• Bonusmamma29

    Cellgörändringar grad 3

    Hej!

    Jag gjorde en konisering för ca 4 år sedan då jag hade tredje graden cellgörändringar.

    Nu ska snart sambon och jag göra ivf och jag har läst mycket om att man löper större risk att föda för tidigt om man gjort konisering och tagit bort mer än 1×1 cm av tappen. På 1177 kan jag inte hitta något i mina journaler om min operation. Jag skulle vilja veta hur mycket som togs bort på mig. Är det vanligt att ta bort 1×1 eller mer vid grad 3?

  • Svar på tråden Cellgörändringar grad 3
  • Anonym (3/4)

    Gjort konisering pga ?grad 3-4?förändringar. Ingen nämnde nått om risk för för tidig förlossning när jag blev gravid. Mot slutet av graviditeten så sades det att OM bebisen är stor så kan de hända att de vill kontrollera tappen då mycket ärrbildning kan göra att man öppnar sig för långsamt. Men den risken var minimal vid enbart en konisering. Min bebis bedömdes vara normalstor så ingen kontroll. Förlossningen gick normalt och min dotter föddes v 39+0.

    Kanske inte svar på din fråga, men prata med läkarn så löser ni säkert de :)

  • Anonym (L)

    Hej, jag har också genomgått en konisering och läkaren tog bort 0,8 cm vilket hon sa var det normala. Jag hade också höggradiga cellförändringar.

Svar på tråden Cellgörändringar grad 3