som man kan läsa) kan man också ha på nätet. För oss har det varierat. Vihade så med matte ett tag (dock ej av ekonomiska skäl) För att kunna hjälpa som förälder behöver man ha tillgång till genomgångarna för att vara säker på att man visar rätt tillvägagångssätt. Det är också bra med facit för att dubbelkolla att man gjort rätt. Det är betydligt svåeare att hjälpa till som förälder om det inte finns skrivet material i någon form.

    Det jag gjorde var att lyfta det med läraren vilket gjorde att fler saker las ut tillgängligt till alla, och många gånger satt jag och googlade på olika mattesidor på nätet.

    På mitt barns skola fanns läxhjälp med lärare. Jag tror generellt att mycket byggs upp idag med utgångspunkten att föräldrar inte ska behöva hjälpa till, vilket absolut har sina fördelar. Men många barn föredrar nig att kunna sitta hemma och plugga framför långa dagar i skolmiljön.

    I ditt fall skulle jag tagit mig tid att lyssna igenom materialet och skrivit ned viktiga punkter att ha som underlag i förhlret. Sedan skulle jag fråga läraren om det fanns någon nedskriven version för att kunna ha när man repeterar i framtiden. Det är ju inte helt omöjligt att det finns och det borde ju även underlätta för barnet.

  • Mon 20 Jan 2020 08:42
    #4

    Utgå från frågor/svar i Google Classroom
    Lyssna själv på inlästa böcker

    Vända på diskussionen. Be barnen berätta om ämnet, själv ta fram frågor. Ställ frågor som "Varför blev det så?", "Kunde det blivit annorlunda?", "Hur var det för X?", "Vad innebar det för Y?"

  • Mon 20 Jan 2020 08:43
    #5

    Mera:
    Läs igenom kursplan, kursplanering, kriterier, mål mm innan så du vet vad som förväntas.

  • Mon 20 Jan 2020 08:46
    #6
    Inför en del prov har de fått med sig stenciler hem för att läsa på, räkna tal etc och ibland har infon funnits på nätet och då loggar hon in via sin Ipad och läser där.
  • Mon 20 Jan 2020 08:47
    #7
    Och ja, inför en del prov har jag gjort frågor utifrån underlaget för henne att svara på.
  • Anonym (.)
    Mon 20 Jan 2020 10:19
    #8

    13-åringen får hem utskrifter på lösa papper, sen har jag googlat fram uppgifter och gamla prov som komplement.

  • Anonym (Livia­)
    Mon 20 Jan 2020 11:09
    #9
    +1

    Vill ditt barn att du förhör honom inför provet? Jag kommer själv ihåg att jag avskydde när t.ex. en klasskompis ville förhöra mig när jag var gick i skolan. Hjälpte absolut ingenting och gjorde mig bara extra nervös. Mina föräldrar behövde aldrig hjälpa mig med läxor eller förhöra inför prov och jag fick ändå toppbetyg. 

  • Anonym (E)
    Mon 20 Jan 2020 11:12
    #10

    Ja.

Svar på tråden Förhör ni era skolbarn inför prov?