• Anonym (Mamma)

    Sonen hänger inte med på simträning en, sluta eller fortsätta?

    Sonen har simmat i 3 år i 2 olika klubbar och då har han legat i teknikgrupp 1 på båda.

    Så detta året anmälde vi honom till teknikgrupp 2, och då har de 2 lektioner i veckan med ena klubben, så det krockade med andra så den fick han sluta i.

    Han är 9 år.

    Den nya gruppen han hamnade i är i en annan stad och helt nya tränarkompisar. Dessutom är alla 2-3 år äldre än honom vilket gör att han är alltid sist på alla uppgifter de har.

    Det är ca 15 andra barn i gruppen och de får alltid stå och vänta på honom.

    Tränaren har nu slutat vänta och börjar med nästa uppgift för de andra medan han är mitt i bassängen, så har får ju ingen genomgång på det de ska göra.

    Han är överviktig och måste ha aktivitet, vi har försökt med allt från dans, tennis, hinderbana, gymnastik, kampsport och innebandy, men allt annat har han slutat med.

    Så, vad gör jag nu? Fortsätter sporra honom i simningen, han får ju träningen som HAN behöver.

    Men han blir ju ledsen av att alltid vara sist.

    Eller borde han sluta så att han inte förstör för alla andra, det går massa av deras tid av simningen att vänta in honom. (de gör det ibland)

    Frågade sonen vad han ville, och han vill fortsätta för "han måste ju göra något"...

    Avgiften är 1500 + 300 kr i klubbavgift, så det är mycket pengar och det går inte byta till en annan klass, allt är fullbokat.

  • Svar på tråden Sonen hänger inte med på simträning en, sluta eller fortsätta?
  • Anonym (Jag)

    Jag hade pratat med tränaren och hört om det ändå inte går att byta grupp tillbaka till teknikgrupp 1. Han har ju säkert också märkt att din son hamnar efter, så de kanske kan klämma in honom i en annan grupp? Speciellt om han redan kan en del av det de lär sig.

    Va duktig din kille är som kämpar på!

  • Anonym (Pappa)

    Sluta gå organiserat och åk och simma ändå. Förmodligen billigare också. Det viktiga är ju inte att han är med i en klubb utan att han tycker att det är roligt att simma och får göra det. Det är mycket bättre för honom att få göra det på sina enga villkor. Då kan ni hjälpas åt att sätta hans egna mål i en takt han mår bra av.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-01-22 20:17:58 följande:

    Sluta gå organiserat och åk och simma ändå. Förmodligen billigare också. Det viktiga är ju inte att han är med i en klubb utan att han tycker att det är roligt att simma och får göra det. Det är mycket bättre för honom att få göra det på sina enga villkor. Då kan ni hjälpas åt att sätta hans egna mål i en takt han mår bra av.


    Simträning en är ju redan betald, så vi kommer ju få betala inträde både för sonen och pappan om de ska börja simma ihop.

    Förra kursen var ju toppen för honom, vi hade ingen aning om att hoppet var så stort.
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-22 20:16:35 följande:

    Jag hade pratat med tränaren och hört om det ändå inte går att byta grupp tillbaka till teknikgrupp 1. Han har ju säkert också märkt att din son hamnar efter, så de kanske kan klämma in honom i en annan grupp? Speciellt om han redan kan en del av det de lär sig.

    Va duktig din kille är som kämpar på!


    Tack så mycket :)

    Teknikgrupp 1 har utgått detta året då det inte fanns tillräckligt med elever. Förra året var de 3 elever på en lärare, det går inte ihop ekonomiskt då.

    Så det är sluta, eller vara kvar som gäller.
  • Anonya

    Kan han inte byta tillbaka till den grupp han var i förut? Att vara så mycket efter är inte bra för motivation och självförtroende, inte heller för relationerna till kompisarna. Att de andra dessutom är så mycket äldre talar också för att han inte är i rätt grupp.

  • cosinus

    Simning är en individuell sport så det borde gå att anpassa om sonen klarar av att få anpassade uppgifter.

    T ex om de andra ska simma 8 längder kanske han simmar 6, om de andra ska göra 3 olika saker i följd kanske han gör 2.

    Kräver lite kreativitet av tränaren men också ett medgivande att det är ok för sonen och er att anpassa så det flyter bättre för alla och sonen slipper känna att han aldrig når upp till det han borde.

  • Anonym (mmm)

    Förstår att det är tufft om alla är ett par år äldre. Det kan nog kännas rätt jobbigt. Jag hade försökt byta till något annat. 

  • Bagar Bengtsson

    Bra att du verkligen försöker få den son att tappa lite i vikt, barn i den åldern retas gärna. Träningen är dock bara en liten del- kosten är A och O. Det vet man ju själv när man ska gå ner några kilon. Man kan jogga en timme för att sedan dricka 3 öl och man är tillbaka rent kalorimässigt.

    Kan föreningen låta er frysa simträningen och att ni då får möjligheten att träna själva för att kanske nästa år börja i teknikgrupp 2 som ni då redan har betalat för?

  • Anonym (S)
    cosinus skrev 2020-01-22 20:50:38 följande:

    Simning är en individuell sport så det borde gå att anpassa om sonen klarar av att få anpassade uppgifter.

    T ex om de andra ska simma 8 längder kanske han simmar 6, om de andra ska göra 3 olika saker i följd kanske han gör 2.

    Kräver lite kreativitet av tränaren men också ett medgivande att det är ok för sonen och er att anpassa så det flyter bättre för alla och sonen slipper känna att han aldrig når upp till det han borde.


    Tycker jag också låter som ett bra upplägg, särskillt som simskolan inte kan erbjuda träning på pojkens nivå.
  • Anonym (Abc)
    cosinus skrev 2020-01-22 20:50:38 följande:

    Simning är en individuell sport så det borde gå att anpassa om sonen klarar av att få anpassade uppgifter.

    T ex om de andra ska simma 8 längder kanske han simmar 6, om de andra ska göra 3 olika saker i följd kanske han gör 2.

    Kräver lite kreativitet av tränaren men också ett medgivande att det är ok för sonen och er att anpassa så det flyter bättre för alla och sonen slipper känna att han aldrig når upp till det han borde.


    Instämmer. Prata med tränaren om lämpligt upplägg. En annan sak kan vara att er som alltid startar först på kortare sträckor så de andra simmar förbi istället för att vänta i slutet.

    Jag var i motsatt situation när jag simmade och då när vi simmade kortare än 4 längder så startade jag alltid sist och fick simma om de andra för att slippa vänta. Och om vi simmade 6 längder eller mer fick jag simma två längder extra. Var det upprepningar typ 4x50 meter med en viss vila mellan fick jag simma 5x50 meter osv.

    Din son borde kunna ha ett liknande upplägg men åt andra hållet.

    Annars om ni kan få pengarna tillbaka och hoppa in i teknikgrupp 1 på den andra simskolan.
Svar på tråden Sonen hänger inte med på simträning en, sluta eller fortsätta?