• Anonym (Snitt­?)
    Tue 21 Jan 2020 10:29
    108 visningar
    6 svar
    6
    108

    Kan man få ett planerat snitt i v 37+2 exempelvis (alltså innan 38+0)?

    Jag har tre barn som alla är födda vaginalt i v 37+nånting och startat naturligt.

    Pga placenta previa nu i v 33 får jag inte föda vaginalt, men godkänner de planerat KS i v 37+nånting? Har bara hört att de godkänner typ en vecka innan BF vilket absolut är för sent i mitt fall. :S Sista förlossningen tog 50 min, så det finns inte så mycket tid att spela med heller...

  • Svar på tråden Kan man få ett planerat snitt i v 37+2 exempelvis (alltså innan 38+0)?
  • Anonym (Laura­)
    Tue 21 Jan 2020 12:12
    #1
    +1

    Vad säger vården om det här? Är kanske naiv, men har svårt att tro att de skulle hålla ett planerat snitt till v 38 om du redan har tre barn som alla blev födda i v 37 samt att du inte får föda vaginalt. 

  • Tue 21 Jan 2020 12:13
    #2

    Varför skulle dom godkänna det? I regel när man planerar kejsarsnitt så gör man det runt BF-dagen. Om det inte finns någon medicinsk orsak till att ta ut barnet tidigare såklart.

  • Cheesc­ake
    Tue 21 Jan 2020 12:19
    #3
    +1
    Anonym (Snitt?) skrev 2020-01-21 10:29:46 följande:

    Jag har tre barn som alla är födda vaginalt i v 37+nånting och startat naturligt.

    Pga placenta previa nu i v 33 får jag inte föda vaginalt, men godkänner de planerat KS i v 37+nånting? Har bara hört att de godkänner typ en vecka innan BF vilket absolut är för sent i mitt fall. :S Sista förlossningen tog 50 min, så det finns inte så mycket tid att spela med heller...


    Med din historik så har jag svårt att se varför du inte skulle få det godkänt.
  • Anonym (Snitt­?) Trådstartaren
    Tue 21 Jan 2020 13:44
    #4
    cleoeme skrev 2020-01-21 12:13:48 följande:

    Varför skulle dom godkänna det? I regel när man planerar kejsarsnitt så gör man det runt BF-dagen. Om det inte finns någon medicinsk orsak till att ta ut barnet tidigare såklart.


    Är inte placenta previa medicinsk orsak menar du? Vill verkligen inte föda med KS men måste!
  • Anonym (BM)
    Tue 21 Jan 2020 14:21
    #5
    Du kommer med högsta sannolikhet få ett planerat snitt innan v 38. När man gått 36 v så räknas det inte som prematurt längre och därmed minskar risken för komplikationer. Barnet kan behöva lite tillmatning de första dygnen för blodsockrets skull, men det är ju ingen "big deal". 

    Lycka till, det kommer gå bra!
  • Anonym (BM)
    Tue 21 Jan 2020 14:21
    #6
    Du kommer med högsta sannolikhet få ett planerat snitt innan v 38. När man gått 36 v så räknas det inte som prematurt längre och därmed minskar risken för komplikationer. Barnet kan behöva lite tillmatning de första dygnen för blodsockrets skull, men det är ju ingen "big deal". 

    Lycka till, det kommer gå bra!
Svar på tråden Kan man få ett planerat snitt i v 37+2 exempelvis (alltså innan 38+0)?