• Anonym (Emma)

    Låta 11 åring titta på serier 18+

    Tycker ni det är ok att låta barn titta på barnförbjudna serier och filmer?

    Har en bekant som låter sitt barn vara med och titta på serier och filmer från 18 år tillsammans med äldre syskon och henne själv.

    11 åringen har sen tidigare problem med rädsla och oro, vågar inte vara hemma själv, somna själv etc. Men tjatar sig antagligen till att få titta på 18+ serier ihop med dem andra och får för det mesta som hen vill av föräldrarna.

    Jag tycker inte det är riktigt klokt när hon vet att barnet är rädd av sig, men jag överreagerar kanske? Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Låta 11 åring titta på serier 18+
  • Anonym (Q)

    Nej inte ok. Givetvis ska man se mer till det individuella barnet än åldersgränsen, men 18+ serier är inte ok för barn.

  • Anonym (Emma)
    Anonym (Q) skrev 2020-01-26 14:19:14 följande:

    Nej inte ok. Givetvis ska man se mer till det individuella barnet än åldersgränsen, men 18+ serier är inte ok för barn.


    Det håller jag med om. Men som du säger 18+ är aldrig ok för ett barn enligt min åsikt. Åldersgränsen finns ju av en anledning och inte bara för att.
  • Kexsmula

    Åldersgränser är endast en rekommendation satt av ett företag för att hjälpa konsumenterna, ingen lag eller myndighet ligger bakom åldersrekommendationerna.

    I Sverige har vi inte ens 18 årsrekommendationer, det äldsta är 15.

    I vilket fall som helst är det upp till föräldrarna att avgöra vad deras barn bör se eller ej.

  • Anonym (Emma)
    Kexsmula skrev 2020-01-28 00:00:05 följande:

    Åldersgränser är endast en rekommendation satt av ett företag för att hjälpa konsumenterna, ingen lag eller myndighet ligger bakom åldersrekommendationerna.

    I Sverige har vi inte ens 18 årsrekommendationer, det äldsta är 15.

    I vilket fall som helst är det upp till föräldrarna att avgöra vad deras barn bör se eller ej.


    Tycker iallafall det är oansvarigt att låta en 11 åring som redan är rädd av sig titta på serier som är från 18 år. Rekommendationerna finns av en anledning.
  • Kexsmula
    Anonym (Emma) skrev 2020-01-28 01:07:12 följande:

    Tycker iallafall det är oansvarigt att låta en 11 åring som redan är rädd av sig titta på serier som är från 18 år. Rekommendationerna finns av en anledning.


    Rekommendationerna finns till eftersom de bygger på en affärsidé om att hjälpa lata föräldrar och sätts inte med någon vidare eftertanke utan efter schabloner. Kortfattat ger således inga svärord rekommendationen Barntillåtet. Fåtal svärord, milt våld ger 7 år+, X-antal svärord och/eller våld 11 år+ och X-antal svärord och våld 15+.

    Det är helt och hållet upp till föräldrarna att bedöma om deras barn bör se tv-serien eller filmen i fråga, det finns filmer med 11-årsgräns som jag anser är helt olämpliga att visa för barn och inte skulle vilja att mina barn såg, medan det finns andra från 15 år som jag ser som harmlösa. Jag dömer dock inte de föräldrar som väljer att lita på en godtycklig åldersrekommendation satt av ett företag istället för att själva granska materialet innan de låter sina barn se det.
  • Anonym (Emma)
    Kexsmula skrev 2020-01-28 01:46:14 följande:

    Rekommendationerna finns till eftersom de bygger på en affärsidé om att hjälpa lata föräldrar och sätts inte med någon vidare eftertanke utan efter schabloner. Kortfattat ger således inga svärord rekommendationen Barntillåtet. Fåtal svärord, milt våld ger 7 år+, X-antal svärord och/eller våld 11 år+ och X-antal svärord och våld 15+.

    Det är helt och hållet upp till föräldrarna att bedöma om deras barn bör se tv-serien eller filmen i fråga, det finns filmer med 11-årsgräns som jag anser är helt olämpliga att visa för barn och inte skulle vilja att mina barn såg, medan det finns andra från 15 år som jag ser som harmlösa. Jag dömer dock inte de föräldrar som väljer att lita på en godtycklig åldersrekommendation satt av ett företag istället för att själva granska materialet innan de låter sina barn se det.


    Nu handlar det iaf om en serie som innehåller både grovt våld, droger, kriminalitet m.m. Det är inte lämpligt för någon 11 åring oavsett vad föräldrarna tycker.
  • Kexsmula
    Anonym (Emma) skrev 2020-01-28 02:09:37 följande:

    Nu handlar det iaf om en serie som innehåller både grovt våld, droger, kriminalitet m.m. Det är inte lämpligt för någon 11 åring oavsett vad föräldrarna tycker.


    Det må vara din åsikt, men din åsikt är på intet sätt någon allmän sanning. Jag tror du skulle må bra av ett mer ödmjukt synsätt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Emma) skrev 2020-01-28 02:09:37 följande:
    Nu handlar det iaf om en serie som innehåller både grovt våld, droger, kriminalitet m.m. Det är inte lämpligt för någon 11 åring oavsett vad föräldrarna tycker.
    Vilken serie handlar det om? Många 11-åringar har inga problem att skilja på verklighet och serier/film. Och det beror ju också på vad man är rädd för; är man rädd för ormar kanske man inte ska se "Snake on a plane", men en film om monsterspindlar går bra, etc. Våld/droger/kriminalitet är ganska verklighetsfrånvänt för en 11-åring; vad skulle barnet bli rädd för? Enda jag kan se är väl om det handlar om inbrott och mord och man är rädd att det skulle hända om man är ensam hemma? Barnets föräldrar känner nog barnet och dess gränser bättre än vad du gör!
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (Emma) skrev 2020-01-28 02:09:37 följande:
    Nu handlar det iaf om en serie som innehåller både grovt våld, droger, kriminalitet m.m. Det är inte lämpligt för någon 11 åring oavsett vad föräldrarna tycker.
    Hur tänker du att man ska göra då? Kriminalitet och våld finns ju i en vanlig Kalle Anka-tidning också. Ska de stackars barnen bara leka med kottar tills de blir 18? 
  • Anonym (Fia)

    Barn är individer, det finns inte EN sanning i denna fråga.
    Vad ska du göra åt saken ts?
    Detta angår dig inte, sköt dina egna barn istället.

  • klyban
    Anonym (Rationell) skrev 2020-01-28 03:29:35 följande:
    Hur tänker du att man ska göra då? Kriminalitet och våld finns ju i en vanlig Kalle Anka-tidning också. Ska de stackars barnen bara leka med kottar tills de blir 18? 

    Det är en stor skillnad och ett barn förstår att tecknat inte är en verklighet lättare.
    Men absolut ska de inte hålla på med kottar tills de är 18 år Tungan ute


    När det kommer till åldersgränser, så har jag insett de är berättigade och inte.
    Och olika fall till fall.
    Men först måste vi veta om vad det är för något som har +18?
    Och sen får vi börja fundera på om det är rimligt eller inte.


    Och var förälder med?

    Det är frågor som behöver svar, och för göra en mer vägd analys om saken är rimlig eller inte.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Maria)

    Man bör nog hålla sig lite till rekommendationerna. Särskilt om nu barnet bara är 11 år. Och är en orolig person.

    Droger och alkohol är väl inte det största problemet utan är det tex 18+ på tex Netflix då är filmerna ofta riktigt brutala i våld. Sedan kan det väl ibland vara sex och mycket svordomar, ett mindre problem tycker jag än just våldsamma tortyrsecener osv.

    American horror story tex har 16+ och det är rejält med våld, jag gillar serien, men nä inget för yngre personer och inget heller man per automatik kommer omfamna när man är 18+.

  • Anonym (Rationell)

    Jag såg Terminator när jag var 8-9, den hade 18-årsgräns då. Visst var det läskigt, men vad exakt skulle skadan vara? 

    Jurassic Park var väl 15 eller så, den såg jag när jag var kanske 11. Också läskigt, men det är ju liksom det som är meningen. 

  • Limajo

    Man kan inte säga generellt vad som är lämpligt eller inte utan det beror på barnets mognad. Men det kan ju bli jobbigt om barnet blir rädd, jag minns själv att jag såg en skräckfilm när jag var tio som fick mig att drömma mardrömmar och ligga vaken utan att våga somna på nätterna i flera månader. Det blir ju knappast permanenta skador men var jobbigt då för både mig och mina föräldrar.

    Själv har jag två barn där den ene aldrig blir rädd för någonting och den andre är väldigt lättskrämd så jag tittar överhuvudtaget inte på serier eller filmer som kan innehålla skrämmande scener innan han somnat.

    Sen kan man ju undra vad barnet får ut av serien. Många serier för vuxna har ju en mer avancerad dialog och referenser som går över barns huvud. Ska man titta på något tillsammans tycker jag därför man kan välja något mer anpassat för de yngre i familjen.

  • Sasu

    jag själv tittade ju på skräckfilmer när jag var 9 år tillsammans med min bror, men jag var ju inte direkt rädd av mig. Om detta barnet har en tendens till oro och rädsla så kanske man inte ska titta på 18+ filmer utan vänta med detta tills barnen sover.

  • Trädgårdsland

    Nej, jag tycker inte det är ok. Här kör vi efter åldersgränserna. Upp till 15 år, som väl är den översta officiella gränsen?

    Själv tycker jag inte att gränserna sätts för lågt, utan tvärt om är det förvånansvärt grovt våld redan vid 11 nu. Om man jämför med hur gränserna sattes förr. Vi såg Flykten från Alcatras, som har 15-årsgräns, som är otroligt harmlös men typ från 70-talet. Skulle den kommit nu skulle den nog varit från 7 år. Våld, sex, droger och svordomar är vardagsmat nu. Ingen utveckling jag tycker är bra.

  • Ess
    Anonym (Rationell) skrev 2020-01-28 06:23:20 följande:

    Jag såg Terminator när jag var 8-9, den hade 18-årsgräns då. Visst var det läskigt, men vad exakt skulle skadan vara? 

    Jurassic Park var väl 15 eller så, den såg jag när jag var kanske 11. Också läskigt, men det är ju liksom det som är meningen. 


    Min minsta älskade jurassic park när hon var i åttaårsåldern. Det är ju helt upp till barnet vad det reagerar negativt på.
  • Anonym (Rationell)
    Trädgårdsland skrev 2020-01-28 08:19:02 följande:

    Nej, jag tycker inte det är ok. Här kör vi efter åldersgränserna. Upp till 15 år, som väl är den översta officiella gränsen?

    Själv tycker jag inte att gränserna sätts för lågt, utan tvärt om är det förvånansvärt grovt våld redan vid 11 nu. Om man jämför med hur gränserna sattes förr. Vi såg Flykten från Alcatras, som har 15-årsgräns, som är otroligt harmlös men typ från 70-talet. Skulle den kommit nu skulle den nog varit från 7 år. Våld, sex, droger och svordomar är vardagsmat nu. Ingen utveckling jag tycker är bra.


    Så du gör inga som helst egna bedömningar utan litar blint på statens medieråd? Konstigt. 
Svar på tråden Låta 11 åring titta på serier 18+