• Anonym (Nyförlöst)

    Vad är ok att göra under 10 pappadagar?

    Jag kanske överreagerar en hel del nu. Men, vi har ett veckogammalt barn. Pappan är hemma på sina 10 dagar nu och ska sen börja jobba. I min värld drar vi nytta av dessa tio dagar och lär känna vår nya familjemedlem tillsammans. I min mans värld är detta ett ypperligt tillfälle att passa på att luncha med polare eller ta en fika med nån långväga. Han jobbar inte i stan och brukar i vanliga fall ha svårt att få till sånt, så passa på liksom.

    Jag har väldigt svårt att säga nej i frågan. Det känns extremt ogint att förbjuda honom detta, men vadfan, det är tio dagar det handlar om. Är det för mycket begärt att han ägnar de dagarna åt oss innan han börjar jobba? Jag ammar inte och skulle mycket väl kunna ge mig iväg själv, men jag "hinner" liksom inte innan han har frågar om han kan göra ditt eller datt.

    Är jag nyförlöst och ogin eller är han obetänksam? Jag håller det helt öppet för det första. Jag kan grina åt reklamfilmer, så det det är inte omöjligt

  • Svar på tråden Vad är ok att göra under 10 pappadagar?
  • Orkide

    Vi har 3 barn de tio dagarna vi haft tillsammans har vi varit hemma och tillsammans lärt känna den nya familjemedlemmen.

    Jag tycker väl att tar man ut de dagarna så ska man vara med sin bebis annars kan man åka o jobba..

  • Anonym (s)

    Är han borta så mycket att du inte hinner vara borta?

  • Anonym (?)

    Men är det någon tävling i att få vara BORTA från den nyfödda?! Då kan man likaväl skippa att skaffa barn överhuvudtaget. Var tillsammans och mys som familj så mycket det går, kompisar kan väl inte vara viktigare än ens nyfödda barn?


    Anonym (s) skrev 2020-01-23 10:42:21 följande:

    Är han borta så mycket att du inte hinner vara borta?


  • Rödtjärnens Anna

    Min sambo tog ut sina 10 pappadagar efter 1 månad. Han hade dessförinnan semester från sitt jobb. Då vi kom hem från BB (+ en vecka på neonatalen), åkte vi ut på landet. Där fick jag vila upp mig. Min sambo åkte och fiskade, plockade bär mm. Men var inte borta mer än ett par timmar. Och det var okej för mig, på landet hade jag barnpassning 24/7 av nära släktingar.

    För mig var det inte så viktigt att pappan var med oss hela tiden. Idag 2,5 år senare är känns det mer viktigt att far och son har ett nära förhållande och är tillsammans mest möjligast.

  • Anonym (Pappa)

    Som pappa tycker jag det är mest märkligt att han vill åka iväg så mycket under denna period. Tyckte det räckte med allt annat spring, såsom till affären, apoteket osv.

  • annabellelee

    Syftet med pappa dagarna är så klart:

    -att han ska börja anknyta till bebisen så att det inte automatiskt blir du som byter alla blöjor eftersom han inte provat, utan att ni provar tillsammans,

    - vid behov avlasta dig med tex hushållsarbete om du behöver all tid för att etablera amningen,

    -att ni kan avlösa varandra om bebisen har sömnproblem så att ni båda får sova några timmar,

    -att ni gemensamt kan hitta rutiner som ni båda är bekväma med.

    Men visst kan man gå hemifrån nån timme eller två, både du och han, för att ta en promenad eller bara andas fritt en stund. Hur långa luncher/kompisträffar talar vi om?

  • annabellelee
    Anonym (?) skrev 2020-01-23 10:53:58 följande:

    Men är det någon tävling i att få vara BORTA från den nyfödda?! Då kan man likaväl skippa att skaffa barn överhuvudtaget. Var tillsammans och mys som familj så mycket det går, kompisar kan väl inte vara viktigare än ens nyfödda barn?


    Tävling vet jag inte, men som nyförlöst mamma brukade jag ta någon liten stund varje dag och bara gå ut. Första dagarna med en nyfödd är intensiva och bebisen satt fastsugen på mig 23h per dygn, dag som natt, så jag kände i alla fall att jag behövde ut och andas ibland för att inte förlora förståndet.
  • Anonym (s)
    Anonym (?) skrev 2020-01-23 10:53:58 följande:

    Men är det någon tävling i att få vara BORTA från den nyfödda?! Då kan man likaväl skippa att skaffa barn överhuvudtaget. Var tillsammans och mys som familj så mycket det går, kompisar kan väl inte vara viktigare än ens nyfödda barn?


    Tävling? Vem pratar om tävling?


  • fjanten

    Men är han borta varje dag och länge? Nej, det hade jag inte tyckt om. Däremot sitter vi inte och glor på våra nya bebisar tillsammans i två veckor, utan det händer definitivt att ena varit iväg.

    När första kom var mannen hemma 1,5 månader, han tränade fortfarande någon kväll i veckan och det var helt OK med mig. När andra kom var vi hemma båda två i fyra månader tills jag började arbeta, då kändes det verkligen inte som någon större fara om vi inte satt fastklistrade alla fyra i några veckor, men han fick ta med sig ettåringen om han for och träffade någon vän eller så.

    Nu är trean strax över två månader och min man är inne på sin tredje jobbvecka sedan bebisen föddes. Tror att vi båda var iväg med storbarnen några svängar utan den andra föräldern och bebisen under de två första veckorna.

    För mig hade det inte varit OK att ge sig iväg flera timmar varje dag, men jag tycker heller inte att man behöver spendera varenda sekund tillsammans heller. Om DU känner annorlunda tycker jag du ska ta upp det med din partner - den här tiden kommer aldrig tillbaka

  • Anonym (Nyförlöst)

    Det är inga jättelånga stunder han är iväg, men det blir ju ändå ungefär tre timmar. Jag har själv inga problem att vara från mina barn då och då och inte han heller, men just den här tiden känns extra värdefull eftersom han strax går tillbaka och jobbar den här gången. Jag är ingen fantast av att gå hemma med barn och tycker ärligt talat att det är rätt trist när de är så här små. Inte minst i sjukdomstider när ?nöjesutbudet? blir rätt begränsat.

    Jag kan så klart också lämna hemmet när jag vill, men dels ?hinner? han före och dels känner jag att resten av tiden kan behövas tillsammans, för att tillsammans sätta upp arbetssätt och vanor och lära känna krabaten.

  • Tomelilla15
    Anonym (Nyförlöst) skrev 2020-01-23 11:23:21 följande:

    Det är inga jättelånga stunder han är iväg, men det blir ju ändå ungefär tre timmar. Jag har själv inga problem att vara från mina barn då och då och inte han heller, men just den här tiden känns extra värdefull eftersom han strax går tillbaka och jobbar den här gången. Jag är ingen fantast av att gå hemma med barn och tycker ärligt talat att det är rätt trist när de är så här små. Inte minst i sjukdomstider när ?nöjesutbudet? blir rätt begränsat.

    Jag kan så klart också lämna hemmet när jag vill, men dels ?hinner? han före och dels känner jag att resten av tiden kan behövas tillsammans, för att tillsammans sätta upp arbetssätt och vanor och lära känna krabaten.


    Låt honom inte hinna före. Nästa gång han säger att han ska iväg så får du svara att det passar tyvärr inte, du har redan planer. Klagar han får du väl fråga varför inte ni båda ska kunna få en paus i bebis-kaoset. När han börjar jobba har du väl inga pauser så det kanske kan vara skönt att lufta sig lite nu.
  • Anonym (W)

    Men är han dum i huvudet?! De tio dagarna är för mammans skull, så hon ska få lite avlastning och repa sig efter förlossningen. Är du ensamstående kan vem som helst få ta dem.

    Givetvis också för att få lära känna sin bebis.

    Han tar alltså semester och skattebetalarna står för notan. Grattis, du har precis fått din andra bebis.

  • Anonym (ppp)
    Anonym (Nyförlöst) skrev 2020-01-23 11:23:21 följande:

    Det är inga jättelånga stunder han är iväg, men det blir ju ändå ungefär tre timmar. Jag har själv inga problem att vara från mina barn då och då och inte han heller, men just den här tiden känns extra värdefull eftersom han strax går tillbaka och jobbar den här gången. Jag är ingen fantast av att gå hemma med barn och tycker ärligt talat att det är rätt trist när de är så här små. Inte minst i sjukdomstider när ?nöjesutbudet? blir rätt begränsat.

    Jag kan så klart också lämna hemmet när jag vill, men dels ?hinner? han före och dels känner jag att resten av tiden kan behövas tillsammans, för att tillsammans sätta upp arbetssätt och vanor och lära känna krabaten.


    Men då får du säga att ni behöver se över det där så att inte han går ut 9/10 och du 1/10 ggr, förstås i kombination vad som behövs hemmavid, som förstås är prio ett. 
Svar på tråden Vad är ok att göra under 10 pappadagar?