• fjanten

    Föräldrapenning med andra barnet

    Ring och fråga för att få säkert svar!

    Men när man jobbar får man i alla fall gå hem utan att ta några fl-dagar alls innan förlossningen utan att det påverkar sgi:n... Tänker att det borde vara samma för dig, men jag vet faktiskt inte.

  • fjanten
    Fröken W skrev 2020-01-22 21:52:31 följande:

    Nja, det stämmer inte riktigt. Jag jobbade 80% och tog ut föräldrapenning 1 dag/vecka för att skydd sgi. Jag planerade att gå på föräldraledighet 2 veckor innan bf med barn 2 och tänkte inte ta ut fp innan bf. Men för att inte riskera något så dubbelkollade jag med försäkringskassan och de sa att jag behövde ta ut föräldrapenning även de två veckorna för att inte bli av med sgi:n. Det lät, och låter fortfarande, jättemärkligt men jag både ringde och skrev till dem och fick, för en gångs skull, samma svar.

    Men ett tips är ju att skriva till dem på Facebook. Man får svar snabbt, Försäkringskassan Förälder.


    Då var du ju i och för sig föräldraledig på deltid s.a.s. innan 6 månader innan förlossningen (?). Jag svarade utifrån infon jag fick som arbetade heltid innan, jäkla skumt att annat i så fall gäller för deltidare...
  • fjanten
    nnnnnnnn skrev 2020-01-22 21:14:53 följande:

    BÅde du och barnets andra förälder kan vara hemma 100 % utan att ta ut en enda FP-dag om ni har ett barn som är under 1 år.

    Så svaret är JA, du (och andra föräldern) kan ta ut så få dagar som ni känner för.

    Du anmäler till AG (arbetsgivaren) att du vill vara föräldraledig. Du behöver inte informera FK om något annat än hur många dagar du vill ta ut per vecka och på vilket barn. Väljer du att inte ta ut en enda dag så behöver du inte kontakta FK alls.

    Och det spelar ingen roll om det äldre barnet är hemma heltid eller går på förskolan osv.


    Nu frågar TS om ledighet utan att ta FP på något barn INNAN förlossningen
  • fjanten
    Solsken86 skrev 2020-01-22 22:30:27 följande:

    Tack för svar! De jag menar att när barn nr 2 föds så

    Borde ju min sgi vara skyddad igen!


    Japp
Svar på tråden Föräldrapenning med andra barnet