• Fri 24 Jan 2020 19:56
    853 visningar
    9 svar
    9
    853

    Kan båda vara hemma ett par timmar ihop?

    BÅda kan vara hemma heltid hela första året tillsammans utan att förlora sin SGI, så har ni råd så är det bara att vara FL så mycket det bara går!

  • Fri 24 Jan 2020 20:00
    #2

    Om han har 8 h arbetsdag och vill sluta 2 h tidigare, så är det bara att lägga in om 25 % FL fördelat på 2 h/dag.
    Om man anmäler 3 månader i förväg så får inte AG neka FL.

    Vill han ta ut FP, så kan han ta ut 25% per dag (och även ta ut över helgerna). Har han dagar kvar på första barnet så kan han ta ut FP på detta barn och du på andra barnet, då behöver ni inte krångla med dubbeldagar eller omlotta er FP (om man inte vill ta dubbeldagar så kan han ta ut 25% per dag och du 75 % per dag, med helgerna så får han då ut 1,75 heldag varje vecka och du får ut 5,25 heldagar per vecka, MEN då försvinner dagarna iväg jättesnabbt)

  • Sat 25 Jan 2020 09:48
    #6
    Ariellan skrev 2020-01-25 06:32:41 följande:
    Tanken är att han ska det i en månad ungefär, vår första kommer vara 1.5 år när andra kommer. Så jätteliten är väl relativt, finns ju dom som har tätare barn.
    Som jag skrev så kan ju båda vara hemma hela första året om man vill, men jag rekommenderar verkligen att båda är hemma ca 3 månader, man kan varva semester med FL om man vill spara FL-dagar. Eller ta dagar på vars ett barn.
    Efter 3 månader vet man mer om hur det nya barnet fungerar. matrutiner brukar ha uppstått, stora barnet brukar ha vant sig vid att en liten tar tid och att man inte kan få allt på 1 sekund längre. Mamman brukar också ha hunnit läka lite bättre.

    Så försök att satsa på att vara hemma tillsammans!
    Sen är det ju jättebra att ingen jobbar heltid första året, så att jobba till 16 istället för 18 verkar vara en superbra plan!
  • Sat 25 Jan 2020 10:35
    #8
    Ariellan skrev 2020-01-25 10:07:18 följande:
    Jag tänker att vi kommer ha två små barn. Alltså kommer vi inte behandla vår äldsta som om han vore 4, när han är 1.5 liksom. Man måste ju behandla barnen efter den åldern som dom är i.
    Men visst vi ska se över hur vi kan göra, det är ju tyvärr också ekonomiska förutsättningar som spelar in.

    Jag har varit och kommer vara sjukskriven 50 procent fram till förlossningen så min sambo har redan varit hemma länge. Så att vara hemma båda första året kommer tyvärr inte vara aktuellt. Däremot blir det nog så att han är hemma 2 månader och sedan jobbar 9-16 fram till semestern i sommar. Efter sommaren börjar äldsta på förskolan och då kommer sambon jobba heltid igen. Vi har få dagar kvar på första barnets föräldradagar.
    Låter som en bra plan!
    Du skrev först att sambon skulle vara hemma 1 månad och det går så fort, 2 månader låter mycket bättre!
Svar på tråden Kan båda vara hemma ett par timmar ihop?