• Anonym (Ångest)

    Kärleken eller utbildning

    Om ni ville gå er drömutbildning som bara finns i en stad väldigt långt bort från där du nu bor, men var tillsammans med ert livs kärlek och ingen av er klarar distans, och personen är inte beredd att ge upp sitt jobb och sina vänner för att flytta med dig. Vad skulle du göra? Jag är i den här situationen och det står mellan att antingen ge upp utbildningen eller min kärlek som är min trygghet, mitt hem, mitt allt.

  • Svar på tråden Kärleken eller utbildning
  • MammaTillDansband

    Behövs mer info för att kunna svara. Hur gamla är ni? Hur länge har ni varit ihop? Sambo? Hur lång är utbildningen och hur långt bort från där ni bor nu?

  • Anonym (M)

    Det promantiska men väldigt realistiska svaret: Utbildningen. Helt klart. Om den ena inte heller vill offra något så är det ändå ingen stark kärlek. Sånt kommer och går, en utbildning ger hela livet.

  • Anonym (S)

    När jag var ung skulle jag nog valt utbildningen, men kan inte svara på om det skulle varit rött eller fel val (eller så kan man hävda att båda valen är lika rätt).

  • Anonym (Ångest)
    MammaTillDansband skrev 2020-01-23 06:39:02 följande:

    Behövs mer info för att kunna svara. Hur gamla är ni? Hur länge har ni varit ihop? Sambo? Hur lång är utbildningen och hur långt bort från där ni bor nu?


    19 och 26. Varit ihop 1 år och 8 månader. Inte sambos men planerar för att bli. Utbildningen är 3 år och ligger väl 6 timmar härifrån.
  • Anonym (utbildning)

    Utbildningen, varför ska du ge upp ditt liv för honom men han är inte beredd att ge upp någonting för dig? Nej, gå den där utbildningen du riskerar att bli extremt bitter när ert förhållande till slut spricker.

  • Anonym (Andreas)

    Det där låter inte som kärlek tyvärr. Utan snarare att han bestämmer hur du ska göra utan någon som helst hänsyn. Det är egoistiskt. Inte kärlek.

  • Anonym (Morsk)

    Utbildning alla gånger. Varför kan inte han antingen pendla och ni ses på helgerna eller du kommer upp de veckor du kan plugga på distans och inte har så mycket i skolan? När du pluggar kommer du ändå inte ha tid att umgås i perioder. Alternativt att han flyttar ner ett par år. Han förlorar inte hela sin vänskapskrets för att han bor någon annanstans ett par år. Tiden går fort och det är bara jobbigt i början. Har han själv inte pluggat och vet hur avgörande det kan vara eller? Om det är universitetsutbildning, kan du läsa kandidat i den staden du kommit in i nu och söka master närmare hans hemstad? 

  • sextiotalist

    Utbildning. Ytterst få träffar sitt livs kärlek vid den åldern och är det ens livs kärlek så klarar kärleken detta

Svar på tråden Kärleken eller utbildning