• Svar på tråden Nu är det bevisat. Sex fördröjer klimakteriet
  • Anonym (Grabben bredvid)

    Jag kan bara skratta åt det här "beviset".

  • Anonym (Orättvist)

    Det är ju orättvist! Vi som inte har fått till vare sig partner, sex eller familj ännu borde få lite extra tid på oss att hinna skaffa barn och inte kortare ...

  • Barbro45
    Fin skrev 2020-01-20 09:36:37 följande:

    Så nu är det bevisat.

    Har ni kvinnor inte sex så kommer klimakteriet snabbare.

    www.healthline.com/health-news/having-more-sex-may-delay-menopause

    Så bara att köra på mera nu...


    Nja, inte riktigt säkert om man läser studien. Frekvensen sex korrelerar med med tidpunkt för klimakteriet men man har inte hittat orsakssamband. Det behöver forskas mer där för att se vad i den sexuella aktiviteten som påverkar. Studien visar också att det är inte viktigt hur man har sex. Sex med sig själv hade samma effekt på tidpunkt för klimakteriet.
    Min amatörmässiga gissning är att det är orgasmen som är den viktiga faktorn. Så det hjälper nog inte att bara ställa upp på tjatsex fast man inte får ut något av det.
  • Anonym (op)

    Kan det inte vara så att personer med senare klimakterium har mer sexlust?

  • Anonym (Mja)

    Detta stämmer inte kan jag säga. Min bästa vän som haft regelbundet sex i lång relation kom in i klimakteriet tidigast av oss. Jag som inte haft partner eller regelbundet sex på flera år kom in vid 51. En annan som har partner men inte så mycket sex är över 55 men har inte förlorat mensen ännu.

    En annan singelvän, 52 har ännu mens likaså en annan som är 51+ och nyss träffat börjat få sex efter lång tid.

    Östrogen lagras i kroppsfett, så enligt en del forskning borde smala kvinnor hamna i klimakteriet före sina rundare systrar, men även detta är inte helt tillförlitligt, utan gener spelar nog störst roll.

  • Barbro45
    Anonym (Mja) skrev 2020-01-20 11:54:45 följande:

    Detta stämmer inte kan jag säga. Min bästa vän som haft regelbundet sex i lång relation kom in i klimakteriet tidigast av oss. Jag som inte haft partner eller regelbundet sex på flera år kom in vid 51. En annan som har partner men inte så mycket sex är över 55 men har inte förlorat mensen ännu.

    En annan singelvän, 52 har ännu mens likaså en annan som är 51+ och nyss träffat börjat få sex efter lång tid.

    Östrogen lagras i kroppsfett, så enligt en del forskning borde smala kvinnor hamna i klimakteriet före sina rundare systrar, men även detta är inte helt tillförlitligt, utan gener spelar nog störst roll.


    Detta är ju vad man kallar anekdotisk bevisföring, har alltså ingen vetenskaplig relevans.
  • Xzx
    Anonym (Mja) skrev 2020-01-20 11:54:45 följande:

    Detta stämmer inte kan jag säga. Min bästa vän som haft regelbundet sex i lång relation kom in i klimakteriet tidigast av oss. Jag som inte haft partner eller regelbundet sex på flera år kom in vid 51. En annan som har partner men inte så mycket sex är över 55 men har inte förlorat mensen ännu.

    En annan singelvän, 52 har ännu mens likaså en annan som är 51+ och nyss träffat börjat få sex efter lång tid.

    Östrogen lagras i kroppsfett, så enligt en del forskning borde smala kvinnor hamna i klimakteriet före sina rundare systrar, men även detta är inte helt tillförlitligt, utan gener spelar nog störst roll.


    EN persons erfarenheter spelar EXTREMT liten roll för populationen i stort. Avvikelser kommer alltid förekomma. Och som sagt, det är en korrelation vi pratar om här, inte en kausalitet.
  • Xzx
    Anonym (Orättvist) skrev 2020-01-20 10:04:50 följande:

    Det är ju orättvist! Vi som inte har fått till vare sig partner, sex eller familj ännu borde få lite extra tid på oss att hinna skaffa barn och inte kortare ...


    Well, livet är inte rättvist. Suck it up...
  • Anonym (Orättvist)
    Xzx skrev 2020-01-20 13:45:21 följande:
    Well, livet är inte rättvist. Suck it up...
    Glad
Svar på tråden Nu är det bevisat. Sex fördröjer klimakteriet