• Anonym (micke­)
    Wed 22 Jan 2020 16:25
    1280 visningar
    9 svar
    9
    1280

    ointresserad av andra barn

    När borde barn intressera sig för andra bebisar och barn? jag och min fru trodde att barn direkt va intresserade av ansikten och bebisar. Min son är 10 månader men bryr sig inte om andra barn. Jag ser att andra barn och bebisar försöker ta kontakt med honom och de tittar honom i ögonen. Men min son har ett likgiltigt ansiktsuttryck och "ser dem inte".... är detta normalt ?

  • Svar på tråden ointresserad av andra barn
  • Wed 22 Jan 2020 17:36
    #1

    Jag tror att det är normalt att barn utvecklas olika fort i det här avseendet. Om barnet ännu inte ens har fyllt ett år, tror jag inte att det borde vara något att oroa sig för, men hör med BVC eller någon annan expert för säkerhets skull.

  • Wed 22 Jan 2020 17:39
    #2

    "I den här åldern börjar barnet också uppmärksamma andra barn. Du kan se att barn i samma ålder börjar le och krypa fram till varandra och kanske försöka ta varandras leksaker. Barn i den här åldern kan vara nyfikna på andra barn men de leker inte med varandra än."


     


    www.1177.se/barn--gravid/sa-vaxer-och-utvecklas-barn/barnets-utveckling/barnets-utveckling-6-12-manader/

  • Wed 22 Jan 2020 17:40
    #3

    Ettåringar är ju sällan intresserade av andra barn! Det är ju bland annat därför många konstaterar att de verkligen inte behöver förskola ännu för att de helt enkelt inte bryr sig om andra barn.

    Kom igen framåt två år åtminstone

  • Wed 22 Jan 2020 18:14
    #4

    Ditt första är bäbis nu och bäbisar utvecklas i olika takter. Jag hade inte oroat mig än. Det Jan ta tid innan ett första börjar röra och kolla på sin bror/syster. Träna lite då och då så kommer allt att släppa tids nog.

    Då står du där själv och knappt får ge någon uppmärksamhet.

    Min systerdotter på 3år går ofta fram till sin lillebror på 1år 3mån stanna stanna jag vill ge dig en kram och puss på munnen.

    Det är för fint.

    Micke det ordnar sig!

  • Tue 5 Jan 2021 16:53
    #5

    TS, hur har det gått? Känner igen detta i min nio månader gamla bebis.

  • Anonym (ooo)
    Tue 5 Jan 2021 18:18
    #6

    Det brukar vara minst 2-års ålder innan barn på riktigt är intresserade av andra barn.

    Vill inte vara taskig TS men läser inte alla blivande föräldrar massor med böcker och ser filmer om barns utveckling innan det egna barnet är fött?  

  • Wed 6 Jan 2021 08:41
    #7

    Jag förstår att det givetvis kan variera från barn till barn. De börjar inte LEKA med varandra förrän de kommit upp i åldrarna. Emellertid är många andra bebisar i min bebis ålder intresserade av andra. De kryper fram och klappar, nyper och petar. De försöker ta kontakt. Mitt barn tvärvägrar och vänder sig bort i panik. Jag ser en stor skillnad i hennes sociala beteende och andras.

  • Anonym (A)
    Wed 6 Jan 2021 15:44
    #8

    TS, hur har det gått?

  • Anonym (Mamma­)
    Wed 6 Jan 2021 15:50
    #9

    Treårsåldern ungefär, kanske redan 2½.

Svar på tråden ointresserad av andra barn