• fellesdl

    Snabb viktuppgång

    För ca 7månader sen fick jag lungemboli, åkte in akut och det konstaterades att jag hade proppar och vätska men även att en liten del av lungan "dött". Efter min 6 månaders kontroll kom läkare fram till att jag ska fortsätta med Eliquis (blodförtunnande) då jag haft extremt svårt att gå promenader, gå i trappor och så har jag endast kunnat springa 1 km innan jag blir svimfärdig. 

    Innan jag fick dessa proppar var jag utomlands och spelade fotboll, jag tränade ibland 3 gånger per dag så jag var väldigt vältränad. Jag har för tillfället lagt skorna på hyllan jag mått extremt dåligt. Jag håller på att vänta för att komma till någon läkare för att kolla om hjärtat eller annat blivit skadat men tyvärr är väntetiden på ca 6 månader.

    Dom senaste 3-4 månaderna har jag gått upp ca 30-35 kg i vikt. Jag har inte blivit sämre med att äta utan jag äter ju självklart mindre då jag inte tränar lika mycket som förut men jag går fortfarande lite på gym dock blir det bara cykel och crosstrainer sen självklart vikter. 

    Har ni några tips på vad man kan göra? 

    Jag mår extremt dåligt psykiskt nu när jag knappt kommer i mina kläder eller ser mig själv i spegeln. Jag har det redan svårt med att jag fått lägga ner med fotbollen...

    Jag har varit i kontakt med min mottagning men jag väntar med att bli kontaktad från dom också..
  • Svar på tråden Snabb viktuppgång
  • Aniiee

    Så hur och vad och hur mycket äter du då? 

    Att gå från väldigt aktiv till nästan inte alls aktiv är lite av en shock för systemet. Det är vanligt att gå upp en hel del när man måste sluta tvärt med idrotten, både för att kroppen behöver ställa om och för att det är stor risk att överäta och äta fel för ett stilla liv av ren vana.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Trippelmamma76

    Det kan absolut vara hormonellt när det är så snabb viktuppgång. Tycker du ska gå till vårdcentralen omgående och ta bland annat skjöldkörtelprover. Och utredas vidare i övrigt så klart. Det behöver ju inte vara relaterat till de andra problemen.

Svar på tråden Snabb viktuppgång