• Jemp

    Talsvårigheter och talfel

    Kan de läsa än? Jag var sen med talet och hittade på helt egna ord, vilket gjorde att bara de allra närmsta kunde förstå. Näe jag lärde mig läsa och började ljuda släppte det dock.

  • Jemp

    Min yngsta pratar inte, hon är dock bara två än. Dessutom tillhörande utbrott sen länge. Ger en del frustration ja, så förstår att det lär öka med äldre barn. Hon är rätt duktig på att kommunicera ändå dock.

  • Jemp
    ThreeCherries skrev 2020-05-20 20:36:08 följande:

    Känns som mycket gick snabbare i utvecklingen hos ettan så fort han började läsa och skriva - han lärde sig snabbt och automatiskt började hans språk formas av all nya kunskap!:) Idag snart 7 år och helt perfekt tal är det inte, men helt normalt nu för en 7 åring - väldigt skönt!

    Tvåan är svårare att förstå nu än av vad ettan var vid 4 års ålder.. men får se.. Han kan inte läsa eller skriva mer än sitt namn än, man han försöker och tycker det är kul att lära från sin storebror :) vi har alltid läst mycket med dem iaf. Det ska ju vara bra. Och vi pratar mycket! Leker och förklarar mycket.. är nog kanske därför man blir extra frustrerad ibland - man hoppas att allt man gör ska hjälpa och man bryr sig så, så när det då fortfarande tar så lång tid blir man less ibland..

    Idag skulle jag och tvåan säga S tillsammans. Jag sa "esssss som i ssssom". Han sa "tessss måm i måååååm". *skratt emoji*

    Gulligt ändå haha. Är så gullig så jag smäller av!


    Tvåan som är senast med talet här också.

    Ärligt talat känns barnprogram på surfplattan mer utvecklande för ordförrådet än bokläsning av min fyraåring att döma. Sen kan man väl inte dra några vidare slutsatser av det, vi läser också rätt mycket såklart.
Svar på tråden Talsvårigheter och talfel