• Meandmyhead

    När ska jag ta atarax?

    Hej jag ha fått atarax utskrivet av min läkare för att jag ha ångest och är orolig o är i en n Depression.

    Jag ska få anti 4feb men till dess fick jag atarax.

    När ska jag ta den o när börja den verka?

    Jag vet att det är olika alla mina nså man får ett hum.

    Jag få ta 3 som maxdos jag testa en och 2tabelyyer o då kände jag inget.

    Men när jag tog 3hjäkpte det lite tro jag eller så är det placebo men när ska man då ta det för att det ska gå in i kroppen. När jag vaknar så vill jag ej gå upp då jag är svin trött.

    Så ska jag ta det typ 4h innan vi effekt

    Står ju ingenstams när det går in i kroppen.

    Tack för alla svar

    Men sarkasm kan jag vara utan.

  • Svar på tråden När ska jag ta atarax?
  • MammaMariaaa

    Hejsan. Jag har haft atarax i flera år för ångest/panikångest. Behovstablett. Jag tror att antingen så funkar den tabletten eller så gör den inte. Jar har den minsta dosen på 10mg. 


    Som max brukar jag ta 2 av den. O de funkar relatvit snabbt. Inom en halvtimme. Så om du inte känner av den kanske du får be din läkare skriva ut något annat som funkar för dina ångestproblem? För det ska ju hjälpa. Lycka till! :) 

  • Mortiscia80

    Det finns två alternativ så det beror på vad läkaren instruerat.

    Om du ska ta preventivt inför situationer du vet ger ångest tar du den innan och då kommer du inte att veta om den funkat, annat än att du kanske inte får ångest eller iaf inte lika starkt.

    Om du ska ta den vid behov så är det som det låter, du tar när du har ångest. Det tar en liten stund innan den börjar verka men då borde du inte ha så stark ångest längre.

    Det tar iaf inte flera timmar innan den verkar iaf, tvärtom så verkar den ganska snabbt av det jag har märkt.

  • MrDannek

    Jag får Sertralin HEXAL som ska vara en ångestdämpande medicin som jag ska ta varje dag, sen får jag Atarax 25mg som jag ska ta vid behov och för mig hjälper det att hålla lugnet, men inte med tankar osv, det får man jobba med själv. 

    nu vet inte jag anledningen till varför du får Atarax, för mig är det för en separation.

  • Forumdeltagaren

    Hej!

    Atarax fungerar inte för alla tyvärr men jag har haft stor nytta av medicinen. Tas vid ångest och verkar nog på sådär en halvtimme. Kroppen vänjer sig och medicinens effekt avtar om man tar Atarax för ofta. För mig fungerade Atarax när jag använde den ungefär varannan dag. Jag blev lite småseg av den upp till 18 timmar efter och vill varna för t.ex bilkörning inom den tiden. Atarax är från början mot klåda men en biverkan är trötthet och att den kan lindra ångest.

Svar på tråden När ska jag ta atarax?