• Anonym (FårIn­teTill­Det)
    Wed 22 Jan 2020 11:13
    106 visningar
    15 svar
    15
    106

    Hjälp mig lägga upp en rutin!? Föräldraledig, barn 14 mån.

    Hjälp.. jag får inte till det. Vad tycker ni skulle vara det bästa sättet att lägga upp en genomsnittlig vardag?

    Min dotter är 14 månader. Jag är föräldraledig.

    Hennes hålltider är ungefär:

    07:00-07:45 Vaknar

    07:45-08:00 Gröt

    09:30 Mellis

    11:30 Lunch

    12:15-14:15 Sovstund

    14:30-15:00 Mellis

    17:00 Middag

    18:45 Gröt

    19:30 Sova för natten

    Några dagar i veckan finns möjlighet att va med på aktiviteter ungefär 11:00-14:00.

    Jag skulle också vilja börja ta en 90min promenad varje dag (har mycket vikt att gå ner).

    Jag skulle också vilja få till utomhuslek för dottern varje dag.

    Min sambo kommer hem vid 17:00 på dagarna så då har jag hjälp..

    När skulle ni lägga in promenaden? Hon tycker det är tråkigt att sitta länge i vagnen när hon är vaken.. kan man roa henne på något bra sätt?

    Skulle ni tänja något på sovtiden eller ändra något annat? Ändra sovtiden? (Som det är nu är det väldigt svårt att hinna till aktiviteterna)

    Några andra tips?

  • Svar på tråden Hjälp mig lägga upp en rutin!? Föräldraledig, barn 14 mån.
  • Anonym (A)
    Wed 22 Jan 2020 11:17
    #1

    Promenaden kan du ju ta när hon sover efter lunch.

  • Anonym (A)
    Wed 22 Jan 2020 11:18
    #2

    Aktiviteter och utelek förmiddag eller eftermiddag. Mellis kan du ju ta med dig.

  • Wed 22 Jan 2020 11:33
    #3

    Har en 3 månaders. Jag går ut på promenad antingen 8.30 eller på kvällen 18.30.

  • Anonym­sju
    Wed 22 Jan 2020 11:37
    #4

    Som ovan skrev, promenad är ju perfekt när barnet sover. Du hinner ju gå en riktigt lång promenad där.

    Du kan ju ta med dig mellis ut och gå till lekparken eller vara ute på förmiddagen, sen hem till lunchen bara. Det är ju flera timmar mellan frukost och lunch. :)

  • Wed 22 Jan 2020 11:39
    #5

    Somnar hon inte i vagnen? Isf kan du väl ta en promenad under tiden hon sover så slipper hon sitta i vagnen när hon är vaken. 

    Sen kan du ju kanske vara ute en stund på förmiddagen innan lunchen så hon får leka av sig utomhus. Alternativt att du låter henne leka ute när hon vaknat efter vilan och ni ändå är utomhus efter promenaden? 

  • Anonym (kväll­en)
    Wed 22 Jan 2020 11:40
    #6

    Om du inte vill gå med vagnen så får du väl ta en promenad efter middagen när sambon är hemma och tar hand om dottern (om det fungerar med de rutinerna) eller när hon lagt sig.

  • Anonym­sju
    Wed 22 Jan 2020 11:41
    #7

    Var hemma ganska länge med min son. Kom fram till att för att hinna hitta på saker som att gå på aktiviteter så får man planera. Jag såg nästan alltid till att ha lunch klar, så jag slapp lägga tid på matlagning på förmiddagen. Spara från kvällsmaten dagen innan. Sen gav jag också ofta mellis på språng (i vagnen tex)

  • Anonym­sju
    Wed 22 Jan 2020 11:41
    #8

    Var hemma ganska länge med min son. Kom fram till att för att hinna hitta på saker som att gå på aktiviteter så får man planera. Jag såg nästan alltid till att ha lunch klar, så jag slapp lägga tid på matlagning på förmiddagen. Spara från kvällsmaten dagen innan. Sen gav jag också ofta mellis på språng (i vagnen tex)

  • Anonym­sju
    Wed 22 Jan 2020 11:41
    #9

    Var hemma ganska länge med min son. Kom fram till att för att hinna hitta på saker som att gå på aktiviteter så får man planera. Jag såg nästan alltid till att ha lunch klar, så jag slapp lägga tid på matlagning på förmiddagen. Spara från kvällsmaten dagen innan. Sen gav jag också ofta mellis på språng (i vagnen tex)

  • Anonym­sju
    Wed 22 Jan 2020 11:42
    #10

    Var hemma ganska länge med min son. Kom fram till att för att hinna hitta på saker som att gå på aktiviteter så får man planera. Jag såg nästan alltid till att ha lunch klar, så jag slapp lägga tid på matlagning på förmiddagen. Spara från kvällsmaten dagen innan. Sen gav jag också ofta mellis på språng (i vagnen tex)

  • Anonym­sju
    Wed 22 Jan 2020 11:42
    #11

    Var hemma ganska länge med min son. Kom fram till att för att hinna hitta på saker som att gå på aktiviteter så får man planera. Jag såg nästan alltid till att ha lunch klar, så jag slapp lägga tid på matlagning på förmiddagen. Spara från kvällsmaten dagen innan. Sen gav jag också ofta mellis på språng (i vagnen tex)

  • Anonym­sju
    Wed 22 Jan 2020 11:43
    #12

    Men herregud vad händer? Va inte meningen att spamma så haha

  • Anonym (FårIn­teTill­Det) Trådstartaren
    Wed 22 Jan 2020 12:03
    #13

    När hon sov flera gånger per dag brukade jag gå en av sovstunderna med vagn.. men har tappat det lite för att va brutalt ärlig av anledningen att jag ofta känner att jag vill vila när han sover. Men jag skulle egentligen BEHÖVA motionera.. så jag får kanske överväga att ta mig i nackskinnet och säga åt mig själv på skarpen..

    Mitt problem med aktiviteterna (typ öppna förskolan osv) är att de bara har öppet 11:00-14:00.. vi har ca 20 min restid och hon äter som sagt 11:20-11:30 ungefär och sover 12:15-14:15 ungefär.. borde jag försöka vrida på hennes dygn lite och vakna/sova senare för dagen och skjuta på dagssömnen då? Eller bara förlika mig med att de aktiviterna inte är så viktiga och har ni då några fler andra tips på vad som kan va roligt för henne? Bor i ett rätt litet samhälle men lekpark finns ju.. svårt väder just nu dock (låter kanske som jag kommer med undanflykter men det känns som jag har fastnat i världen tråkigaste hjulspår).

  • Wed 22 Jan 2020 12:09
    #14

    Häng på låset på öppna förskolan och ha med dig lunch som ni äter där. Sen promenera hem därifrån medan hon sover i vagnen?

  • Wed 22 Jan 2020 14:09
    #15

    Vill tipsa om vår blogg mammatankarmedpedagogerna.vimedbarn.se vi är två utbildade pedagoger och småbarnsmammor som skriver om mammalivet. Där finns flera inlägg om rutiner. På bloggen kan man läsa om tips, kunskap, erfarenheter, tankar och åsikter gällande allt kring barn och mammalivet! Följ oss också gärna på Instagram @mammatankarmedpedagogerna där vi uppdaterar varje gång vi publicerat ett nytt inlägg på bloggen!

Svar på tråden Hjälp mig lägga upp en rutin!? Föräldraledig, barn 14 mån.