• Anonym (Ts)

    Vilka fält av socionomyrket kräver ej körkort?

    Jag undrar vilka fält inom socionomyrket jag ska rikta in mig på om jag saknar körkort?

  • Svar på tråden Vilka fält av socionomyrket kräver ej körkort?
  • Anonym (Ss)

    Har en anhörig som är socionom och inte brytt sig om att ta körkort. Hen har svårt att få jobb! Det krävs i alla annonser, men de vik hen haft är på ett särskilt boende och som biståndshandläggare.

    Skulle tänka mig att kurator på sjukhus eller större skola också skulle kunna funka. Men var beredd på att det står i samtliga annonser att B-körkort är ett krav. Jobben kan du såklart söka ändå.

  • Anonym (Gullan)

    Många i storstad, där husen ligger tätt och det finns utbyggd kollektivtrafik. Eller så tar du körkort, så blir du inte så begränsad. Jag har körkort och det var ett krav när jag anställdes, men jag har kört en gång på ett år.

  • Anonym (A)

    Jag jobbar som biståndshandläggare i en förort till Stockholm och har inget körkort. Jag är inte den enda som saknar körkort, det är önskvärt att ha när man anställs, men inte ett krav.

  • Anonym (X)
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-21 02:55:28 följande:

    Jag undrar vilka fält inom socionomyrket jag ska rikta in mig på om jag saknar körkort?


    De flesta går utmärkt utan körkort.
    ex Socialsekreterare
    LSS handläggare
    Familjeutredare
    Jobbar du på ett boende för unga eller behandlingshem för missbrukare så är du ju på plats och behöver inte oroa dig annat än hur du tar dig till/från jobbet.

    Beror lite på vart du jobbar i övrigt. Storstäder har kollektivtrafik och små kommuner brukar erbjuda cyklar till låns.
  • Anonym (?)