• Anonym (Anonym)

    Misstänker att han är elak mot vår hund - lämna utan att fråga?

    Hej,

    Min deltid-sambo och jag skaffade en jättefin hund i början på förra året. Då min sambo bor i en annan stad varannan vecka då han har barn där, har det blivit att jag tagit huvudansvar för hunden.

    Jag och hunden står varandra oerhört nära. Jag älskar honom av hela mitt hjärta. Jag har ingen avlastning när min sambo är i sin andra stad, så hunden har blivit väldigt fäst vid mig i och med att jag alltid är den som är med honom.

    Kruxet är att sambon inte längre gillar vår hund. Vad hunden än gör är det fel i min sambos ögon. Även den vecka sambon är här går han motvilligt ut med hunden och han beklagar sig alltid över hur jobbig hunden är, trots att han är hur lugn och snäll som helst. Han har tidigare kallat hunden för fula saker och numera brukar jag höra hur hundens skriker/piper till när jag är i ett annat rum, varpå sambon brukar säga "Men vad gör du?", så att det skall låta som att det är hunden som råkat göra sig själv illa. Hunden låter aldrig någonsin så om han inte får ont. Jag litar inte på min sambo gällande hunden då han varit tydlig i att han inte tycker om vår hund och nu när jag börjat höra att hunden kvider till när jag befinner mig i ett annat rum än dem.

    Jag blir äcklad om fallet är som så att han gör vår hund illa. Jag blir dessutom förbannad då jag aldrig skulle kunna bete mig så gentemot hans barn, men att han gör så mot vår gemensamma hund som är en oerhört snäll och väluppfostrad hund. Är det värt för mig att fråga om han gör hunden illa när hunden piper till eller skall jag bara åka till min egen lägenhet med hunden och mina grejer medan han är på jobbet och sedan berätta för honom varför jag lämnat? Givetvis är det mycket annat som gör att jag vill lämna men jag känner att droppen är när han gör illa vår hund. Frågan är bara hur jag skall lämna.

  • Svar på tråden Misstänker att han är elak mot vår hund - lämna utan att fråga?
  • Tihi

    Självklart ska du lämna honom. Du och din försvarslösa stackars hund är värd mer och bättre än någon vidrig djurplågare. Du har ju en egen lägenhet så jag ser inte vad som skulle vara så svårt med att bara säga att det är slut och att du behåller hunden?

  • OscarWilde

    Det tycks vara tydligt att han inte alls uppskattar hunden och hade, utifrån din berättelse, inte alls känt mig bekväm med det här. Är det dessutom annat som skaver så förstår jag att du har tankar på att dra. Kommer ju knappast bli bättre mellan honom och hunden.

  • Anonym (Usch)

    Alltså.. en så tappad och omogen människa skaffar en levande kännande varelse och sedan totalt mentalt överger den och behandlar den så är anledning nog att lämna idioten, oavsett om han gör det fysiskt illa eller inte.

  • Anonym (Hundägare)

    Eftersom du starkt misstänker att han är elak mot hunden så flytta omgående. Se till att du står som ägare på köpekontraktet så han inte har någon juridisk rätt till hunden.

  • Anonym (mm)

    Du vill ju lämna för andra skäl också, skriver du. Just do it. Det hänger inte på hunden. 

Svar på tråden Misstänker att han är elak mot vår hund - lämna utan att fråga?