• Anonym (Ångest)

    Föräldrar med psykisk ohälsa sökes.

    Hej!

    Känner mig ensam och missanpassad då jag har en grav form av generaliserat ångestsyndrom. Har en 5-åring boendes hos mig varannan vecka och har konstant dåligt samvete för att jag är som jag är helt enkelt. Har med åren lärt mig hantera min ångest och fungerar i vardagen men ibland är det riktigt tufft och jag gör mitt yttersta för att mitt barn inte ska märka och/eller känna av allt för mycket men ibland går det inte så vi pratar otroligt mycket om känslor överlag här hemma. Det känns dock som att jag är ensammast i världen om detta, när jag var tonåring var jag otroligt självdestruktiv och har fula ärr som konstant påminnelse. Fick bra hjälp och började må bättre innan sonen kom till världen och går fortfarande i behandling för min ångest men det har det senaste året stått till och det verkar som att jag helt enkelt får acceptera att det inte kommer bli bättre för min del, däremot hanterar jag ju min ångest väldigt bra numera i jämförelse med för några år sedan och hade jag inte haft barn så hade jag med största sannolikhet varit supernöjd med hur långt jag kommer men i och med att jag har barn känner jag mig misslyckad och är rädd min ångest ska smitta av sig på mitt barn. Jag vet ju dock att jag inte är ensam om detta även fast det känns så och därför efterlyser jag andra föräldrar med någon form av psykisk ohälsa. Är nyfiken på hur det påverkar er i vardagen, främst som förälder men även generellt. Speciellt ni ensamstående får jättegärna dela med er om hur det är just för er. Hade betytt mycket för mig att få ta del av andras "historier". Kram!

  • Svar på tråden Föräldrar med psykisk ohälsa sökes.
  • Anonym (Jag med)

    Jag har nån form av GAD/social fobi/panikångest. Också varit självdestruktiv på olika sätt som yngre och har gått i olika typer av behandling hela mitt liv i princip. Äter medicin sedan 12 år tillbaka, varierande dosering. Jag jobbar, har man och två barn (2 och 5 år) och jag har också tagit mig långt med tanke på min bakgrund. Men när ångesten slår till spelar det ingen roll. Jag har ju dock turen att inte vara ensamstående för jag vet inte hur jag skulle ha klarat det. Jag försöker dölja ångesten för mina barn men måste väl kanske börja prata om det med den äldsta snart. Jag vet inte, får se. Hon har troligen ärvt min känslighet för hon är väldigt lik mig och jag är livrädd för att hon ska bli som jag. I vardagen funkar det väl okej om jag får sova och får ganska mkt avlastning. Jag försöker att inte skena iväg i katastroftankar men det är svårt. Övar på mindfulness också. Sömn är iaf otroligt viktigt för mig och även att försöka avstå alkohol. Jag mår mycket sämre när jag har druckit dagen innan.

  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Jag med) skrev 2020-01-26 12:01:07 följande:

    Jag har nån form av GAD/social fobi/panikångest. Också varit självdestruktiv på olika sätt som yngre och har gått i olika typer av behandling hela mitt liv i princip. Äter medicin sedan 12 år tillbaka, varierande dosering. Jag jobbar, har man och två barn (2 och 5 år) och jag har också tagit mig långt med tanke på min bakgrund. Men när ångesten slår till spelar det ingen roll. Jag har ju dock turen att inte vara ensamstående för jag vet inte hur jag skulle ha klarat det. Jag försöker dölja ångesten för mina barn men måste väl kanske börja prata om det med den äldsta snart. Jag vet inte, får se. Hon har troligen ärvt min känslighet för hon är väldigt lik mig och jag är livrädd för att hon ska bli som jag. I vardagen funkar det väl okej om jag får sova och får ganska mkt avlastning. Jag försöker att inte skena iväg i katastroftankar men det är svårt. Övar på mindfulness också. Sömn är iaf otroligt viktigt för mig och även att försöka avstå alkohol. Jag mår mycket sämre när jag har druckit dagen innan.


    Min son är fem och i vårat fall känns det precis som i ditt att han ärvt min "sårbarhet" då han har nära till känslor och kan få starka käbsloutbrott jag har från dag ett pratat med honom om känslor men såklart på hans nivå men nu när han är fem år är det lättare, det har hänt att jag börjat gråta då ångesten varit för stark så därför kändes det viktigt att han från början visste att att vi alla är olika och känner olika saker och att det är okej så länge man inte är dum mot någo annan än sig själv och eftersom man i sonens värld bara blir ledsen när något hänt eller km någon är dum så har jag även där från början sagt att det ALDRIG är hans fel om mamma skulle vara ledsen, att jag är samma mamma och att det inte är någons fel men det är tufft.
Svar på tråden Föräldrar med psykisk ohälsa sökes.