• Anonym (Ts)

    Vilka fält av socionomyrket kräver ej körkort?

    Jag undrar vilka fält inom socionomyrket jag ska rikta in mig på om jag saknar körkort?

  • Svar på tråden Vilka fält av socionomyrket kräver ej körkort?
  • Anonym (Ss)

    Har en anhörig som är socionom och inte brytt sig om att ta körkort. Hen har svårt att få jobb! Det krävs i alla annonser, men de vik hen haft är på ett särskilt boende och som biståndshandläggare.

    Skulle tänka mig att kurator på sjukhus eller större skola också skulle kunna funka. Men var beredd på att det står i samtliga annonser att B-körkort är ett krav. Jobben kan du såklart söka ändå.

  • Anonym (Gullan)

    Många i storstad, där husen ligger tätt och det finns utbyggd kollektivtrafik. Eller så tar du körkort, så blir du inte så begränsad. Jag har körkort och det var ett krav när jag anställdes, men jag har kört en gång på ett år.

  • Anonym (A)

    Jag jobbar som biståndshandläggare i en förort till Stockholm och har inget körkort. Jag är inte den enda som saknar körkort, det är önskvärt att ha när man anställs, men inte ett krav.

  • Anonym (X)
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-21 02:55:28 följande:

    Jag undrar vilka fält inom socionomyrket jag ska rikta in mig på om jag saknar körkort?


    De flesta går utmärkt utan körkort.
    ex Socialsekreterare
    LSS handläggare
    Familjeutredare
    Jobbar du på ett boende för unga eller behandlingshem för missbrukare så är du ju på plats och behöver inte oroa dig annat än hur du tar dig till/från jobbet.

    Beror lite på vart du jobbar i övrigt. Storstäder har kollektivtrafik och små kommuner brukar erbjuda cyklar till låns.
  • Anonym (?)

    Finns det något som hindrar dig att ta körkort? Man behöver ju ärligt talat varken ha bil eller köra, bara ha kortet. Mitt jobb ligger lite off, i annonsen krävde de B-körkort. Jag har körkort, jag äger en bil men vägen är hopplös i rusningstrafik så på 5 år tror jag att jag kört bilen ca 10 ggr. Går fortare att cykla eller åka kollektivt/gå en bit.

  • Anonym (Hmmm...)

    Det är väl brist på socionomer? Då borde det finnas flera arbetsplatser där man skulle kunna jobba. Att det står i annonsen att man ska ha körkort behöver inte nödvändigtvis innebära att man måste köra bil i tjänsten. Sök de jobb du är intresserad av ändå. Om flera söker tjänsten och någon med likvärdiga meriter har körkort kanske inte jobbet blir ditt, men omöjligt är det inte.

  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (?) skrev 2020-01-21 23:02:10 följande:

    Finns det något som hindrar dig att ta körkort? Man behöver ju ärligt talat varken ha bil eller köra, bara ha kortet. Mitt jobb ligger lite off, i annonsen krävde de B-körkort. Jag har körkort, jag äger en bil men vägen är hopplös i rusningstrafik så på 5 år tror jag att jag kört bilen ca 10 ggr. Går fortare att cykla eller åka kollektivt/gå en bit.


    Och jag har haft körkort i 20 år men aldrig ägt en bil och kört försvinnande lite. Om jag måste köra nu vill jag ta körlektioner först! Men som sagt körkort har jag.
  • Anonym (socionom)

    Jag är socionom och har jobbat både som chef och handläggare och inget av dem hade funkat utan körkort. Det är ofta hembesök som ska göras och alla bor inte inne i tätort så det per automatik går att cykla eller åka kollektivt. Som enhetschef låg verksamheterna mycket utspridda så där var också bilkörning i tjänsten ett måste.

  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (socionom) skrev 2020-01-22 10:50:36 följande:

    Jag är socionom och har jobbat både som chef och handläggare och inget av dem hade funkat utan körkort. Det är ofta hembesök som ska göras och alla bor inte inne i tätort så det per automatik går att cykla eller åka kollektivt. Som enhetschef låg verksamheterna mycket utspridda så där var också bilkörning i tjänsten ett måste.


    Där jag bor måste alla socionomer cykla vare sig de vill eller inte. Verkar vara nån miljöpolicy och jag tror att de har tjänstecykel.
  • Anonym (socionom)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2020-01-27 11:19:14 följande:
    Där jag bor måste alla socionomer cykla vare sig de vill eller inte. Verkar vara nån miljöpolicy och jag tror att de har tjänstecykel.
    Vår kommun är nio mil från ena änden till andra och majoriteten av invånarna bor inte i tätorten, så krav på cykla i tjänsten går inte. ;)
Svar på tråden Vilka fält av socionomyrket kräver ej körkort?