• Anonym (Den tyste)

    Jag var den där tysta eleven i klassen som aldrig sa något - fråga mig vad ni vill!

    Ni kanske hade/har en person i klassen (eller på jobbet) som i stort sätt aldrig sa ett ord. Jag är och var den personen i min klass (och på mitt jobb). Det jag märkt genom åren är att många har frågor de inte vågar ställa och tycker man är väldigt konstig, well nu har ni chansen. Fråga vad ni vill.

  • Svar på tråden Jag var den där tysta eleven i klassen som aldrig sa något - fråga mig vad ni vill!
  • Litenmenhård

    Jag kan hålla med om att folk verkar vilja fråga en något, men inte riktigt vågar och att vissa behandlar en som om man är konstig och inte riktigt hör hemma där. Jag var väldigt stökig som barn, men i vuxen ålder har jag blivit mer introvert och tar inte mycket plats och håller mig på min kant. Med tanke på att jag är den jag är idag så krockar det ibland med vissa personer och i vissa situationer.

  • Anonym (en till)

    Jag känner igen mig i väldigt mycket av det som skrivits i tråden. Jag har också alltid varit den tysta och fått höra att jag måste prata mer och vara mer social. För det mesta trivs jag dock med att vara ensam och inte ha så stort umgänge, men det är tydligen inte accepterat. Man ska ha jättemånga sociala kontakter, annars ses man som misslyckad.

    Jag undrar om du ts också är en sån som trivs med ensamhet eller om du skulle vilja ha större umgänge.

  • Litenmenhård
    Anonym (en till) skrev 2020-01-22 07:32:43 följande:

    Jag känner igen mig i väldigt mycket av det som skrivits i tråden. Jag har också alltid varit den tysta och fått höra att jag måste prata mer och vara mer social. För det mesta trivs jag dock med att vara ensam och inte ha så stort umgänge, men det är tydligen inte accepterat. Man ska ha jättemånga sociala kontakter, annars ses man som misslyckad.

    Jag undrar om du ts också är en sån som trivs med ensamhet eller om du skulle vilja ha större umgänge.


    Du har en poäng att det inte är accepterat att man är tystlåten och osocial, om jag får använda det ordet. Folk förväntar sig att man ska prata med allt och alla och tar man inte plats så syns man inte eller blir överkörd.
  • Phalaenopsis

    Hur hade du velat bli bemött? Av lärare, och av vänner.

    Ville du egentligen vara tyst eller var det bara för läskigt att synas?
    Fanns det något som kunde gjort dig bekvämare med att uttrycka dig själv? Eller hade det bästa bara varit om alla ignorerat dig och din tystnad?

    Vad gör du när du måste tala, typ i kontakt med vården?

  • StevenDiese

    Egentligen är det rätt fånigt. Jag har fått höra att jag är inte säger nåt och liknande. Det är ju knappast så att jag inte svarar på tilltal.

    Nej jag pratar när det finns behov av det. Man ser motsatsen hos extroverta. De pratar för pratandets skull. För att få energi. Inget fel i det. Vi är olika.

    Själv lyssnar jag. Observerar. Lär mig. Det är nog det som gör att pratglada får panik. De kan inte läsa av en. Samtidigt som de utelämnar sig själva helt.

  • StevenDiese

    Sen kan diskutera vem som har social fobi. Den som inte tål andras tystnad eller den som är tyst. Jag tror nämligen obehaget personer med social fobi känner kommer från omgivningens reaktioner snarare än en inbyggd fobi. Hade inte extroverta haft fobi för tystnad hade vi introverta inte haft problem med sociala kontakter heller.

  • Litenmenhård

    Problemet idag, kan jag tycka är att hörs man inte så syns man inte. Jag själv trivs ganska bra med att vara ganska introvert. Jag tar den platsen jag känner att jag behöver. Kan folk inte hantera det eller acceptera det så är det deras problem, anser jag.

  • Anonym (Blyg)

    Någon här var en mellanchef. Jag bara måste fråga hur du fick den tjänsten. Hade du en bra chef som uppmuntrade dig att söka dig till tjänsten? Gjorde du ett personlighetstest och lyckades? Eller hur lyckades du?

  • Anonym (Blyg)

    Någon här var en mellanchef. Jag bara måste fråga hur du fick den tjänsten. Hade du en bra chef som uppmuntrade dig att söka dig till tjänsten? Gjorde du ett personlighetstest och lyckades? Eller hur lyckades du?

  • Anonym (Samma)
    helstanonymhelstanonym skrev 2020-01-21 08:55:34 följande:

    Jag var också den tysta hela skolgången, ingen social fobi vad jag vet men ganska introvert. Fick höra varenda utvecklingssamtal att jag måste anstränga mig mer och delta i undervisningen. Gick ut både grundskola och gymnasie med toppbetyg ändå, genomförde en mkt eftertraktad universitetsutbildning och är idag mellanchef i min bransch - så jag tycker nog att jag har lyckats ganska bra ändå. Men jag kan fortfarande på möten och konferenser bli "pushad" av välmenande kollegor att "ta för mig mer". Varje gång får jag ett otroligt stresspåslag och alla års tjat och press om att "ta för dig/höras lite mer/säg din åsikt" osv kommer tillbaka. Jag är så innerligt trött på att man inte duger som introvert, att normen är att vara den som hörs och syns mest, annars är det ngt fel på en. Jag är trygg i mig själv och min yrkesroll, jag trivs med att lyssna på alla andra extroverta människors prat och åsikter, jag plockar till mig det som är intressant och jag kan absolut bidra med ngt om jag har ngt annat att säga. Men jag har inget behov av att höras/synas i stora grupper i övrigt. Låt för sjutton mig vara då, det är inget fel på mig!

    Jag tror att kuratorer och egentligen all skolpersonal behöver lära sig se skillnaden på social fobi (som absolut behöver hjälp och stöd) och introverta elever - som behöver få vara trygga i den dom är, inte pressas att passa in i ngn slags allmän extrovert mall...

    Ingen fråga till dig ts - ledsen om jag kapar tråden, men ett viktigt ämne att ta upp!


    Gud, lät som jag själv skrivit detta. Exakt så mina tankar gått genom åren när jag tänkt på detta. Jag har alltid varit den tysta, inte för att jag har social fobi, utan för att jag helt enkelt trivs bättre så- jag lyssnar gärna till andra, men jag har inget behov av att synas och höras och förstår inte varför jag ska göra det. Jag säger det jag tycker är relevant, men att vara i centrum och ta andras blickar det förstår jag inte varför jag ska göra- det är ingenting jag är bekväm med. Hörde varje utvecklingssamtal att jag skulle ta för mig mer på lektionerna, gick ändå ut med toppbetyg för inte var det något fel på mig, men jag är så i min personlighet och förstår inte varför jag ska behöva ändra på mig för att andra ska bli nöjda med mig för att jag är introvert. Förstår inte varför man ska vara extrovert, kan man inte bara få vara som man är- man är inte dum i huvudet för det.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Blyg) skrev 2020-01-21 13:34:48 följande:

    Jag var som du, tyst och rätt osynlig för det mesta. Men jag tror inte på begrepp som social fobi. Jag ser inte blyghet som någon störning som det behövs sättas någon diagnos på. I så fall betyder det att de som är väldigt sociala och pratiga är de som är normala. Jag tror tvärtom att man bara har olika personligheter och att blyghet är ett av personlighetsdragen.

    Med tiden har jag blivit mer social eller "pratigare" men det är för att jag kämpar för att våga synas mer. Och för att jag VILL vara pratigare. Helt och hållet går inte eftersom blyghet som sagt är en del av vem jag är. Jag teivs ändå med att vara den som är lite i bakgrunden och observerar.


    Håller med. Inget konstigare med att vara introvert än att vara extrovert. Det är en del av en personlighet, och jag tycker det är hemskt att vi ska behöva känna att vi behöver ändra på det för att på något sätt göra omgivningen nöjd. Man är ju bra som man är ändå, och det ska inte behöva diagnostiseras för att man är tystare och försiktigare av sig för alla är vi olika av oss och inget är konstigt med det.
  • Anonym (Samma)
    StevenDiese skrev 2020-01-22 22:44:11 följande:

    Egentligen är det rätt fånigt. Jag har fått höra att jag är inte säger nåt och liknande. Det är ju knappast så att jag inte svarar på tilltal.

    Nej jag pratar när det finns behov av det. Man ser motsatsen hos extroverta. De pratar för pratandets skull. För att få energi. Inget fel i det. Vi är olika.

    Själv lyssnar jag. Observerar. Lär mig. Det är nog det som gör att pratglada får panik. De kan inte läsa av en. Samtidigt som de utelämnar sig själva helt.


    Känner igen mig så väl i det du beskriver. Och håller med. Konstigt att man hela tiden ska bli kommenterad pga detta, vi är ju alla olika.
  • Anonym (en till)
    Anonym (Samma) skrev 2020-01-23 23:51:10 följande:
    Känner igen mig så väl i det du beskriver. Och håller med. Konstigt att man hela tiden ska bli kommenterad pga detta, vi är ju alla olika.
    Ja, det är knappast accepterat att kommentera folks övervikt och uppmana dem att banta, men att kommentera att någon är tystlåten och borde prata mer är tydligen helt i sin ordning.
  • helstanonymhelstanonym
    Anonym (Blyg) skrev 2020-01-23 23:34:59 följande:

    Någon här var en mellanchef. Jag bara måste fråga hur du fick den tjänsten. Hade du en bra chef som uppmuntrade dig att söka dig till tjänsten? Gjorde du ett personlighetstest och lyckades? Eller hur lyckades du?


    Det är nog mig du menar. Jag hade jobbat i samma verksamhet i flera år och när dåvarande chefen slutade så rek hon mig som tf chef tills dess att tjänsten blivit tillsatt. Detta för att hon tyckte att jag hade bra koll på verksamheten och var omtyckt av kollegor. Hon tyckte jag var lugn och systematisk i mitt arbete osv. Kändes ju bra att få den sortens beröm så jag provade på som tf i några månader innan jag sökte tjänsten och fick den. I mitt arbete på vår mottagning har jag inga problem att säga det jag vill ha sagt men jag försöker låta medarbetarna själva lösa problem/vara delaktiga i beslut med min styrning. Är fortfarande inte den som hörs och syns mest. En styrka jag tycker jag har är att jag lyssnar så mkt, vilket jag ju gjort hela livet. Jag fångar upp små signaler när ngn är missnöjd/mår dåligt osv som en mer "pratsam" chef kanske missat. På möten med andra mellanchefer är det mer märkbart att jag är tyst dock, lyssnar gärna på andras ideer och förslag och uttalar mig först när jag har ngt jag tycker är viktigt att få fram. Där kan jag ibland få välmenande kommentarer från chefskollegor som försöker pusha mig att våga mer vilket är jobbigt! Som tur är känns det som att vår chef förstår mig och är nöjd med hur jag fungerar. Att bli mer extrovert känns som att göra våld på mig själv. Visst behöver man utmaningar och växa i sig själv men det måste ju ändå ske utifrån den man är....
Svar på tråden Jag var den där tysta eleven i klassen som aldrig sa något - fråga mig vad ni vill!