• Anonym (Anonym)

    Smärta/sveda i underlivet

    Hej,

    Efter sex för några dagar sedan fick jag ont i slidöppningen/slidkransen. Smärtan gick över efter ett tag men är öm vid beröring. Det blev bättre varje dag men dum som man är, så hade jag sex igår och nu är smärtan som den var efter första gången...

    Min teori efter att läst lite är att jag fått något ''sår'' eller någon ''liten spricka'' vid öppningen, gör alltså bara ont vid öppningen och ej inuti, och att detta då efter gårdens samlag ''rivits'' upp igen. Har försökt hitta någon som har haft samma problem men har inte hittat någon speciell med likande bekymmer. Tänkte kolla om det finns någon  som upplevt samma eller har någon annan tanke om man det kan va. Om det är sår/spricka, gjorde ni något speciellt för att hjälpa läkningen eller är det bara att vänta ut? Hur lång tid tog det?

    Kan lägga till att jag aldrig under de senaste åren upplevt detta i samband med sex eller överhuvudtaget men har under den senaste veckan känt obalans därnere och att det i sin tur kanske orsakat detta? Torra slemhinnor, osv...

    Kommer självklart kolla upp detta om det inte blir bättre, åker dock på semester idag så får bli när jag kommer tillbaks. Tycker bara det är så jobbigt att inte känna sig 100 därnere...

  • Svar på tråden Smärta/sveda i underlivet
  • Anonym (Samma)

    Upplevt samma. Och jag vill inte skrämma upp dig, men jag vet vilket helvete det där innebär och kan orsaka. Jag hade problem i över ett och ett halvt år. För mig berodde det på obalans i underlivet, fick återkommande bakteriell vaginos och svampinfektioner en efter en, och både smärta och infektioner kom i samband med samlag. Fick även sprickor i underlivet, som det bara var att vänta ut att läka. Det kan vara bra att smörja med en skyddande kräm, som vitt vaselin eller liknande som skyddar slemhinnorna, tex vid bad eller samlag. Var försiktig med dina slemhinnor, mina blev helt förstörda, och jag blev inte läkt från detta förrän jag hade ett lååååångt uppehåll från samlag. Varje samlag vet smärtsamt, och jag visste inte vart jag skulle ta vägen för att detta var så psykiskt påfrestande för min relation. Ville bara bli frisk, och vård sökte jag, otaligt många gånger. Vården vet inte riktigt hur de ska ställa sig till dess problem heller, det är vanligare än vad man tror, men det finns lite forskning på det. tillslut fick jag endast förklaringen att jag kanske hade träffat fel killar, och att de tyvärr inte kunde hjälpa mig mer.

    Jag fick bli min egen doktor, som testade mig fram vad som funkade bra för mig.

    Har du haft besvär av svamp, bakterie, eller liknande obalans i underlivet?

  • Anonym (Samma)
    Anonym (Samma) skrev 2020-01-23 15:52:26 följande:

    Upplevt samma. Och jag vill inte skrämma upp dig, men jag vet vilket helvete det där innebär och kan orsaka. Jag hade problem i över ett och ett halvt år. För mig berodde det på obalans i underlivet, fick återkommande bakteriell vaginos och svampinfektioner en efter en, och både smärta och infektioner kom i samband med samlag. Fick även sprickor i underlivet, som det bara var att vänta ut att läka. Det kan vara bra att smörja med en skyddande kräm, som vitt vaselin eller liknande som skyddar slemhinnorna, tex vid bad eller samlag. Var försiktig med dina slemhinnor, mina blev helt förstörda, och jag blev inte läkt från detta förrän jag hade ett lååååångt uppehåll från samlag. Varje samlag vet smärtsamt, och jag visste inte vart jag skulle ta vägen för att detta var så psykiskt påfrestande för min relation. Ville bara bli frisk, och vård sökte jag, otaligt många gånger. Vården vet inte riktigt hur de ska ställa sig till dess problem heller, det är vanligare än vad man tror, men det finns lite forskning på det. tillslut fick jag endast förklaringen att jag kanske hade träffat fel killar, och att de tyvärr inte kunde hjälpa mig mer.

    Jag fick bli min egen doktor, som testade mig fram vad som funkade bra för mig.

    Har du haft besvär av svamp, bakterie, eller liknande obalans i underlivet?


    Jag kan tipsa dig om att läsa om vestibulit, det behöver inte vara det du har, men- läs lite. Jag vet inte heller om det var detta jag led av i samband med att jag hela tiden fick obalans i underlivet, som orsakade smärtan. Fick ingen diagnos, men kände igen mig mycket i vad som stod om detta. Men idag är jag helt frisk.
Svar på tråden Smärta/sveda i underlivet