• Anonym (...)

    Jag vill inte ha henne

    Jag träffade en ny partner, jag var nöjd med mitt barn sen en tidigare relation men han vela ha ett syskon, jag trodde det skulle ta tid men vips efter två månader var jag gravid.

    Jag mådde rätt bra under graviditeten, lite foglossning, karpaltunnelsyndrom men annars bra.

    Jag kämpade med känslan om det inte skulle bli en son, jag har aldrig sett mig som en tjejmamma.

    Vattnet gick tidigare än tänkt, inne på förlossningen fick jag inga värkar så fick stimulerande dropp, när jag kände huvudet fick jag panik och allt gick så fort.

    När babyn föddes visste jag direkt, det var en flicka och jag hade rätt.

    Hon hamnade på neo, fanns ingen plats för oss så vi fick sova på bb.

    Hennes pappa hade svårt vara ifrån henne men jag kände ingenting.

    På neo ville jag inte röra henne, han bytte blöjor, sondade mm, personalen kom o sa åt mig försöka, så jag började amma men jag upplevde hon ville aldrig vara hos mig.

    Det var bara amma och bort.

    Månaderna gick, jag var som en robot och jag visade mig så klart glad utåt.

    Nånstans på vägen förstod jag att det var något fel på henne, hon var annorlunda, hennes pappa blev så klart arg på mig o tänkte det är fel på mig för jag har aldrig velat ha henne.

    Tiden gick, det blev bara värre, hon vägrade sitta i Samma soffa som mig, jag fick inte klä på osv, hon var pappas flicka och nånstans accepterade jag det.

    Bvc reagerade o vi hamnade på väntelista yill habiliteringen, ett år gick, vi fick utredning och de kom fram till lägsta autism, ev adhd.

    Det var en lättnad för mig, det var inte jag som var tokig o hittade på.

    Mitt i soppan blev jag gravid på nytt, men denna gång med en son och jag var så lycklig, är än idag så lycklig över honom.

    Vår relation höll inte pga många orsaker.

    Jag krävde varannan vecka med sonen, men dottern bara helger, pappan blev arg, jag fick höra en massa skit men han accepterade det.

    Vår relation började äntligen vända, hon började sova med mig, sitta i min famn osv men jag känner hela tiden en distans.

    Jag har inte samma känslor som för de andra barnen.

    Hon vill inte vara hos mig och jag känner likadant, jag vill inte ha henne hos mig.

    Pappan kämpar, kommer hit med henne på veckorna o är noga jag har henne mest av helgerna.

    Nu är det åter min helg, hon har lekt med sitt yngre syskon, jag försökte köpa en klänning yill henne men det var som ingen reaktion.

    Ikväll gjorde jag henne klar för sängen, hon bara grät efter sin pappa och ringde honom hon ville hem, hon ville inte sova här, hon ville inte vara med mamma.

    Han envisas hon ska stanna, ni kommer få en bra helg men jag känner jag vill hon åker, låt ungen vara och lyssna på oss!

    Han vet jag vill inte ha henne i mitt liv men han vägrar ta vårdnaden, han hotar att då blir jag av med min son med.

    Jag känner hon har aldrig velat ha mig i sitt liv, hon saknar aldrig mig heller, det är bara pappa, alltid pappa.

    Han tycker jag är sjuk i huvudet, egoist, kall, en dålig mamma mm. Jag gör så att hon inte vill ha mig.

    Vad ska jag göra???

  • Svar på tråden Jag vill inte ha henne
  • pyssel

    Stackars, stackars barn. Du behöver söka hjälp med just den utgångspunkten.


    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (...)
    pyssel skrev 2020-01-24 21:03:11 följande:

    Stackars, stackars barn. Du behöver söka hjälp med just den utgångspunkten.


    Ja men vad ska jag göra? Hon vill inte ringa mig när hon är hos pappa, jag behandlar henne precis som de andra barnen men hon vill ändå inte veta av mig.

    Det är bara hennes pappa som vet hur jag känt från början och hur hon varit mot mig.

    Jag försöker hitta på saker, köper henne presenter, gör hennes favorit mat, försöker få stunder hon kan sitta hos mig men hon vill verkligen inte.
  • Anonym (Lizzie)

    Låter som det kanske handlar om anknytningsproblematik. Vet inte hur de hjälper till med sådant, men borde väl gå att få hjälp innan det går ännu längre? 

  • Anonym (Terapi)
    Anonym (...) skrev 2020-01-24 21:10:06 följande:

    Ja men vad ska jag göra? Hon vill inte ringa mig när hon är hos pappa, jag behandlar henne precis som de andra barnen men hon vill ändå inte veta av mig.

    Det är bara hennes pappa som vet hur jag känt från början och hur hon varit mot mig.

    Jag försöker hitta på saker, köper henne presenter, gör hennes favorit mat, försöker få stunder hon kan sitta hos mig men hon vill verkligen inte.


    Det är ju inte konstigt med tanke på att du har tagit distans från henne redan från födseln, barn känner och vet mycket mer än vi tror, hon känner garanterat av att du inte vill ha henne där, det är ju jävligt uppenbart för henne då sonen får vara hos dig varannan vecka, medans hon får vara där på helger.

    Du skulle ha pratat med bvc eller mvc direkt när ni kom hem då du antagligen hamnade i en förlossningsdepression men fick den aldrig behandlad, så du kunde aldrig knyta an till dottern. Det är ju tur att dottern har en säkerhet hos sin pappa. Det du borde göra är att ta kontakt med en psykolog.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (...) skrev 2020-01-24 21:10:06 följande:
    Ja men vad ska jag göra? Hon vill inte ringa mig när hon är hos pappa, jag behandlar henne precis som de andra barnen men hon vill ändå inte veta av mig.

    Det är bara hennes pappa som vet hur jag känt från början och hur hon varit mot mig.

    Jag försöker hitta på saker, köper henne presenter, gör hennes favorit mat, försöker få stunder hon kan sitta hos mig men hon vill verkligen inte.
    Fast för det första har du nog inte behandlat henne lika som de andra eftersom du inte känt lika för henne. 
    Sedan, om hon har autism så måste man acceptera att hon själv beter sig lite annorlunda än andra barn. Du verkar inte gilla just att hon varit annorlunda. 
    (jag har egna barn med autism så jag vet hur det är, så du inte tror jag bara sitter och är dum här) 
    Även en människa med autism känner ju saker, ibland tom mer än oss andra så hon har nog ända sedan bebistiden känt att du inte ville ha henne, så hon och pappan bondade bättre. 

    Och nu, när hon är så lite hos dig så växer hon upp så och er relation får svårt att utvecklas. 
  • möjligt
    Anonym (...) skrev 2020-01-24 21:10:06 följande:

    Ja men vad ska jag göra? Hon vill inte ringa mig när hon är hos pappa, jag behandlar henne precis som de andra barnen men hon vill ändå inte veta av mig.

    Det är bara hennes pappa som vet hur jag känt från början och hur hon varit mot mig.

    Jag försöker hitta på saker, köper henne presenter, gör hennes favorit mat, försöker få stunder hon kan sitta hos mig men hon vill verkligen inte.


    Det låter som att er anknytning aldrig blev rätt från början, låter lite som att du hade en förlossningsdepression?

    Jag tycker du bör söka samtals hjälp, kanske kan BVC remittera. Det grundar sig säkert i någon djupare känsla hos dig som du måste gräva i. Men det kan nog hjälpa att sluta hänga upp dig på allt som varit och allt er relation inte är och istället fokusera på att bygga relationen framåt från här och nu.

    Och medans du känner på detta viset så är det bättre om hon får sova hos pappan om hon vill det.
  • Anonym (...)
    möjligt skrev 2020-01-24 21:23:48 följande:

    Det låter som att er anknytning aldrig blev rätt från början, låter lite som att du hade en förlossningsdepression?

    Jag tycker du bör söka samtals hjälp, kanske kan BVC remittera. Det grundar sig säkert i någon djupare känsla hos dig som du måste gräva i. Men det kan nog hjälpa att sluta hänga upp dig på allt som varit och allt er relation inte är och istället fokusera på att bygga relationen framåt från här och nu.

    Och medans du känner på detta viset så är det bättre om hon får sova hos pappan om hon vill det.


    Pappan vägrar, är det bestämd umgänge så är det så.

    Mycket varför hon inte är mer hos mig är för att hon vill inte heller, hon trivs vara med pappa, hon vill inte hit.

    Hon är nöjd om jag bara hälsar på någon timme.

    Jag har inga problem med hennes autism, jag har alltid accepterat det bättre än pappan, men ville förklara hela förloppet så man förstår.

    Hon skulle må dåligt om hon var mer hos mig, då hans hem är tryggheten och pappa är första person.

    Hos mig kan hon gömma sig under köksbordet o skrika efter honom, vägra sova för hon vill ha pappa osv.

    Jag tvingar mig inte på henne, pappan gör det.

    För min del kvittar det vad hon gör, bara hon mår bra.

    Jag vill ge henne tid men han pressar henne.
  • Anonym (...)
    Anonym (Terapi) skrev 2020-01-24 21:22:35 följande:

    Det är ju inte konstigt med tanke på att du har tagit distans från henne redan från födseln, barn känner och vet mycket mer än vi tror, hon känner garanterat av att du inte vill ha henne där, det är ju jävligt uppenbart för henne då sonen får vara hos dig varannan vecka, medans hon får vara där på helger.

    Du skulle ha pratat med bvc eller mvc direkt när ni kom hem då du antagligen hamnade i en förlossningsdepression men fick den aldrig behandlad, så du kunde aldrig knyta an till dottern. Det är ju tur att dottern har en säkerhet hos sin pappa. Det du borde göra är att ta kontakt med en psykolog.


    Dottern har fått uttrycka sin åsikt o hon tyckte det var lättare vara hos pappa på veckodagarna.

    Blir samma rutin, hon är väldigt rutinbunden.

    Hon får erbjudande från sin pappa o komma till mig på veckorna men hon vill inte, han tvingar henne om han behöver göra något där hon inte kan vara med eller för att han tycker hon ska vara här.
  • Ztrumpan

    Det är ju inte barnets fel att det blivit så här utan det är något som du skapat. Ett nyfött barn tar inte avstånd från sin mor, det var du som gjorde i ditt huvud.

    Vill du förbättra relationen så måste du börja med dig själv, ta hjälp och gå till en psykolog och sluta skylla på autismen.

  • möjligt
    Anonym (...) skrev 2020-01-24 21:33:11 följande:

    Pappan vägrar, är det bestämd umgänge så är det så.

    Mycket varför hon inte är mer hos mig är för att hon vill inte heller, hon trivs vara med pappa, hon vill inte hit.

    Hon är nöjd om jag bara hälsar på någon timme.

    Jag har inga problem med hennes autism, jag har alltid accepterat det bättre än pappan, men ville förklara hela förloppet så man förstår.

    Hon skulle må dåligt om hon var mer hos mig, då hans hem är tryggheten och pappa är första person.

    Hos mig kan hon gömma sig under köksbordet o skrika efter honom, vägra sova för hon vill ha pappa osv.

    Jag tvingar mig inte på henne, pappan gör det.

    För min del kvittar det vad hon gör, bara hon mår bra.

    Jag vill ge henne tid men han pressar henne.


    Tycker som sagt du ska söka samtalshjälp för egen del med anknytningen. Men jag tycker även att du ska initiera samtal med familjerätten där ni får en chans att diskutera detta. Personligen är jag allergisk mot när man tvingar barn att vara(och framförallt sova) där de uttrycker att de inte vill. Och med dina känslor som de är så lär det bara skada relationen mer(även om det nog snarare är dotterns trygghet du borde lyfta i familjerätten). Kanske hade umgänge dagtid 2 dagar i veckan varit bättre för både dig och dottern?
Svar på tråden Jag vill inte ha henne