• Anonym (Osäker)

    Vart har jag min partner ? Jag har inte blivit inbjuden

    Jag och min sambo ska gifta oss om 5 månader och hon har blivit inbjuden på en stor fest av en av motsvarande könet som förmodligen är lite intresserad. Dom har enbart träffats på fester.

    Min sambo har tackat ja till detta.

    Hon har varken frågat mig eller berättat om inbjuden.

    För min del så tackar man nej till en sån här inbjudan om inte partnern blir medbjudem?

  • Svar på tråden Vart har jag min partner ? Jag har inte blivit inbjuden
  • Anonym (*)
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-21 12:30:19 följande:

    Jag och min sambo ska gifta oss om 5 månader och hon har blivit inbjuden på en stor fest av en av motsvarande könet som förmodligen är lite intresserad. Dom har enbart träffats på fester.

    Min sambo har tackat ja till detta.

    Hon har varken frågat mig eller berättat om inbjuden.

    För min del så tackar man nej till en sån här inbjudan om inte partnern blir medbjudem?


    Hur vet du om inbjudan om hon inte berättat?
  • Anonym (Hycklare)
    Anonym (*) skrev 2020-01-21 13:48:46 följande:

    Hur vet du om inbjudan om hon inte berättat?


    Han kanske kollade hennes fb men det är ju bara ok om han hade varit en hon
  • Barbro45
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-21 12:45:51 följande:

    Du missförstår. Jag skriver att vi ska gifta oss.det innebär att vi är ett etablerat par.

    Men min sambo har inte berättat för mig om sim inbjudan till en stor fest från det motsatta könet och hon har tackat ja.


    Ja, ni är ett etablerat par och som sådant bjuds man båda in till en formell tillställning. Men vet INBJUDARNA om att ni är det? Det handlar om vett och etikett.

    Det andra problemet är att din sambo inte nämnt något om inbjudan till dig. Hur fick du reda på det? Vad sa hon när du frågade om inte ni båda var inbjudna?
  • Anonym (Osäker)
    Barbro45 skrev 2020-01-21 14:00:50 följande:

    Ja, ni är ett etablerat par och som sådant bjuds man båda in till en formell tillställning. Men vet INBJUDARNA om att ni är det? Det handlar om vett och etikett.

    Det andra problemet är att din sambo inte nämnt något om inbjudan till dig. Hur fick du reda på det? Vad sa hon när du frågade om inte ni båda var inbjudna?


    Jag fick reda på det via en vän. Jag har inte frågat henne än. Tycker du att jag ska göra det och hur isf ?
  • Anonym (*)
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-21 14:04:49 följande:
    Jag fick reda på det via en vän. Jag har inte frågat henne än. Tycker du att jag ska göra det och hur isf ?
    Så du vet inte om hon tänker gå på festen, eller vad hon tycker om att du inte är bjuden?

    Varför har ni så taskig kommunikation?
  • Ascendere
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-21 13:15:48 följande:
    Tack för bra svar. Hur hade du gått tillväga ?ifrågasätta eller avvaktat ? Är du tjej eller kille ? Jag vill ju leva med rak och ärlig kommunikation .
    Rak och ärlig kommunikation är bra och fungerar! 
    Du kommunicerar var du står i frågan, sen är det upp till henne att agera som hon vill. 
    Men tala inte om dina känslor hit och dit och att du blir svartsjuk och sårad, då framstår du bara som en mes. 
    Säg nåt i stil med "Jag tycker inte man tackar ja till en fest som man blir bjuden på av någon av det motsatta könet om inte båda är bjudna."
    Sedan diskuterar du inte mer. Säg inget mer, försvara dig inte, förklara inte, lämna ditt påstående hängande. Du ska alltså INTE argumentera för din sak eller ens lyssna på hennes argument och "hitta en kompromiss" eller liknande. Det är DU som meddelar henne väldigt tydligt var DU står i frågan, inget annat. Om hon inte slutar försöka få igång en diskussion, gå därifrån. 

    Om hon sedan ändå väljer att gå på festen utan dig så vet du att ni inte passar ihop eftersom ni har så olika värderingar och hon inte vill anpassa sig. Tack och hej.
  • Anonym (fl)
    Anonym (Hycklare) skrev 2020-01-21 12:40:56 följande:

    Alltså snacka om dubbelmoral, här dumförklaras TS men i tråden där rollerna är ombytta så ska hon lämna aset...


    Familjeliv vettu, kvinnor är perfekta änglar som aldrig gör något fel, inte ens om det skulle komma upp att en kvinna styckmördat någon.
  • Anonym (Alba)
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-21 12:35:52 följande:

    Ja absolut är jag de.


    Då utgör du själv det störst hotet mot er relationen än din sambo.

    Tillit är a och o i en relation. Om du ska gifta dig med henne så behöver du kunna lita på henne. Hon har absolut rätt att gå på fest med vänner utan dig.
  • Anonym (Lydia)
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-21 13:33:34 följande:
    Bör jag ta upp detta ämnet med min partner eller låta det vara. Detta känns inget bra alls.
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-21 14:04:49 följande:
    Jag fick reda på det via en vän. Jag har inte frågat henne än. Tycker du att jag ska göra det och hur isf ?
    Eh, alltså, om ni ska gifta er (och ha ett vettigt äktenskap) måste ni kunna prata med varandra. Gör det inte till en så stor grej.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Lydia) skrev 2020-01-21 14:16:42 följande:

    Eh, alltså, om ni ska gifta er (och ha ett vettigt äktenskap) måste ni kunna prata med varandra. Gör det inte till en så stor grej.


    Ja Och då anser jag att detta är någon hon hade kunnat förmedla till mig ? Istället för att täcka ja och inte säga något ?
  • Ascendere
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-21 14:51:04 följande:
    Ja Och då anser jag att detta är någon hon hade kunnat förmedla till mig ? Istället för att täcka ja och inte säga något ?
    Då är det vad du anser, och då är det det som gäller för den som vill vara i en relation med dig. Nu behöver du bara förmedla det till din partner på ett rakt och tydligt sätt, så ger du henne chansen att anpassa sig i framtiden om hon tycker det är värt det. 
  • Anonym (Lydia)
    Anonym (Osäker) skrev 2020-01-21 14:51:04 följande:
    Ja Och då anser jag att detta är någon hon hade kunnat förmedla till mig ? Istället för att täcka ja och inte säga något ?
    Och varför tänker du att hon är en tankeläsare? Som magiskt bara ska förstå att du vill att hon gör så? Nej du, öppna munnen och prata med din fästmö istället. Finns ingen poäng i att sitta och tjura över att hon inte agerade exakt som du ville. Ska ni få det här att fungera måste ni båda acceptera att ni är två olika människor som ibland tänker annorlunda. 
Svar på tråden Vart har jag min partner ? Jag har inte blivit inbjuden