• Anonym (Irriterad)

    Vad fasen är det som gäller?

    Hur tar jag reda på det? 


     


    Idag fick vi veta att vi ska ha arbetsplatsbyte med en annan skola. Vi är två särskolor på orten, en F-6 och en 7-gymnasiet. 

    Fritids på båda ställena, men LSS fritids på den skolan för de äldre barnen. 

    Nu ska vi under en v byta med någon på den andra skolan för att 'lära oss varandras verksamheter och öka förståelsen för varandra'. 

    Många av våra elever kommer att ha stora problem med detta. Vissa har grav autism tex, andra har andra psykiska besvär som gör att alla förändringar påverkar mycket negativt. 

    De flesta har inget talat tal utan det handlar om att lära känna eleven för att kunna veta vad som behövs göras. Några har hjälpmedel så som iPad där de kan trycka på knappar för att få fram vad de vill, men de flesta kan inte använda dem fullt ut än. 


    En del har fysiska besvär som kräver kunskap för att kunna ta hand om. Vissa av oss är anställda enkom för en viss elev som har just sådana besvär som kräver specialkunskap. Det går liksom inte att 'snabbutbilda' personal för det. En av de som är anställda så fick fem veckors introduktion för att kunna ta hand om eleven på bästa sätt. 

    Vart kan jag ta reda på om detta är ok? Facket? Finns det något i lagen? De som är anställda för en viss elev, som alltså inte ens kommer på fråga när den andra skolan behöver personal för att de har personalbrist och vi kanske har någon över, ska de verkligen vara med i detta? Det är tänkt att även lärarna ska byta under en v lite längre fram vilket också känns helt galet då det är oerhört krävande för lärarna som måste ta fram material som passar de som ligger precis under gränsen för särskola ända till de som ligger precis över gränsen för träningsskola. Även om lärarna skriver utförliga instruktioner så kommer det att bli jättesvårt för vissa. 

    Det är, enligt ledningen, önskemål från personalen, vi vet inte vilka, men vi misstänker att det är den andra skolans personal isf, för de har det riktigt tufft där och har ofta behov av personal för att de har personal som är sjuka. 

  • Svar på tråden Vad fasen är det som gäller?
  • Johan70

    Varje barn borde ha ett särskilt beslut om sin situation, där det skall framgå vad just det barnet har rätt till och behöver. Där skall det förhoppningsvis framgå, vad varje barn skall ha och kan ha. Vidare bör det ha utvecklats närmare kunskaper om det här kring varje barn, vilket jag antar journalförs på något sätt.

    Arbetsplatsbyten kan inte göras utan vidare. Det har antagligen förhandlats med facket. I så fall verkar det konstigt om man inte har tagit hänsyn till varje barns behov. Det är ju ändå det som är det viktiga.

    Prata med din chef, men kollegerna och med facket om det här. Annars finns det väl en överinseende myndighet över er verksamhet som borde kunna ge besked?

  • Anonym (S)

    Vad har ledningen sagt när ni lyft det du skriver ovan med dem? Har ni lyft det skriftligen?

    Det låter ju som något som kanske inte är helt genomtänkt och som man kanske kommer ändra på efter rätt information?

    Eller står man fast vid detta trots information om hur det kommer drabba eleverna?

  • Anonym (S)

    I övrigt borde det väl vara skolans huvudman, facket och skolverket som man kan ta upp frågan med, men rimligt att börja med en mycket tydlig dialog med de som tagit beslutet (era chefer) innan man eventuellt går vidare.

  • Anonym (eee)

    Om ni bara är borta en personal i taget så bör det inte påverka verksamheten så väldigt mycket, men det kan också vara olämpligt om vissa barn har så stora behov av fasta rutiner att det blir pannkaka just för den enskilde individen. Då kanske personal som hjälper just de eleverna, inte ska delta i detta?

    Jag tänker nu med barnkonventionen som lag att man måste bli väldigt tydliga (om man inte var det innan) med konsekvensbeskrivningar innan man gör en förändring.  Om man anser att en viss elevs situation märkbar skulle försämras, så måste ni noga analysera och skriva ner det + vila åtgärder som skulle behövas om det ändå ska genomföras osv. Då kan ni ta detta med er chef. 
    Jobba ihop med er elevhälsa i detta så att inte du eller enstaka personal försöker lyfta detta ensamma. 

  • Anonym (Irriterad)
    Johan70 skrev 2020-01-23 02:27:42 följande:

    Varje barn borde ha ett särskilt beslut om sin situation, där det skall framgå vad just det barnet har rätt till och behöver. Där skall det förhoppningsvis framgå, vad varje barn skall ha och kan ha. Vidare bör det ha utvecklats närmare kunskaper om det här kring varje barn, vilket jag antar journalförs på något sätt.

    Arbetsplatsbyten kan inte göras utan vidare. Det har antagligen förhandlats med facket. I så fall verkar det konstigt om man inte har tagit hänsyn till varje barns behov. Det är ju ändå det som är det viktiga.

    Prata med din chef, men kollegerna och med facket om det här. Annars finns det väl en överinseende myndighet över er verksamhet som borde kunna ge besked?


    Inget är förhandlat med facket. En av kollegorna är facklig representant och han har inte hört nåt om detta. 

    Vi har pratat med rektorn som bara rycker på axlarna och säger att ja nu är det bestämt så här efter önskemål. Ingen på mitt jobb har önskat detta vad jag kan få fram och vi kan prata med varandra om det mesta. Vissa kanske inte är lika negativa som andra men ingen är odelat positiv. 


     

  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (S) skrev 2020-01-23 06:23:45 följande:

    Vad har ledningen sagt när ni lyft det du skriver ovan med dem? Har ni lyft det skriftligen?

    Det låter ju som något som kanske inte är helt genomtänkt och som man kanske kommer ändra på efter rätt information?

    Eller står man fast vid detta trots information om hur det kommer drabba eleverna?


    Nej, detta kom som redan klappat och klart på vårt APT i går. Det har tidigare talats om det men vi har redan från början ifrågasatt det hela. 

    Tveksamt om det kommer att ändras på om det inte finns någon lag att luta sig emot. 
    Vi har påtalat, direkt i går att detta inte är bra för eleverna. 
    Det rycktes på axlarna åt det och svaret blev att ibland måste man göra sånt som inte känns bra. (Det svaret kan dock ha varit till en kollega som även sa att hen inte tyckte att detta känns bra) 
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (S) skrev 2020-01-23 06:26:10 följande:

    I övrigt borde det väl vara skolans huvudman, facket och skolverket som man kan ta upp frågan med, men rimligt att börja med en mycket tydlig dialog med de som tagit beslutet (era chefer) innan man eventuellt går vidare.


    Ja, vi har försökt ha en tydlig dialog men möts bara av axelryckning och att det får vi lösa. 
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (eee) skrev 2020-01-23 07:13:45 följande:

    Om ni bara är borta en personal i taget så bör det inte påverka verksamheten så väldigt mycket, men det kan också vara olämpligt om vissa barn har så stora behov av fasta rutiner att det blir pannkaka just för den enskilde individen. Då kanske personal som hjälper just de eleverna, inte ska delta i detta?

    Jag tänker nu med barnkonventionen som lag att man måste bli väldigt tydliga (om man inte var det innan) med konsekvensbeskrivningar innan man gör en förändring.  Om man anser att en viss elevs situation märkbar skulle försämras, så måste ni noga analysera och skriva ner det + vila åtgärder som skulle behövas om det ändå ska genomföras osv. Då kan ni ta detta med er chef. 
    Jobba ihop med er elevhälsa i detta så att inte du eller enstaka personal försöker lyfta detta ensamma. 


    Detta innebär att vi kommer att ha en ny person i klassen varje vecka i sex veckor även om det bara är en i taget som byter. 
    Vi har barn med grav autism, grav epilepsi osv som inte kan lämnas till vem som helst hur som helst. Vi har även barn som kan få psykoser och detta är just en sådan sak som kan utlösa detta. Det innebär att vi inte bara måste ha en ny person i klassen var vecka utan även att vi internt måste täcka upp för varandra då vi inte alla är på alla barn. De barn med störst behov har ett antal personal som roterar, men när de då inte har just dessa barn har de ju andra arbetsuppgifter som inte heller alltid kan lämnas till andra. 

    ALLA ska delta utan undantag har vi fått veta. Utom timvikarierna. I vissa klasser är det många långtidssjukskrivna så när en ordinarie försvinner kan det bli en ordinarie kvar plus 2-3 vikarier. Det blir ganska tufft att jobba under sådana förhållanden.
  • pyssel
    Anonym (Irriterad) skrev 2020-01-23 17:31:53 följande:

    Nej, detta kom som redan klappat och klart på vårt APT i går. Det har tidigare talats om det men vi har redan från början ifrågasatt det hela. 

    Tveksamt om det kommer att ändras på om det inte finns någon lag att luta sig emot. 

    Vi har påtalat, direkt i går att detta inte är bra för eleverna. 

    Det rycktes på axlarna åt det och svaret blev att ibland måste man göra sånt som inte känns bra. (Det svaret kan dock ha varit till en kollega som även sa att hen inte tyckte att detta känns bra) 


    Vad säger vårdnadshavarna om detta experiment? Skolsköterska? Kan ju utlösa betydligt mer än beteendeproblem, vilket är illa nog, men t.ex EP-anfall o dyl.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Irriterad)
    pyssel skrev 2020-01-23 17:40:13 följande:
    Vad säger vårdnadshavarna om detta experiment? Skolsköterska? Kan ju utlösa betydligt mer än beteendeproblem, vilket är illa nog, men t.ex EP-anfall o dyl.
    Vårdnadshavarna är nog inte tillfrågade. Vet att en som arbetar med en elev som är i behov av en trygg person med sig pga kommunikationssvårigheter osv har pratat med vårdnadshavarna och de var inte glada. 

    Skolsköterskan är jätteny och håller som bäst på att lära sig elevernas namn. 
Svar på tråden Vad fasen är det som gäller?