• Anonym (Eveline)

    Han är som ett missbruk för mig

    För att göra lång historia kort.

    För 2 år sedan så träffade jag en kille. Varningsklockorna började ringa vara jag såg honom på bild innan det men när han då stod där kände jag att jag ju inte kunde bedöma någon utefter en bild utan faktiskt lära känna honom och se.

    Han blev väldigt intresserad av mig, och det var han som drog igång allt genom att skriva på Messenger hela tiden, ville köra mig hit och dit och ha en 24/7 kontakt. I början tyckte jag mest han var lite rar men störde mig lite på hans arroganta sätt och hans utåt sett grymt stora självförtroende och höga tankar om sig själv. Jag försökte backa lite men han försökte ändå höra av sig via Messenger hela tiden.

    Till sist drogs jag motvilligt in i en kontakt via Messenger 24/7 där vi pratade om allt. Sågs ibland också osv. Vi pratade om allting i smått och stort och jag kände att jag började få känslor för honom. Och att något snart skulle hända mellan oss. Men jag var inte redo för det alls... utan valde att backa lite. Sa att vi inte skulle höras på ett litet tag. Jag behövde tänka.

    Hans svar på det hela var först att vara ledsen, sedan dryg förmodligen för att han kände sig avisad.

    Sedan drog väl det jobbiga igång, jag ville prata med honom. Försökte förklara att jag vara velat ha lite tid att tänka osv. Han besvarade det med att först nästan håna mig för att vara kär i honom och menade på att han aldrig haft känslor för mig. Jag undrade hur han tänkte eftersom det ju varit han som drog igång allt, genom att inte ge sig utan skriva hela tiden. Det där gulliga fina med honom var nu borta. Allt han sa gick nästan ut på att antingen ignorera mig när vi sågs eller svara drygt på Messenger.

    Efter det försökte vi ett kort tag vara vänner men det blev för krångligt när han hela tiden skulle trycka på med att han aldrig känt något osv. För jag är 100 procent säker på att han faktiskt var väldigt ledsen där när jag valde att backa.

    Där någonstans började mitt ?missbruk?, han fick mig att må så himla bra när vi pratade. Han såg mig och upphöjde mig på alla sätt och vis... jag saknade den kicken och jag saknade honom.

    Idag pratar vi sällan men jag märker hur hjärtat slår i 190 när vi gör det. Hur jag tänker på honom konstant, vad han gör hur han mår och hur vi skulle kunna prata igen. Hur jag hela tiden backar i mina egna principer och gör avkall på mig själv för att få något positivt från honom. Det är som att jag hela tiden söker den där kicken att må så bra såsom jag gjorde när vi pratade mycket.

    Men det har gått nästan ett år sedan, och samma känslor finns kvar. Vissa perioder kan jag släppa honom ganska mycket men faller alltid tillbaka. Jag känner ett behov av att vara sådär viktig för honom igen, vara den han hörde av sig till hela tiden, bli så bekräftad igen.

    Känner att jag nästan tappat mig själv, kolar hur ofta han är på Messenger, funderar på var han är och immuna träffat nån ny osv osv.

    Så fort han skriver något är det som att kroppen blir helt galen efter denna kick... och jag inser ju att det är ganska sjukt. Att han blivit som ett missbruk, att min kropp hela tiden söker/vill ha den där fixen bara han kan ge. Och på något sätt lyckas jag inte bryta det. Jag har förlorat vänner pga jag ältat för mycket kring honom på den tiden strax efter ?brytningen?. Jag hatar mig själv för vad jag gör, hur jag tänker och hur jag känner. Men ändå söker jag den där kicken bara han kan ge mig och det känns helt sjukt.

    Har någon varit i en liknande situation eller bara har nåt tips att ge?

    Jag inser ju att detta kan liknas vid ett missbruk, att jag behöver kicken från honom, den där känslan han kan ge som är som ett rusmedel för mig... och jag kan inte leva så.

  • Svar på tråden Han är som ett missbruk för mig
  • elin1989
    Anonym (Eveline) skrev 2020-01-28 13:12:07 följande:

    Vi var väl ganska nära iaf, ja det är osunt varför skulle jag annars be om hjälp liksom


    Inget förhållande alltså. Men vad är det för hjälp du vill ha? Alla kommer ju att säga samma sak, blocka och avsluta all kontakt... Terapi skulle nog vara en bra idé också, det hela låter inte så bra. Och då tänker jag mest på dina egna tankar och nivån på besatthet, vilken är helt orimlig.
  • Anonym (Eveline)
    KlantSmurfen skrev 2020-01-28 12:16:33 följande:

    "Kicken dvs känslan av hur bekräftad jag kände mig av honom"

    Kicken är ju något som kan sätta sig i minnet men att bli behandlad som raka motsatsen är också något som kan sätta sig, att sen söka bekräftelse från samma person blir ju som att försöka supa bort bakfylleångesten om du fick det blir ju hjärnan lurad och tolkar det som att orsaken till problemet också är lösningen så man kan bli låst i det tankesättet.

    "Tyckte han verkade sliskig, överdrivet smörig."

    Något som man normalt tolkar som ett rött flagg, hade du stort behov av bekräftelse?och du berättade det för honom? har du berättat alla svagheter?

    "Men av det han skrev innanhav backade kan jag vara se att han var väldigt intresserad."

    men vad var det han var intresserad av? Vissa vill ha kärlek andra vill ha sex, pengar eller bekräftelse.


    Ja kicken sitter kvar i minnet, hur kul vi haft. Jag pratar sällan om mig själv med någon men han fick mig att öppna mig totalt om det mesta och det gjorde han också. Skillnaden var att jag berättade om mina svagheter och sånt. Det gjorde aldrig han utan mer om hur något jobbigt hänt men hur fenomenalt han löste allting som den fantastiska person han är. För det tycker han att han är och har ett stort ego och ett stort självförtroende och ser sig som en väldigt unik och speciell person. Jag är nog snarare motsatsen.

    Det han rent av skrev var mycket att han ville ses, vara nära, ville veta allt om mig, en del sex osv. Han liksom höjde upp mig på nån form av piedestal. Han var också noga med att alltid höra av sig, ville jag prata så kunde han sitta vaken hela natten och göra det. Han sa efter när han var sur att han bara velat se hur långt han kunde gå, att det aldrig var känslor osv. Men känns som ett väldigt konstigt beteende om man bara är ute efter ett ligg. Men han kanske funkar så?

    Med tanke på hur han hade tid att sitta så på Messenger och vad han skrev fick jag också uppfattningen att han är en ganska ensam person. Han själv menar dock på att han är en vääääldigt upptagen person med många vänner. Men ser man tex på hans vänlista på FB är det ca 60 pers som tagit bort honom på bara 1,5 år. Även de som han sett som goda vänner, kollegor osv. Nåt stämmer inte med honom.

    Förutom det hur han bekräftade och höjde mig känns det så skevt att jag liksom sitter och bryr mig och undrar över vad han är för en människa.

    Ja, många tycker han är väldigt överdriven i sitt sätt att bete sig och det får många att backa från honom. Han är liksom överstreckat och övercharmerande. Sedan blir han elak om man inte tycker han är det. Eller tycker han har helt fel i något (inte baserat på mogna utan i relation till andra).
  • Anonym (Eveline)
    elin1989 skrev 2020-01-28 13:24:28 följande:

    Inget förhållande alltså. Men vad är det för hjälp du vill ha? Alla kommer ju att säga samma sak, blocka och avsluta all kontakt... Terapi skulle nog vara en bra idé också, det hela låter inte så bra. Och då tänker jag mest på dina egna tankar och nivån på besatthet, vilken är helt orimlig.


    Det är ju det jag inte kan, har gjort det förr (blockat), inte pratat på över ett halvår. Men människan försvinner ju liksom inte från min skalle.
  • Anonym (...)
    Anonym (Eveline) skrev 2020-01-28 13:24:48 följande:

    Ja kicken sitter kvar i minnet, hur kul vi haft. Jag pratar sällan om mig själv med någon men han fick mig att öppna mig totalt om det mesta och det gjorde han också. Skillnaden var att jag berättade om mina svagheter och sånt. Det gjorde aldrig han utan mer om hur något jobbigt hänt men hur fenomenalt han löste allting som den fantastiska person han är. För det tycker han att han är och har ett stort ego och ett stort självförtroende och ser sig som en väldigt unik och speciell person. Jag är nog snarare motsatsen.

    Det han rent av skrev var mycket att han ville ses, vara nära, ville veta allt om mig, en del sex osv. Han liksom höjde upp mig på nån form av piedestal. Han var också noga med att alltid höra av sig, ville jag prata så kunde han sitta vaken hela natten och göra det. Han sa efter när han var sur att han bara velat se hur långt han kunde gå, att det aldrig var känslor osv. Men känns som ett väldigt konstigt beteende om man bara är ute efter ett ligg. Men han kanske funkar så?

    Med tanke på hur han hade tid att sitta så på Messenger och vad han skrev fick jag också uppfattningen att han är en ganska ensam person. Han själv menar dock på att han är en vääääldigt upptagen person med många vänner. Men ser man tex på hans vänlista på FB är det ca 60 pers som tagit bort honom på bara 1,5 år. Även de som han sett som goda vänner, kollegor osv. Nåt stämmer inte med honom.

    Förutom det hur han bekräftade och höjde mig känns det så skevt att jag liksom sitter och bryr mig och undrar över vad han är för en människa.

    Ja, många tycker han är väldigt överdriven i sitt sätt att bete sig och det får många att backa från honom. Han är liksom överstreckat och övercharmerande. Sedan blir han elak om man inte tycker han är det. Eller tycker han har helt fel i något (inte baserat på mogna utan i relation till andra).


    Låter precis som vi pratar om samma person. Tyckte också han var sliskig och överdrivet smörig från början. Han sa också att han skriver för att se hur långt han kan gå med sina ?offer? men att han inte är seriös. Undrade också hur han hade tid med messenger hela tiden och då visste jag inte ens att han skrev lika intensivt till andra..
  • KlantSmurfen
    Anonym (Eveline) skrev 2020-01-28 13:12:07 följande: #30
    Vi var väl ganska nära iaf, ja det är osunt varför skulle jag annars be om hjälp liksom
    Det hade varit lättare om du kunde svara lite mer precist. Även om det vara är hobbypsykologer på FL så måste de ju veta vad problemet är innan de kommer en vild gissning (hjälp). En relation med en väldigt skum person kan bli väldigt osund och det kan bli lättare att släppa taget och lättare att förstå sig själv om man förstår den skumma personen men om ni i stort sett bara haft kontakt på messenger är det nog inte han som är problemet eftersom det måste ju ha funnits där redan innan.


  • KlantSmurfen
    Anonym (...) skrev 2020-01-28 13:45:44 följande: #34
    Låter precis som vi pratar om samma person. Tyckte också han var sliskig och överdrivet smörig från början. Han sa också att han skriver för att se hur långt han kan gå med sina ?offer? men att han inte är seriös. Undrade också hur han hade tid med messenger hela tiden och då visste jag inte ens att han skrev lika intensivt till andra..
    Sliskig och överdrivet smörig låter ju inte direkt charmigt, nu känner jag ju inte alla skumma människor men den enda jag känner till som passar in på den beskrivningen verkar ha en ha en dubbeldiagnos grav adhd/asperger (precis som hans son) och är socialt efterbliven.
  • Anonym (Lilla M)

    Jag känner igen mig så mycket i din beskrivning och är i en liknande situation. Jag träffade en kille för ett år sen och vi började prata på messenger. Han var som du beskriver din - varm och jättegullig, mkt flirtig, väldigt bra lyssnare och var väldigt på, alltid intresserad av vad jag gjorde. Alltid han som skrev först och han kom ihåg allt jag hade sagt och var jätteintresserad även om jag bara typ skrev om något vardagligt klag. Först brydde jag mig inte - hade sett en bild av honom som inte intresserade mig alls, tyckte han var för klängig och jag var olyckligt kär i ett ex. Det kunde ta flera dagar för mig att svara på ett meddelande från honom (jag bad om ursäkt dock) ganska ofta. Han kunde sitta uppe hela natten om jag sagt att jag ville prata. 


    Sen plötsligt vände det. Jag blev intresserad. Började svara direkt, skriva först, uppmärksamma honom också. Tappade intresset för mitt ex, började längta efter mess från den här killen. Han märkte det också, ifrågasatte hur jag plötsligt hade så mkt mer tid etc. Vi bytte fler bilder och nu plötsligt tyckte jag att han var supersnygg. Vi bestämde att ses och ha sex och gjorde så. Efter sexet kom ännu en kort period av jättegullighet från honom och jag var så lycklig. Vi sågs igen och hade mer sex och ett tag efter det blev det mindre uppmärksamhet, han sa att han tyckte om mig men att jag nog tyckte mer om honom, men han ville gärna fortsätta träffas. 

    Nu är jag i liknande situation, det har gått kanske ett halvår sen dess, vi har setts typ tre ggr till men nästan all kontakt är på messenger. När vi sågs senast så var han också ouppmärksam och nekade sex ett par ggr.

    Han är i mitt huvud konstant. Skriver han något gulligt så får jag en kick och blir överlycklig och om han skriver något kyligt eller (vanligt nu) inte alls så blir jag ledsen. Allt handlar om det. Jag försöker tänka på annat, jobb, umgås med barnen, vänner etc men jag har hela tiden honom i bakhuvudet. Är hela tiden orolig att det där "nu vill jag inte ses mer" kommer, eller kanske ännu värre, att han bara inte svarar mer. 

    Jag har försökt att låta bli att skriva till honom för att han ska sakna mig, kanske höra av sig mer. Kanske gillade han mer när jag var off i början... (låter sjukt), typ hur ska jag vara för att få den där uppmärksamheten. Men det funkar inte så bra. 


    Har fått höra av en nära vän att han inte är bra för mig men jag kan som inte släppa. 

    Han skrev till mig ett kort kallt mess inatt som svar på nåt som jag skrivit några dagar innan. Jag funderade i timmar på vad jag skulle svara och skrev sen ett kort men gulligt svar tillbaka. Det läste han imorse men fortfarande inget svar. Jag vet att han inte är så upptagen. Han pluggar och har kanske en föreläsning per dag. Jag ifrågasätter det jag skrev, var det dumt, borde jag skrivit något annat... hade han svarat då. Och minns när det var "bra" hur han svarade direkt, han kunde vakna mitt i natten för att se om han fått några mess av mig att svara på... :/ 

  • klyban
    Anonym (Eveline) skrev 2020-01-28 13:25:46 följande:
    Det är ju det jag inte kan, har gjort det förr (blockat), inte pratat på över ett halvår. Men människan försvinner ju liksom inte från min skalle.

    Kärlek håller i max 18månader(mindre antal upp till 36mån), manipulation försvinner aldrig om du inte aktivt ändrar den och vägrar den.


     


    Hitta någon annan du kan gilla för sex, och knulla skiten ur dig.
    Kanske det hjälper dig och rikta om fokus, vi pratar du inte om knull allt som rör sig.
    För då byter vi bara detta problem mot ett annat.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Eveline)
    KlantSmurfen skrev 2020-01-28 14:13:08 följande:

    Det hade varit lättare om du kunde svara lite mer precist. Även om det vara är hobbypsykologer på FL så måste de ju veta vad problemet är innan de kommer en vild gissning (hjälp). En relation med en väldigt skum person kan bli väldigt osund och det kan bli lättare att släppa taget och lättare att förstå sig själv om man förstår den skumma personen men om ni i stort sett bara haft kontakt på messenger är det nog inte han som är problemet eftersom det måste ju ha funnits där redan innan.


    Absolut, det var så många frågor där och jag var lite stressad. Ställ det du vill veta igen så skall jag försöka svara mer utförligt. Vi har träffats irl också såklart men inte inte gjort sexuellt då jag inte kände mig redo och valde att backa lite där. Alltså inte att vi inte skulle prata mer utan bara backa lite för det gick så fort. Han tolkade det dock som att jag sagt att vi aldrig mer skulle prata och jag försökte förklara att det gällde just den dagen då jag behövde reflektera lite... efter det drog han sig undan och började bli dryg. För hur jag än försökte förklara så var det aldrig bra nog för honom och jag skulle tryckas åt
  • Anonym (...)
    KlantSmurfen skrev 2020-01-28 14:21:02 följande:

    Sliskig och överdrivet smörig låter ju inte direkt charmigt, nu känner jag ju inte alla skumma människor men den enda jag känner till som passar in på den beskrivningen verkar ha en ha en dubbeldiagnos grav adhd/asperger (precis som hans son) och är socialt efterbliven.


    Bra gissat. Han har grav adhd.
Svar på tråden Han är som ett missbruk för mig