• mimmi
    Äldre 3 Dec 23:18
    23113 visningar
    14 svar
    14
    23113

    Druvbörd

    Har precis fått veta att jag har druvbörd, d v s graviditet utan foster. Ska bli skrapad nästa vecka.
    Är det någon här som vet vad druvbörd beror på. Om det är ärftligt, eller om det beror på att något är fel.
    Om vi fått det en gång är det större chans att just vi får det igen, eller är det helt och hållet slumpen?
    Som jag förstår är det slumpen, men jag är inte säker och vi vill ju så klart till varje pris undvika att det blir så igen, om det finns en chans att man kan det.
    Någon som vet?

  • Svar på tråden Druvbörd
  • mimmi
    Äldre 4 Dec 10:36
    #0

    Så det är alltså skillnad på druvbörd och på ofostig graviditet?

  • mimmi
    Äldre 4 Dec 11:08
    #0

    Oj... då vet jag inte vilket det är jag har... Ska ta blodprov idag och komma tillbaka till gyn på måndag. De trodde att det kanske kanske kunde vara en väldigt tidig graviditet. men det vet jag att det inte är.
    Jag fick ju se hur det såg ut på VUL. Det fanns en fostersäck och i den fanns den en minimal prick som gyn. sa var en äggcell.
    Kan man utefter detta dra några slutsatser?
    Blir oerhört nervös nu eftersom jag vill försöka få barn så fort som möjligt igen.

  • mimmi
    Äldre 4 Dec 22:28
    #0

    Hej illendria!
    Gynekologen sa att den lilla prick som syntes var en äggcell. Är det samma sak som mola? Jag vet inte vad det innebär.
    Frågade systern idag när jag var uppe för att ta blodprovet ang. druvbörd. Hon sa då att det inte borde vara det för att det skulle gyn. ha sett och sagt det till mig redan i tisdags.
    Men jag blir så klart nervös när jag läser om att du verkar ha haft det likande.
    Jag vill så gärna att vi ska kunna fortsätta med "barngörandet" så fort som möjligt.
    Hur länge sedan var det det hände dig? Har du försökt bli gravid igen?
    Överhuvudtaget var systern väldigt positiv och tyckte att jag inte skulle ta ut det i förskott eftersom mitt hormonvärde från tisdagens blodprov var högt.
    Men jag vet ju att det omöjligt kan vara en så tidig graviditet att man inte skulle se fostret. Allra minst skulle jag i alla fall vara i v. 8. och då ska det ju synas, mer än som en prick...

  • mimmi
    Äldre 8 Dec 10:53
    #0

    Tack för ditt utförliga svar illendria! Man vill ju veta precis allt just nu. Förhoppningsvis har jag inte mola utan bara ett MA. Idag har jag varit hos gyn. igen och hon berättade då att HCG har sjunkit. Antar att det i detta fall kan vara ett gott tecken.
    Hur som helst var det ju ett säkert tecken på att graviditeten går mot sitt slut. Fick göra nytt VUL och man såg fortfarande bara pricken, inget mer.
    Nu har jag precis ringt till KK. de rekommenderade mig att komma upp akut. Förmodligen gör de inte skrapningen idag, men de vill göra ett oberoende VUL imellan. Så det gör de idag och så får jag förhoppningsvis en snabb tid för skrapning. Ska ligga på så att jag kanske kan få de redan idag eller imorgon.
    Det har varit påfrestande nog att gå omkring och vänta veckan som gått. Nu vill jag att det ska vara över!

    Jag blir så glad av att höra hur ni kämpar på, du och din sambo! Det har varit tunga dagar för er lång tid nu och jag hoppas att det snart går er väg.

Svar på tråden Druvbörd