• Anonym (Gravi)

    Är tydligen gravid vecka 22

    Hej jag har precis fått veta att jag är gravid, chockad då jag tydligen är i vecka 22. Är jätte glad men jätte orolig då jag har levt på som vanligt, har ju druckit alkohol vid vissa tillfällen, jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det eller tänka?

    Självklart har jag slutat och allt såg bra ut på ultraljudet, men man vet ju aldrig :( Så tänkte kolla om det finns nån annan som varit i min situation? Hur gick det för er? Hur tog ni er igenom graviditeten utan att noja sönder totalt?

  • Svar på tråden Är tydligen gravid vecka 22
  • Anonym (Hold my beer)

    Det som är gjort, är gjort. Din oro gör ingen skillnad nu, du kan bara hoppas på en normal unge sedan. De flesta verkar dock tycka att lite sprit hit och dit är helt ok under graviditeten så det kommer väl lite sådana kommentarer snart också :)

  • Anonym (Vän)

    Jag har en vän som fick reda på att hon var gravid i v.35.

    Hon hade levt som vanligt, druckit till och från osv. Hennes son är idag 6år och mår jättebra. Inga som helst konstigheter.

  • Anonym (Julie)

    Det finns ju inget du kan göra nu, förutom at leva efter rekommendationerna. Var inte så hård mot dig själv. Du visste inte att du var gravid, så det är ju inte konstigt att du levde som vanligt. Om din bm inte är orolig eller ser något som kan tyda på att bebisen inte mår bra finns det ingen anledningför dig att oroa dig resten av graviditeten.

  • Kexsmula

    Det krävs rejäla mängder alkohol för att ett barn ska födas med FAS så du behöver inte oroa dig om du inte är alkoholist och har druckit starksprit varje dag.

  • Anonym (A)
    Anonym (Julie) skrev 2020-01-21 17:39:05 följande:
    Det finns ju inget du kan göra nu, förutom at leva efter rekommendationerna. Var inte så hård mot dig själv. Du visste inte att du var gravid, så det är ju inte konstigt att du levde som vanligt. Om din bm inte är orolig eller ser något som kan tyda på att bebisen inte mår bra finns det ingen anledningför dig att oroa dig resten av graviditeten.
    +1
  • Anonym (Jenny)

    Ni som fokuserar på alkoholen, Det finns ju fler saker än alkoholen som kan skada. Det är tex medicin, infektioner (toxoplasma kan ju ge hjärnskador, mm)

    Men ts, oroa dig inte. Som redan är skrivet, vet man inte om en graviditet så kan man ju inte klandra sig själv. Jag vet en tjej som fick veta att hon var gravid en enda dag innan förlossningen. Hon har en jättesöt pojke idag, tror han är helt frisk också.

  • Anonym (Ö)

    Fy fan vad hemskt, jag hade dött!!

    Hoppas allt går bra TS.

  • Anonym (Gravi)
    Anonym (Jenny) skrev 2020-01-21 18:53:20 följande:

    Ni som fokuserar på alkoholen, Det finns ju fler saker än alkoholen som kan skada. Det är tex medicin, infektioner (toxoplasma kan ju ge hjärnskador, mm)

    Men ts, oroa dig inte. Som redan är skrivet, vet man inte om en graviditet så kan man ju inte klandra sig själv. Jag vet en tjej som fick veta att hon var gravid en enda dag innan förlossningen. Hon har en jättesöt pojke idag, tror han är helt frisk också.


    Skönt att höra :)
  • Anonym (Gravi)
    Anonym (Jenny) skrev 2020-01-21 18:53:20 följande:

    Ni som fokuserar på alkoholen, Det finns ju fler saker än alkoholen som kan skada. Det är tex medicin, infektioner (toxoplasma kan ju ge hjärnskador, mm)

    Men ts, oroa dig inte. Som redan är skrivet, vet man inte om en graviditet så kan man ju inte klandra sig själv. Jag vet en tjej som fick veta att hon var gravid en enda dag innan förlossningen. Hon har en jättesöt pojke idag, tror han är helt frisk också.


    .

    Anledningen till att jag inte drog upp mediciner är för att jag inte äter några, men förstår din tanke
  • Anonym (Lugn)

    Min mor både rökte, tog sig några drinkar, åt som vanligt vad hon ville, och har fått fullt friska barn alla graviditeter, inte ett missfall.

    Var lugn, det kommer gå bra.

  • Anonym (Gravi)
    Kexsmula skrev 2020-01-21 17:45:26 följande:

    Det krävs rejäla mängder alkohol för att ett barn ska födas med FAS så du behöver inte oroa dig om du inte är alkoholist och har druckit starksprit varje dag.


    Är det så?? Nej jag är inte alkoholist och dricker inte sprit. Har försökt kolla igenom veckorna hur jag levt.. och under den första tiden jag har varit gravid så har jag inte druckit något alls då jag tack och lov bestämde mig för att lägga om kosten, är väl nån gång efter vecka 13 jag har druckit några glas vin och 3,5 öl på helgerna, dock inte varje helg. Hur som helst så är det ju för mycke ändå då man inte ska dricka något.
  • Anonym (Gravi)
    Anonym (Vän) skrev 2020-01-21 17:18:11 följande:

    Jag har en vän som fick reda på att hon var gravid i v.35.

    Hon hade levt som vanligt, druckit till och från osv. Hennes son är idag 6år och mår jättebra. Inga som helst konstigheter.


    Tack för svar, skönt att höra att har gått bra för hennes son :)
  • Kexsmula
    Anonym (Gravi) skrev 2020-01-23 16:19:39 följande:

    Är det så?? Nej jag är inte alkoholist och dricker inte sprit. Har försökt kolla igenom veckorna hur jag levt.. och under den första tiden jag har varit gravid så har jag inte druckit något alls då jag tack och lov bestämde mig för att lägga om kosten, är väl nån gång efter vecka 13 jag har druckit några glas vin och 3,5 öl på helgerna, dock inte varje helg. Hur som helst så är det ju för mycke ändå då man inte ska dricka något.


    Ja, så är det. Anledningen till att vi i Sverige har satt nolltolerans beror på att det kan vara svårt för vissa att hålla sig till måttligt drickande om rekommendationerna var t. ex. max ett par glas vin i veckan.

    Vissa andra (I-länder) tillåter ett eller ett par glas vin då och då och deras bebisar är lika friska som våra.

    Med det menar jag inte att man ska dricka om man är gravid, men har man druckit så lite som du utan att veta om sin graviditet ska man inte noja. Alla barn som föds med FAS har mammor med grav alkoholproblematik, och du faller inte in i den kategorin.

    Grattis till ditt lilla mirakel!
Svar på tråden Är tydligen gravid vecka 22