• Anonym (Ts)

    Vill inte gå på babyshower

    Min vän ska få en babyshower som överraskning om en vecka. Jag har nu insett att jag vill inte gå. Alla där har minst två barn och jag är barnlös. Först kändes det som en självklarhet då man vill uppvakta personen men nu ångrar jag mig då jag ser framför mig hur de alla kommer fråga varför jag inte har barn osv. 

    Vi är alla under 30 år men nära där och det känns som att många då ska döma mig för jag tar karriär före. Är det dumt att skita i att komma men ändå hjälpa till att betala för allt så kan de andra vara där och fira henne som också har barn? 

  • Svar på tråden Vill inte gå på babyshower
  • Anonym (Maja)

    Jag hade i din sits inte kommit och inte bidragit heller.. det måste man faktiskt inte :)

  • Core

    Har själv ungar som jag fick tidigt, men jag förstår dig, småbarnsmammor är generellt det värsta man kan ha att göra med (finns så klart undantag) MEN! Går du dit och är stolt, glad lycklig med ditt liv så kan jag lova att det snarare blir en gnutta avundsjuka än att dom ser ner på dig.

  • Anonym (Laura)
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-23 17:15:47 följande:

    Min vän ska få en babyshower som överraskning om en vecka. Jag har nu insett att jag vill inte gå. Alla där har minst två barn och jag är barnlös. Först kändes det som en självklarhet då man vill uppvakta personen men nu ångrar jag mig då jag ser framför mig hur de alla kommer fråga varför jag inte har barn osv. 

    Vi är alla under 30 år men nära där och det känns som att många då ska döma mig för jag tar karriär före. Är det dumt att skita i att komma men ändå hjälpa till att betala för allt så kan de andra vara där och fira henne som också har barn? 


    Vill du inte gå ska du ju såklart inte gå. Du behöver inte bidra heller, men har de som planerat tagit beslut utifrån att även du ska bidra ekonomiskt tycker jag att det är lite fult att dra sig ur så pass sent. 

    Om du är frivilligt barnlös hade jag inte avstått enbart för att någon kanske dömer mig. Gör någon det är det väl deras problem?
  • Anonym (Kvinna36)

    Jag förstår vad du menar. Själv är jag 36 o har varit på en hel del babyshowers där jag fått höra att mitt beslut att inte skaffa är fel. Folk gillar att varna mig om hur jag kommer att ångra mig någon dag. Får höra hur jag inte förstår hur lycklig barn gör en. Sedan kommer det också kommentarer var man kan läsa mellan raderna att de upplever mig som självisk för att jag gillar mitt liv som vuxen.

    Varje gång jag skall på en babyshower suckar jag inombords men jag brukar ändå gå om det är en nära vän. Jag är ju där för min väns skull. Har med åren även blivit bättre på att inte bry mig mig med vad andra människor tycker. Det är mitt liv o det är ju jag som skall vara lycklig med det.

  • Anonym (?)

    Är du ofrivilligt barnlös? Annars förstår jag inte varför du inte skulle gå.

  • Anonym (w)
    Anonym (?) skrev 2020-01-23 19:27:43 följande:

    Är du ofrivilligt barnlös? Annars förstår jag inte varför du inte skulle gå.


    Blev också lite fundersam men annars säger man ju barnfri så TS vill nog ha barn :)
  • Anonym (Ts)
    Anonym (?) skrev 2020-01-23 19:27:43 följande:

    Är du ofrivilligt barnlös? Annars förstår jag inte varför du inte skulle gå.


    Jag vill inte ha barn än. Jag är under 30år, studerar just nu och bor litet. Har ett sparkonto för framtida barn men har inte alls sparat så mycket i det till för dagen jag skaffar barn och känner just nu att jag inte är redo alls. Känner att det är så stort ansvar och att jag inte skulle klara av det nu. Så har valt att vara ''barnfri'' nu. Men vill i framtiden! Dock under bra omständigheter än nu :) 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kvinna36) skrev 2020-01-23 18:17:47 följande:

    Jag förstår vad du menar. Själv är jag 36 o har varit på en hel del babyshowers där jag fått höra att mitt beslut att inte skaffa är fel. Folk gillar att varna mig om hur jag kommer att ångra mig någon dag. Får höra hur jag inte förstår hur lycklig barn gör en. Sedan kommer det också kommentarer var man kan läsa mellan raderna att de upplever mig som självisk för att jag gillar mitt liv som vuxen.

    Varje gång jag skall på en babyshower suckar jag inombords men jag brukar ändå gå om det är en nära vän. Jag är ju där för min väns skull. Har med åren även blivit bättre på att inte bry mig mig med vad andra människor tycker. Det är mitt liv o det är ju jag som skall vara lycklig med det.


    Förstår verkligen och är så rädd att jag ska känna exakt samma! Vill vara stöd för min vän men är samtidigt så rädd att jag ska bli dömd av de andra eller bara de ser ner på mig!
  • Jagochdublirvi

    Säg som det är, att det inte är läge just nu! Eller så ljuger du. Du skulle kunna säga att du skulle vilja men att han inte vill, eller att du av medicinska skäl är rekommenderad att inte skaffa barn just nu (och frågar de då om mer detaljer så säger du att du inte vill prata om det för det är jobbigt). Eller så säger du något i stil med:

    ?Jag vill verkligen få barn, men det är inte alla som kan få barn när de vill...?

    sedan behöver du inte säga så mycket mer. Fortsätter de fråga, säg bara att du inte vill prata om det och säg att du tycker att just babyshowers är jobbiga då du är den enda utan barn. Då blir det upp till den som frågat att tolka varför du tycker att det är jobbigt. Förhoppningsvis har hon något inom pannbenen och fattar då att det är kanske inte alltid så lämpligt att slänga ur sig hur som helt frågan om en annan person inte ska skaffa barn snart

Svar på tråden Vill inte gå på babyshower