• Anonym (Oroli­g)
    Wed 22 Jan 2020 12:21
    210 visningar
    14 svar
    14
    210

    Hur självständig förväntas min son va när han börjar förskola? (20 mån)

    Hur självständig förväntas min son vara när han börjar förskola om han inskolas vid 20 mån? Än är han bara 13 månader men han kan inte gå, äta själv med sked, använda pottan eller somna själv. Han kan säga några enstaka ord.

    Jag inser att det kommer att hända mycket närmaste halvåret men borde vi ÖVA på att sova på madrass på golvet till exempel? Nu sover han i spjälsäng och det fungerar riktigt bra med rutinen att vi bär runt honom i famnen 5 min innan vi lägger ner honom.. det lär ju aldrig förskolelärarna göra..?

    Vilka färdigheter tror ni är viktigast vid 20 mån på förskola? Borde vi lära honom säga något särskilt..? Vad är det bästa vi kan göra för att förbereda honom..?

    (Ja att han kommer ha lärt sig gå innan dess är väl självskrivet, om inte något är fel)

  • Svar på tråden Hur självständig förväntas min son va när han börjar förskola? (20 mån)
  • Wed 22 Jan 2020 12:26
    #1

    Ni behöver inte lära honom något. Han kommer snappa upp allt på förskolan sen och lära sig att göra som de andra barnen.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Wed 22 Jan 2020 12:35
    #2

    :-/ Han kan vara ganska bestämd och kasta mat runt omkring sig om han inte matas så som han vill.. eller skrika huvudet av sig om han inte är tillräckligt trött när han läggs ner.. men jag har ju förhoppningen att han ska göra skillnad på hemma med mamma och förskolan i hur han beter sig. Hittills är tyvärr bara min erfarenhet att han blir VILDARE på tex kyrkis..

  • Wed 22 Jan 2020 12:37
    #3
    +1
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-22 12:35:06 följande:

    :-/ Han kan vara ganska bestämd och kasta mat runt omkring sig om han inte matas så som han vill.. eller skrika huvudet av sig om han inte är tillräckligt trött när han läggs ner.. men jag har ju förhoppningen att han ska göra skillnad på hemma med mamma och förskolan i hur han beter sig. Hittills är tyvärr bara min erfarenhet att han blir VILDARE på tex kyrkis..


    Mina ena kille åt tydligen superfint på förskolan vilket jag hade svårt att tro eftersom han kastade allt runt om sig hemma.

    Så kom jag mitt i mellis en dag, kikade in och såg en liten kille som satt och åt så fint så. Sen fick han syn på mig, kastade mackan i golvet och viftade allt han kunde med pipmuggen för att tömma den.

    Så jo, de gör skillnad :)
  • Wed 22 Jan 2020 13:33
    #4
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-22 12:35:06 följande:

    :-/ Han kan vara ganska bestämd och kasta mat runt omkring sig om han inte matas så som han vill.. eller skrika huvudet av sig om han inte är tillräckligt trött när han läggs ner.. men jag har ju förhoppningen att han ska göra skillnad på hemma med mamma och förskolan i hur han beter sig. Hittills är tyvärr bara min erfarenhet att han blir VILDARE på tex kyrkis..


    Tror alla föräldrar tänker som du. men du kommer bli förvånad över hur mycket ditt barn kommer kunna på förskolan när du inte är med. Har två döttrar på förskola och på varje utvecklingssamtal undrar jag om det verkligen är mina barn de pratar om. De är helt exemplariska där. Äter, dukar av, väntar på sin tur osv, osv. Även mina barn var vilda på öppna förskolan i den åldern. Men jag lovar, så fort du inte är med kommer han sköta sig exemplariskt.   
  • Wed 22 Jan 2020 14:05
    #5

    Vill tipsa om vår blogg mammatankarmedpedagogerna.vimedbarn.se vi är två utbildade pedagoger och småbarnsmammor som skriver om mammalivet. Finns flera inlägg om förskola och förskolestart. Din son behöver ni nog inte lära något speciellt utan bara förbereda honom på starten. På bloggen kan ni också läsa om tips, kunskap, erfarenheter, åsikter och tankar gällande allt kring barn och mammalivet. Följ oss också gärna på Instagram @mammatankarmedpedagogerna där vi uppdaterar varje gång vi publicerat ett nytt inlägg på bloggen!

  • Wed 22 Jan 2020 15:06
    #6

    Kan bara instämma med övriga som svarat, barn beter sig helt annorlunda i förskola/skola än hemma och är snabba på att snappa upp hur de andra gör och apa efter så du behöver inte oroa dig. 

  • Wed 22 Jan 2020 15:09
    #7

    De lär sig snabbt rutinerna på förskolan, tex kring sömnen.

    Du behöver egentligen inte förbereda nåt sånt. Ingen förväntar sig att han ska prata, äta fint eller sitta på pottan. Det är en fördel om han kan äta själv (handen funkar fint), annars matar personalen. Tänker att det förenklar om de kan gå men barn kan ju börja utan att gå också.

  • Wed 22 Jan 2020 15:11
    #8
    Mammatankarmedpedagogerna skrev 2020-01-22 14:05:43 följande:

    Vill tipsa om vår blogg mammatankarmedpedagogerna.vimedbarn.se vi är två utbildade pedagoger och småbarnsmammor som skriver om mammalivet. Finns flera inlägg om förskola och förskolestart. Din son behöver ni nog inte lära något speciellt utan bara förbereda honom på starten. På bloggen kan ni också läsa om tips, kunskap, erfarenheter, åsikter och tankar gällande allt kring barn och mammalivet. Följ oss också gärna på Instagram @mammatankarmedpedagogerna där vi uppdaterar varje gång vi publicerat ett nytt inlägg på bloggen!


    Gör du nånsin ett inlägg som inte är reklam?
  • Wed 22 Jan 2020 15:49
    #9

    Det som är bra att öva på är att barnet är ifrån er föräldrar och van att ni går iväg. Den biten är det som är jobbigt och svårt i början för många barn.. 

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Wed 22 Jan 2020 19:33
    #10
    Kermit1561 skrev 2020-01-22 15:49:05 följande:

    Det som är bra att öva på är att barnet är ifrån er föräldrar och van att ni går iväg. Den biten är det som är jobbigt och svårt i början för många barn.. 


    Det är kanske det enda jag inte oroar mig för han går att lämna utan problem till vänner och familj medan man går iväg och gör annat (även om det är någon han i princip aldrig träffar/träffat). En väldigt social kille och varken väldigt mammig eller pappig..
  • Wed 22 Jan 2020 20:17
    #11
    Jemp skrev 2020-01-22 15:11:08 följande:

    Gör du nånsin ett inlägg som inte är reklam?


    Jodå, precis som i det här inlägget så svarar jag på frågan
  • Anonym (soppa­)
    Wed 22 Jan 2020 20:34
    #12

    När min dotter började förskola (vid 15 månader) trodde jag personalen skämtade när de sa efter ett par veckor att barnen ätit soppa till lunch och att alla ätit själva :D Det kändes helt absurt, hemma åt min tjej i bästa fall lite mat med händerna. Men på förskolan gick det bra...

  • Anonym (Yyy)
    Wed 22 Jan 2020 20:50
    #13
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-22 19:33:44 följande:
    Det är kanske det enda jag inte oroar mig för han går att lämna utan problem till vänner och familj medan man går iväg och gör annat (även om det är någon han i princip aldrig träffar/träffat). En väldigt social kille och varken väldigt mammig eller pappig..
    Det kan dock ändras över en natt : ) Han är fortfarande en "bebis", i den åldern är de ju inte lika medvetna som din kille kommer vara sen när han börjar på förskolan..
    Tror inte jag hört talas om nåt barn som inte blir lessen vid lämning (om man haft normal anknytning förstås)
  • Wed 22 Jan 2020 20:54
    #14

    Min började när han var 14 månader och jag hade liknande funderingar då men det visade sig vara helt i onödan. Dom gör som kompisarna gör och det är väl härligt det?

    Däremot så var jag också lite kaxig om att han aldrig skulle gråta vid lämning och det stämde inte, men han kan iof grina när jag hämtar också så det jämnar ut sig.

Svar på tråden Hur självständig förväntas min son va när han börjar förskola? (20 mån)