• Anonym (J)
    Fri 24 Jan 2020 16:01
    1247 visningar
    10 svar
    10
    1247

    Ni som läser på komvux?

    Anonym (H) skrev 2020-01-24 14:48:15 följande:

    Jag förstår. Men om man har fastnat på en obligatorisk uppgift och man har svårt att hitta på en händelse som man ska skriva kan man då ändå hoppa över och göra resten av uppgifterna istället och sedan göra provet?


    Nej, alla uppdrag och deluppgifter brukar vara obligatoriska. Testa dig själv och liknande är inte det. Proven brukar bara täcka en del av kursen, så det är viktigt att du visat upp resten av färdigheterna i deluppgifterna.

    Jag har pluggat på 4 olika Komvuxskolor (NTI-Skolan, Hermods, Kompetensutvecklingsinstitutet och Omsorgslyftet Utbildningar(, och så har det varit överallt. Om du skickar in ett uppdrag eller en uppgift som du inte helt gjort klart kommer du ombes att komplettera, få uppgiften tillbakaskickad osv. Om inte alla uppdrag är helt klara får du oftast F såvida du inte kompletterar samma muntligt - OM du har en snäll lärare.

    Om du är intresserad av att bara göra prov kan du välja att validera eller göra prövning istället. 
  • Anonym (J)
    Fri 24 Jan 2020 16:38
    #10
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-01-24 16:13:55 följande:

    Som jag fattat av de jag känner som gått riktiga KomVux (alltså kommunens vuxenskola) så ska man gå på lektionerna, man förväntas göra övningarna eftersom det kommer att hjälpa inför proven men att det (iaf då) är proven eller andra examinationer som ligger till grund för betygen.


    Komvux är kommunalt, kommunen köper olika utbildningar från olika skolor. Anyway, enligt min erfarenhet då jag generellt är väldigt nervös över prov har jag fått höra tvärtom. Uppgifterna är viktigast då det är en djupdykning, provet är oftast inte lika viktigt. Nästan alla av mina lärare (har haft sjukt många nu) har ansett att de mest har ett prov "för att ha ett prov". 

    För att dra ett exempel kan man göra ett jättestort arbete om kärnkraftverk som uppgift, där man undersöker mer än bara funktion och värde utan också för- och nackdelar med mera ur flera perspektiv. Ett ordentlig djupdykning inom naturkunskap. På provet kan det endast vara kryssa i rätt-alternativ, typ om energiomvandling eller funktion endast. Väldigt översiktligt, väldigt grundligt.. inte så betygsgrundande. Förstår du?
Svar på tråden Ni som läser på komvux?