• Filipa92

    Ovanligare tant/gubbnamn

    Vi verkar äntligen vänta en efterlängtad 4a Hjärta
    Vi har en del namnförslag men tar tacksamt emot mer. Vi gillar ovanligare tant/gubbnamn, eller namn från "fel" generation. Exempelvis Marianne, Kerstin, Johan, Eskil, Hilding etc.

    Både pojk- och flicknamn behövs Glad


    ~ Ines 090429, Vilfred 110211 & Altea 130614 ~
  • Svar på tråden Ovanligare tant/gubbnamn
  • Barbro45

    Något av de klassiska dubbelnamnen. Anna-Lena, Anna-Karin, Maj-Britt, Eva-Lena, Britt-Marie, Eva-Britt.

  • Kusinen
    Filipa92 skrev 2020-01-23 19:53:52 följande:

    Tack för förslagen hittills, tar gärna emot fler förslag!

    Känns just nu som att det är flicknamnen som är svårast så gärna fler sånna 

    En favorit just nu är t.ex. Lillemor men pappan här hemma är inte lika övertygad ännu. 


    Om du gillar Lillemor kanske du gillar norska namn? Tex Randi, Wenche, Torild, Ingvild, Torunn, Solfrid, Trine, Eskil(d), Erling, Amund, Even, Egil, Kåre, Odd, Sverre,
  • fluu

    Fler förslag:

    Altea, Alfreda, Alfhild, Ada, Asta, Alida/Alide, Berit, Daga, Elvy, Eija, Elsvig, Erla, Fina, Gudrun, Gunnel, Görel, Herta, Helmi, Harriet, Hervor, Hilla, Ilse, Ingeborg, Iben, Ingela, Kristina, Lotten, Lilian, Majlis, Manja, Mona, Majvor, Norma, Signy, Sonja, Sunniva, Signhild, Tekla, Verna, Vanja, Valborg, Villemo, Viveka

    Arild, Alf, Arne, Bruno, Dag, Enar, Enok, Evert, Fritjof, Gottfrid, Herbert, Ingemar, Jarl, Kaj, Karsten, Kåre, Magnus, Osvald, Reinhold, Sture, Staffan, Torgny, Uno, Valfrid.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Filipa92
    Kusinen skrev 2020-01-23 22:46:23 följande:
    Om du gillar Lillemor kanske du gillar norska namn? Tex Randi, Wenche, Torild, Ingvild, Torunn, Solfrid, Trine, Eskil(d), Erling, Amund, Even, Egil, Kåre, Odd, Sverre,
    Erling är fint!
    isotop skrev 2020-01-24 02:16:21 följande:

    Kan lägga till Alvar.


    Helt klart en favorit!
    fluu skrev 2020-01-24 08:48:28 följande:

    Fler förslag:

    Altea, Alfreda, Alfhild, Ada, Asta, Alida/Alide, Berit, Daga, Elvy, Eija, Elsvig, Erla, Fina, Gudrun, Gunnel, Görel, Herta, Helmi, Harriet, Hervor, Hilla, Ilse, Ingeborg, Iben, Ingela, Kristina, Lotten, Lilian, Majlis, Manja, Mona, Majvor, Norma, Signy, Sonja, Sunniva, Signhild, Tekla, Verna, Vanja, Valborg, Villemo, Viveka

    Arild, Alf, Arne, Bruno, Dag, Enar, Enok, Evert, Fritjof, Gottfrid, Herbert, Ingemar, Jarl, Kaj, Karsten, Kåre, Magnus, Osvald, Reinhold, Sture, Staffan, Torgny, Uno, Valfrid.


    Altea heter vår yngsta, och Alfhild heter äldsta i andranamn Flera fina förslag annars, t.ex. Asta, Lotten, Vanja, Alf, Magnus..

    ~ Ines 090429, Vilfred 110211 & Altea 130614 ~
  • Jagochdublirvi

    Ett tips: kolla dödsannonserna i lokaltidningen eller gå på kyrkogårdar och läs på gravstenarna!

    Annars så har du ovanliga namn från 1800-talet här:

    www.ormsjo.com/gamla_namn.php

    Ett ovanligt namn älskar och som jag hörde för ett tag sedan är Eskiline. Jag har för mig att det är bara en eller två som heter det i Sverige. Samtidigt så kommer det ju från namnet Eskil, och även om det inte heller är något vanligt namn så är det inte heller något superkonstigt

  • Filipa92
    Jagochdublirvi skrev 2020-01-24 19:04:12 följande:

    Ett tips: kolla dödsannonserna i lokaltidningen eller gå på kyrkogårdar och läs på gravstenarna!

    Annars så har du ovanliga namn från 1800-talet här:

    www.ormsjo.com/gamla_namn.php

    Ett ovanligt namn älskar och som jag hörde för ett tag sedan är Eskiline. Jag har för mig att det är bara en eller två som heter det i Sverige. Samtidigt så kommer det ju från namnet Eskil, och även om det inte heller är något vanligt namn så är det inte heller något superkonstigt


    Det brukar jag göra, och även t.ex. birthday.se där man kan sortera efter årtal/ort och få en hel del fina förslag!
    Eskiline var inget för oss dessvärre. Känns som en medicin eller nässpray Flört
    ~ Ines 090429, Vilfred 110211 & Altea 130614 ~
  • Kusinen

    Lite fler blandade dlicknamn. Jag har inte förstås precis vilken stil du gillar så det blir en salig blandning: Elena, Henrietta, Andrine, Boel, Erna Dina, Enny, Elvira, Eugenia, Sigbritt, Gertrud, Flora, Gisela, Gunnel, Gunilla, Görel, Harriet, Hermine, Hilla, Ilja, Aino, Helmi, Ingegerd, Ingemo, Jakobina, Maret, Margit, Malena, Lisette, Nanna, Naima, Metta, Petronella, Otilia, Oskara, Oleana, Sally, Rakel, Signild, Tekla, Sunniva, Ulrika, Torla, Tora, AViva, Una, Gerd, Vivi, Mary, Eivor, Maud, Margita, Ina, Doris, Anita, Judit, Hillevi, Edna, Georgina, Henny, Ingela, Vivianne, Jannika, Monica, Marika, Ritva, Rita, Tanja, Ylva, Yrsa

  • trollhona
    Filipa92 skrev 2020-01-22 19:57:52 följande:

    Vi verkar äntligen vänta en efterlängtad 4a Hjärta
    Vi har en del namnförslag men tar tacksamt emot mer. Vi gillar ovanligare tant/gubbnamn, eller namn från "fel" generation. Exempelvis Marianne, Kerstin, Johan, Eskil, Hilding etc.

    Både pojk- och flicknamn behövs Glad


    Grattis till 4an.
    Marianne är mycket fint namn tycker jag, eller varför inte Annemarie

    Flicknamn:
    Agneta
    Irma
    Karina
    Erika
    Sabine
    Sara
    Svea
    Elvy
    Eivor
    Malou
    Amalia

    Pojknamn:
    Tord 
    Reinhold 
    Bengt 
    Ivar
    Owe
    Halvard
    Göran
    Björn
    Svante
    Joachim
    Niklas
    Ragnar 
    Henning
  • Nattviol

    Zari
    Berta
    Augusta
    Catharina (finns väl inte en unge under 15 idag som heter det? Däremot poppis på 1800-talet!)
    Wilhelmina
    Titti

    Påvel
    Efraim
    Tryggve
    Anshelm
    Enok

  • wyhib
    Filipa92 skrev 2020-01-22 19:57:52 följande:

    Vi verkar äntligen vänta en efterlängtad 4a Hjärta
    Vi har en del namnförslag men tar tacksamt emot mer. Vi gillar ovanligare tant/gubbnamn, eller namn från "fel" generation. Exempelvis Marianne, Kerstin, Johan, Eskil, Hilding etc.

    Både pojk- och flicknamn behövs Glad


    Jag tänker såhär, eftersom dina bägge andra tjejer har namn som börjar på en vokal så bör du välja en vokal till 4e om det är en flicka.
    Ex Eivor, Otillia, Ursula, Åsa, Änglalill, Öline

    Pojknamn tänker jag något kort Knut, Kurt, John, Jan, Bengt, Bert, Grimm, Gorm, Ulf, Ulv, Mats, Mark, Tor, Tyr

    Undvik att ha två namn som börjar på samma bokstav, det blir lite piff-puff över de två syskonen.Glad
  • race race

    Margit. Märkt. Märta. Asta. Gun. Gunhild. Gunvor. Gudrun. Alba. Anita. Britt. Britta. Birgitta. Bodil. Barbro. Dagny. Doris. Ethel. Eva. Fredda. Herta. Hedda. Hedvig. Helena. Iris. Ines. Lena. Margareta. Pernilla. Camilla. Jamilla. Pia. Mia. Rut. Ritva. Rangvi. Ann. Helene. Susanne. Susanna. Viveka. Marie. Lillian. Agda. Agata. Beata. Magdalena.

    Alf. Arne. Bengt. Bernt. Bill. Bo. Clas. Dennis. Daniel. Edward. Eddie. Egil. Frans. Fredrik. Henning. Hans. Holger. Ivar. Julius. Lennart. Lars. Linus. Mikael. Mats. Manuel. Nils. Olof. Paul. Petter. Ralf. Sven. Sture. Sten. Stig. Stefan. Sune, svante. Valdemar. Verner.

  • Engulgummianka

    Tjejnamn: Hildegard,

    Pojknamn: Sanfrid, Seved, Sten-Sture, Marino

  • Engulgummianka

    Från SCB:

    116 män har Marino som tilltalsnamn

    Totalt 364 män har Marino som förnamn

    Totalt 2 kvinnor har Marino som förnamn

  • Nattviol

    Bernhardina
    Hildur
    Agata
    Rakel
    Maud
    Käthe
    Tekla
    Ulla
    Solveig
    Tora
    Oktavia
    Ottilia
    Rut
    Nanny
    Gun
    Birgitta
    Gunvor
    Hulda
    Valborg
    Gunnel
    Alfrida
    Svenborg
    Åslög
    Margareta

    Algot
    Sven
    Påvel
    Frans
    Christer
    Roland
    Lorentz
    Erling
    Petter
    Jan
    Sven
    Bertil 
    Rolf
    Eskil
    Albert
    Sture
    Willy
    Ingemar
    Åke
    Inge
    Gert
    Ture
    Hans 
    Harald
    Jöns
    Helge
    Hilding

  • Filipa92

    Tack för alla fina och engagerade svar! Jag gör strax en ny tråd med vår lista på tjejnamn. Ni får gärna komma med synpunkter och kommentarer där.

    Kommer en tråd med pojknamnen på sikt också men där måste jag och sambon korta ned listan ordentligt först. 


    ~ Ines 090429, Vilfred 110211 & Altea 130614 ~
Svar på tråden Ovanligare tant/gubbnamn