• Anonym (mama)

    Vad gör ni efter förskolan?

    Hej! Vad brukar era barn göra efter förskolan? Aktiverar ni barnen? Min son vill helst bara ligga i soffan och kolla på Youtube efter förskolan. Han brukar vara trött och bara vilja ta det lugnt vilket jag kan förstå samtidigt som jag får dåligt samvete över att han inte aktiveras av mig (jag lagar mat, städar, tvättar osv).

  • Svar på tråden Vad gör ni efter förskolan?
  • Jemp
    Anonym (mama) skrev 2020-01-22 15:56:13 följande:

    Han är snart 5. Jag brukar involvera honom i matlagningen, fråga om han vill sitta och rita vid matbordet när jag lagar mat osv men han tröttnar fort och vill återgå till Youtube (vi har Youtube Barn appen och full koll på vad han kollar på ). En del av mig vill "förbjuda" skärmen och "tvinga" honom att göra annat men samtidigt vet jag att det då blir sura miner och tjafsigt. Försöker att ibland laga mat inför veckan på söndag-kvällarna så att vi hinner ut till lekparken en stund vissa vardagar, men det hinns inte alltid med. Vi har en bit till förskola (delad vårdnad så kan tyvärr inte flytta honom och kan inte flytta närmare) så vi åker hemifrån vid 7 och kommer inte hem förrän 17.30. För att han ska orka med dagarna på förskolan måste han gå och lägga sig senast 19.30. Det ger två timmar max på vardagarna och han är inte den snabbaste i världen så om vi går ut hinner vi i princip bara vara ute i en halvtimme innan vi måste in, äta, fixa iordning för natten. Nä, jag har sån ångest över det här.. 


    Vi försöker begränsa skärmtiden (men ja, de får titta en stund). För tillfället hämtar jag tidigt och då försöker jag ofta hitta på saker på eftermiddagarna, men när vi båda jobbar blir det inte så mycket mer än att mysa lite, titta lite tv, laga/äta mat kanske lite pyssel eller bok innan läggdags. Då är det bara en dag/vecka vi har nåt inbokat. Aktiveringen får de ju då definitivt på förskolan.
  • Jemp
    Anonym (Förälder) skrev 2020-01-22 15:59:57 följande:

    Jag var aldrig ute ensam hade alltid en eller båda mina föräldrar med mig. De la så otroligt tid på att barnen skulle få mycket fokus så det blev naturligt för mig och mina syskon att göra samma sak med våra barn.

    Och jag Jemp gissar att du är en av de som får skuldkänslor då du du läser om alla bra tips jag gav , för då ser du att de finns andra allternativ. Tråkigt att sitta och bli sur istället för att försöka ändra och göra något bättre för barnen.

    Jag försöker få upp ögonen så att folk förstår att de kommer slå tillbaks på barnen i framtiden.


    Haha du har ingen aning om hur våra rutiner/bemötande/aktivering av barnen ser ut. Men ditt antagande bekräftar ju bara det jag redan konstaterat, att du vill kritisera och inte hjälpa.

    Hade du velat hjälpa så rekommenderar jag en vänligare approach! Sen är väl inte dina råd nåt vidare, det finns så många andra sätt att vara en bra förälder på än att vända in och ut på sig själv genom att laga mat efter läggdags. Själv involverar jag hellre barnen och ser definitivt inte hushållsarbete som egentid.
  • sextiotalist
    Anonym (Förälder) skrev 2020-01-22 15:59:57 följande:

    Jag var aldrig ute ensam hade alltid en eller båda mina föräldrar med mig. De la så otroligt tid på att barnen skulle få mycket fokus så det blev naturligt för mig och mina syskon att göra samma sak med våra barn.

    Och jag Jemp gissar att du är en av de som får skuldkänslor då du du läser om alla bra tips jag gav , för då ser du att de finns andra allternativ. Tråkigt att sitta och bli sur istället för att försöka ändra och göra något bättre för barnen.

    Jag försöker få upp ögonen så att folk förstår att de kommer slå tillbaks på barnen i framtiden.


    Men vet du, de allra flesta barn sedan tidernas begynnelse har inte haft föräldrar kring sig hela tiden och de har klarat sig utmärkt.

    Jag är uppvuxen under en tid då barnen skickades ut på gården och ropades in när det var mat (detta under hemmafrueran).

    Visserligen var mammorna med de yngsta när de lekte i sandlådan, men mammorna satt på bänken och höll ett öga på barnet
  • Michael 310

    Olika beroende på vilken tid vi hämtar. Ändra sonen spelar hockey 2 dagar i veckan då blir det inte så mycket mer än hem laga mat och iväg igen. Ändra dagar så sitter vi och bygger lego/ leker/pysslar några timmar. Hämtar vi sent, kl 17 så blir det mest hem och laga mat sen kanske titta på tv eller läsa bok tillsammans. Tror inte man ska vara så bekymmrad över hur alla andra gör. Så länge det fungerar för familjen och barnen mår bra så är det nog ingen fara.

  • Anonym (mama)
    Anonym (S) skrev 2020-01-22 16:07:06 följande:
    Har du honom varann vecka?
    Ja, jag har honom varannan vecka. Går lite tidigare från jobbet de veckor jag har honom och jobbar över den veckan jag inte har honom, men kan tyvärr inte flexa mer med tiderna än jag redan görRynkar på näsan
  • Anonym (Raina)

    Vi går hem och då klättrar hon på grejer på hemvägen, så det tar sin lilla tid. Sen brukar hon leka på egen hand eller med sin syster.

    Storsyster ville ha sällskap i den åldern (förskole). Jag var sjuk då så vi brukade göra lugna saker som att pyssla eller läsa.

    Vi har skärmförbud för hela familjen på eftermiddagen och det har gjort storasyster bättre på att hitta på saker själv att göra.

    Sen jobbar vi båda föräldrar deltid, så en kan ägna sig åt barnen när den andra lagar maten.

  • Anonym (Mm)

    Jag hämtar kl 16.15. Har en treåring. Ibland om hon vill går vi till någon lekplats men nu är det mörkt och då vill hon inte. Dessutom leker de hela dagen både ute och inne på förskolan så jag upplever att hon faktiskt vill gå hem och ta det lugnt. Hon får kolla på barnkanalen, eller i-pad. Ibland läser vi bok. Ibland badar. Ibland kurragömma eller rita. Äter middag. Jag låter henne styra vad hon vill göra och däremellan fixar jag när hon tittar på tv/youtube. Jag ser inget som helst problem i om barn slappar, tar det lugnt, kollar på i-pad en stund om de har varit på förskolan och lekt hela dagen. De behöver vila och återhämta sig precis som en vuxen efter jobbet.

  • Limajo

    Nu är mina barn i skolåldern men när de gick på förskolan brukade vi inte göra några avancerade aktiviteter efter förskolan. De hade varit i full gång hela dagen och behöver också tid för att varva ned. Vid fint väder var i kanske på lekplatsen utanför huset en stund.

    Men väl hemma brukade vi läsa/spela spel eller se på tv tillsammans. Eller så byggde de lego/tågbana. Visst hade de egen skärmtid också men inte hela dagarna. Jag är inte särskilt sträng kring skärmar men det måste finnas annat också. Att det blir tjafs när man tar bort dem beror ju på att barnet glömt bort vad de annars kan göra.

    Du skriver att du lagar mat, städar, tvättar hela kvällen. Kan du inte prioritera ned det lite och få mer tid att umgås?

  • Anonym (S)
    Anonym (mama) skrev 2020-01-22 17:07:49 följande:
    Ja, jag har honom varannan vecka. Går lite tidigare från jobbet de veckor jag har honom och jobbar över den veckan jag inte har honom, men kan tyvärr inte flexa mer med tiderna än jag redan görRynkar på näsan
    Då tycker jag att du ska förbereda mer den veckan du inte har honom, så att ni får mer tid tillsammans när han är hos dig. Två timmar på vardagarna är inte mycket tid när det dessutom bara är varann vecka.

    Sedan behöver det inte vara så mycket aktivitet, det får han ju massor av på dagis. Men läsa, titta på TV, bada, pyssla lita, dvs mysiga saker.

    Tvätt, städ och det mesta av matlagningen hinner du fixa när han är hos sin pappa, eller när han somnat.
  • Anonym (...)

    Jag brukar ta med grabben (4år) och handla på vägen hem från förskolan. Ibland börjar vi med lek i lekparken om han är på det humöret, sedan blir det lite lek med lego och barnprogram medan jag fixar middag åt honom. Efter det blir det lite mer lek eller mer barnprogram beroende på hur trött han är. Innan läggning blir det alltid högläsning på mammas och pappas olika språk.
    Ofta är jag så trött efter jobbet att jag definitivt är skyldig till att vilja sitta och ta det lugnt och titta på barnprogram en del.

Svar på tråden Vad gör ni efter förskolan?