• Anonym (Calle)

    Vilket ansvar har den som jobbar?

    Min fru och jag har precis fått barn. Vi är nu 4 veckor in i det hela och det är en fantastisk son vi har.

    Dock har jag börjat jobba sedan 2 veckor och problemet vi har nu är att frun tycker vi har i princip samma ansvar för barnets behov trots att hon är mammaledig.

    Frun driver eget och har låg ersättning från FK. Vi har en hög levnadsstandard (som min fru aldrig skulle vilja kompromissa bort) som helt finansieras av mitt chefsjobb. Ett jobb som är väldigt krävande, jag måste åka kl 7 och komma hem 18 för att hinna med. Jag måste ha 7-8 timmars sömn per natt för att palla med mitt jobb, det går helt enkelt inte att utföra med 3 timmars sömn per natt. Skulle ni lita på en hjärtkirurg som sov så mycket per natt? Jag behöver sova i annat rum för att i samma rum som barnen, eller med en fru som springer runt, störs min nattsömn totalt.

    Jag tar gärna sonen från 18-00 så att frun kan sova, problemet är att hennes mjölkproduktion är så låg att hon i princip måste pumpa varje vaken minut för att få ut tillräckligt, hon totalvägrar ersättning.

    Varje dag får jag höra att jag är en dålig pappa som inte bryr mig. Att jag bara "ligger och gottar mig" när hon får kämpa. (Att jag gått upp 06.00 och hon typ 09.00 i åratal samt att jag ALDRIG har klagat på detta har tydligen ingen betydelse nu)

    Vad tycker ni? Är detta verkligen rimligt? Om den ena parten försörjer hela familjen, är det verkligen rimligt att denne också ska vara uppe på nätterna och mata och byta blöjor? Borde jag bara "bita ihop" och låta jobbet gå åt helvete?

    PS om min fru jobbade och hade min lön och försörjde hela familjen hade jag ALDRIG klagat om hon sov i annat rum. DS

  • Svar på tråden Vilket ansvar har den som jobbar?
  • Anonym (Kvinna)
    Jag tycker inte att det är rimligt att du ska ta nätterna när du jobbar. Låter som att du avlastar med det du kan när du är hemma.
  • Anonym (mmm)

    Varför vägrar hon ersättning? Barnet kan öka för lite i vikt om det får för lite näring. Hoppas BVC har koll på det där och säger till er i så fall. 
    Det blir lättare för dig att hjälpa till om ni kan ge ersättning också. 

    Jag tänker också att du behöver sova nätter innan du ska jobba. Hon är ju föräldraledig. Tiden när du kommit hem kan ni hjälpas åt med. 

    Du skriver att hon driver eget. Är det helt pausat nu eller försöker hon jobba lite samtidigt? 

  • Anonym (H)

    Håller med ?Kvinna? ovan. Det är ju inte så att din fru inte får avlastning. Du kanske får förklara för din fru de basala ekonomiska sambanden. Du kan ta mer föräldraansvar med annat jobb och lägre lön.

  • Anonym (Gubben 56)

    Du och din fru känner inte varandra speciellt väl eller hur. Hon är i alla fall extremt omogen och underutvecklad. Men det är väl en "trophy wife" du har valt så skyll dig själv.

  • Anna60

    Ni kan börja dela lika när hon börjar jobba också. Nu är hon hemma och drar hela marktjänsten. Och så brukar det se ut i de flesta familjer när man är hemma med barn och den andre jobbar. 

    Hjälp till att ta barnet, fixa lite käk, diska, låta henne få en skön stund i dusch eller bad bara för sig själv. Det är sånt som uppskattades av oss som varit där. Men att dela på ansvaret på nätterna är för mycket begärt när du skall upp och jobba dagen därpå. Det kanske du kan göra en helgnatt?

    Antagligen tror hon att du sitter och har det jättebra på jobbet.

    MEN: ingen orkar ta fulla ansvaret med barn OCH vara uppe på nätterna ständigt. Man måste få sova ut ordentligt en eller ett par nätter i veckan. Min make tog inte en enda natt - inte ens när han var ledig dagen efter. Jag hamnade på sjukhus. Klappade helt enkelt ihop efter fyra månader. Där fick jag sova ut. Men fick ta med babyn som då sköttes av en undersköterska. Detta var på 80-talet - skulle aldrig kunna ske idag. Det finns inte resurser. Men efter 12 timmars sömn var jag människa igen. 

  • Anonym (Terese)

    Tycker absolut att det är rimligt att du får sova när du jobbar, speciellt om du ändå tar sonen från det du kommit hem tills du somnat. När du är ledig kan du ta varannan eller varje natt för att låta din fru sova ostört.

    Väljer hon bort ersättning får hon också stå sitt kast. Man kan inte ha kakan och äta den. Hela familjen ska ju inte lida för att hon är tjurig.

  • Anonym (Mamma)

    När du inte arbetar har ni samma ansvar. MEN man måste fördela tiden på ett vettigt sätt, t ex att hon är den som tar större delen av nätterna och att du avlastar henne mycket mer när du kommit hem från jobbet samt kanske lite extra under helgen. Inte för rättvisans skull då utan för att du också ska få tid med barnet och för att ni båda behöver turas om i ansvar och avlastning.

    Hur ni haft det innan är irrelevant. Vuxna människor räknar inte poäng på det sättet.

    Däremot måste frun inse att man inte kan tvinga fram mjölk, om barnet inte får i sig ordentligt med mat kommer det inte öka i vikt som det ska. Att inte ge ersättning om det finns behov är egoistiskt, idiotiskt och hälsovådligt!

    Om du ska jobba 100 % så fattar ju vem som helst att det bara finns x antal timmar kvar. Sedan jobbar du för mycket så klart, men det är en annan sak. Du måste lägga dig i tid så du får dina nattimmar, annars kommer du till slut att krascha och då har din fru ingen av den lyx hon annars är van vid. Alltså måste hon också bidra genom att lägga in mer familjetid.

  • Anonym (Calle)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-01-24 13:41:29 följande:

    När du inte arbetar har ni samma ansvar. MEN man måste fördela tiden på ett vettigt sätt, t ex att hon är den som tar större delen av nätterna och att du avlastar henne mycket mer när du kommit hem från jobbet samt kanske lite extra under helgen. Inte för rättvisans skull då utan för att du också ska få tid med barnet och för att ni båda behöver turas om i ansvar och avlastning.

    Hur ni haft det innan är irrelevant. Vuxna människor räknar inte poäng på det sättet.

    Däremot måste frun inse att man inte kan tvinga fram mjölk, om barnet inte får i sig ordentligt med mat kommer det inte öka i vikt som det ska. Att inte ge ersättning om det finns behov är egoistiskt, idiotiskt och hälsovådligt!

    Om du ska jobba 100 % så fattar ju vem som helst att det bara finns x antal timmar kvar. Sedan jobbar du för mycket så klart, men det är en annan sak. Du måste lägga dig i tid så du får dina nattimmar, annars kommer du till slut att krascha och då har din fru ingen av den lyx hon annars är van vid. Alltså måste hon också bidra genom att lägga in mer familjetid.


    Ursäkta men jag jobbar ändå 8-17 vilket är normala arbetstider sedan tillkommer pendling..Om det är "för mycket" att en person jobbar 40 timmar i veckan och en NOLL timmar i veckan undrar jag vad som är lagom? Går folk runt på EN halvtidstjänst?
  • Anonym (Calle)
    Anonym (Gubben 56) skrev 2020-01-24 13:35:41 följande:

    Du och din fru känner inte varandra speciellt väl eller hur. Hon är i alla fall extremt omogen och underutvecklad. Men det är väl en "trophy wife" du har valt så skyll dig själv.


    Ge fan i att dra in förolämpningar till personer du aldrig träffat och vet noll om.
  • Anonym (??)
    Anonym (Calle) skrev 2020-01-24 13:46:46 följande:
    Ursäkta men jag jobbar ändå 8-17 vilket är normala arbetstider sedan tillkommer pendling..Om det är "för mycket" att en person jobbar 40 timmar i veckan och en NOLL timmar i veckan undrar jag vad som är lagom? Går folk runt på EN halvtidstjänst?
    Hur gör ni om du blir sjuk då?
Svar på tråden Vilket ansvar har den som jobbar?