• Anonym (Trådstartare)

    Vid vilken ålder kan barnen fixa sin egen frukost? Kluven bonusförälder.

    Jag har två bonusbarn på 7 och 9 år som är hos oss varannan helg. Pappan vill att de nu ska börja göra sin frukost själva, vilket jag tänker är en bra idé. Alltså bre en macka med smör, och skiva ost, ta en skinkbit och skiva gurka.

    Detta verkar dock inte funka så bra. De brukar gå upp vid 7-tiden och när jag kommer upp någon timme senare så säger den yngsta att "Jag är hungrig, kan du fixa macka?". Vi har båda visat hur man gör vid flera tillfällen. Den äldsta går upp väldigt tidigt och har ofta ätit, men då bara en brödskiva utan något på. Och sedan vill hen ha sitt godis. De får lördagsgodis efter att de ätit frukost. Jag har sagt att det är viktigt att hen använder pålägg och äter ordentligt, och att det inte funkar att bara äta en skiva bröd och sedan massa godis. Har frågat varför hen inte äter något på mackan, men får bara till svar "vet inte".

    Nu i helgen när de var där och jag åter sa till den äldsta att hen måste äta ordentligt så tog hen fram en skiva bröd och satte sig sen i soffan. En kvart senare ropade hen på mig " X, var är min macka!?". När jag då så att "Du kan ju fixa själv, du är ju jätteduktig" så satt hen bara kvar i soffan.

    Jag frågade mamman och enligt henne kan de fixa frukost själva hemma, särskilt 9-åringen. Ibland tänker jag att det kanske är för tidigt för 7- åringen, men deras pappa tycker att det måste vara rättvist. Om en fixar frukost själv så ska den andra också göra det. Dock är det 2,5 år mellan dem, så jag vet inte. Vad tycker ni om allt detta?

    Som bonusförälder har jag en väldigt fin relation med barnen, men jag kan nog vara lite mesig och ofta försöka vara dem till lags lite för mycket vilket kanske är att göra dem en björntjänst.

  • Svar på tråden Vid vilken ålder kan barnen fixa sin egen frukost? Kluven bonusförälder.
  • Alexi

    Alltså, barn brer ju mackorna i skolan själva så självklart kan de. Med det sagt vill jag säga att vi fortfarande gör frukost till våra barn som är 9 och 11. Men det bara blir så, inte för att de inte kan.

    Sen vill jag också säga att min dotter aldrig äter pålägg på brödet, bara smör. Hon gillar inga pålägg helt enkelt.

  • Mrs Moneybags

    Jag har en 8-åring och han kan bre en smörgås och hälla upp lite mjölk eller göra o'boy, men som förälder tycker jag att det är mysigt och kul att äta frukost tillsammans. Bara en reflektion, om jag träffade min son så pass sällan som varannan helg skulle jag kanske vilja göra frukost till honom och äta tillsammans. 

    Annars kanske ni kan bre smörgåsar på kvällen innan och fixa så att de har något gott att äta när de går upp? Då kan de ju bara ta ut smörgåspaketet ur kylen och äta på egen hand.

  • Anonym (.......)

    Tycker det är mest märkligt att en pappa som träffar sina barn så sällan, inte bryr sig om att göra bättre frukost till dem. Får de bara en macka? Ingen frukt, ägg eller grönsak till?

    I vår familj går vi upp tillsammans och jag ser till att ge dem ordentligt och nyttigt att äta, så de klarar sig till lunch.

    Sen kan de förstås kanske bre och så själva...

  • Pope Joan II
    Anonym (Trådstartare) skrev 2020-01-27 11:57:16 följande:

    Jag har två bonusbarn på 7 och 9 år som är hos oss varannan helg. Pappan vill att de nu ska börja göra sin frukost själva, vilket jag tänker är en bra idé. Alltså bre en macka med smör, och skiva ost, ta en skinkbit och skiva gurka.

    Detta verkar dock inte funka så bra. De brukar gå upp vid 7-tiden och när jag kommer upp någon timme senare så säger den yngsta att "Jag är hungrig, kan du fixa macka?". Vi har båda visat hur man gör vid flera tillfällen. Den äldsta går upp väldigt tidigt och har ofta ätit, men då bara en brödskiva utan något på. Och sedan vill hen ha sitt godis. De får lördagsgodis efter att de ätit frukost. Jag har sagt att det är viktigt att hen använder pålägg och äter ordentligt, och att det inte funkar att bara äta en skiva bröd och sedan massa godis. Har frågat varför hen inte äter något på mackan, men får bara till svar "vet inte".

    Nu i helgen när de var där och jag åter sa till den äldsta att hen måste äta ordentligt så tog hen fram en skiva bröd och satte sig sen i soffan. En kvart senare ropade hen på mig " X, var är min macka!?". När jag då så att "Du kan ju fixa själv, du är ju jätteduktig" så satt hen bara kvar i soffan.

    Jag frågade mamman och enligt henne kan de fixa frukost själva hemma, särskilt 9-åringen. Ibland tänker jag att det kanske är för tidigt för 7- åringen, men deras pappa tycker att det måste vara rättvist. Om en fixar frukost själv så ska den andra också göra det. Dock är det 2,5 år mellan dem, så jag vet inte. Vad tycker ni om allt detta?

    Som bonusförälder har jag en väldigt fin relation med barnen, men jag kan nog vara lite mesig och ofta försöka vara dem till lags lite för mycket vilket kanske är att göra dem en björntjänst.


    Jag tycker att frågan är märklig. Det finns liksom inte en och samma ålder för alla där olika funktioner sitter av sig självt när det handlar om barn. Och om något man som förälder föresatt sig att de ska klara av inte fungerar så bör man väl begripa att det inte går att göra som man gjort utan i stället prova något som leder till att färdigheten utvecklas. 

    Att äta gemensam frukost är i ett läge som ert förstås väldigt bra. Då kan barnen se hur ni gör och ni kan se vilka moment som barnen behöver träna på. 

    Du menar att vara uppmuntrande när du säger "Du kan ju fixa själv, du är ju jätteduktig" men konsekvensen av att berömma något som barnet uppenbarligen inte gör/inte klarar av/ inte vill kan bli att barnet dels känner sig otillräckligt och givetvis också att barnet genomskådar att berömmet inte är ärligt menat, så det skulle jag låta bli om jag var du. 
  • Anonym (Hilma)

    Varför inte hjälpas åt att duka fram och sen sätta sig vid bordet alla 4 tillsammans och äta frukost?

  • Anonym (Kvinna 39)

    Åldersmässigt kan de definitivt göra mackor osv själv! Kanske man plockar fram saker osv tillsammans men barn hälften så gamla klarar av just den biten.

    Om du mesar på nu så kommer de snart att utnyttja din godhet. Låt dem vara stora nog att fixa saker på egen hand, det mår alla bäst av.

  • Tazzme

    För att svara direkt på din fråga och inte lägga in en massa kvasipsykologi, dina bonusbarn är tillräckligt gamla för att kunna fixa sina fruksotmackor själva, ja!


    Speciellt om deras mamma bekräftat att de är kapabla till att göra frukost själva då de är hos henne.


    Alla barn är olika, visst. men mitt barn gjorde nog sin egen frukost då han var sju. Minns jag rätt så redan då han var sex funkade frukosten av sig själv. Kanske inte alltid var de "finaste" smörgåsarna/grötportionerna/yoghurtportionerna, och sällan hade han plockat bort efter sig. Men han kunde nog fixa sin mat själv.

  • Core

    Det är väl individuellt. Våra ungar, 5 &6 går upp halv sju och rotar fram nån brödskiva, ibland tar den äldsta smör på deras mackor också. Sen vid nio tar vi familjefrukost tillsammans

  • Anonym (ppp)

    Rent åldersmässigt bör de väl klara av att göra frukost, men man får ju se till mognaden. Är det här barn som packar sin skolväska själva, har koll på att borsta tänderna mm? Eller är det barn man får hjälpa med det mesta? Är det det sistnämnda kanske inte frukost funkar riktigt. 

    Ett tips är att sätta er med barnen och göra en lista för frukost.
    Säg: "om ni vaknar före oss och är hungriga så går ni frukost själva". 
    1. ta fram ett fat
    2. lägg på en skiva bröd
    3. ta fram smör och pålägg ur kylen (ställ tillbaka i kylen när du är färdig) 
    4. Ta ett glas
    5. Häll i mjölk (eller vad de nu dricker) (ställ tillbaka i kylen när du är färdig) 

    Bilder är bra när barnen är så pass unga. 

    Visa dem exakt var i köket de hittar alla saker de behöver.
    Jag har barn som snart är myndiga men om de inte hittar tex osthyveln så kan de ge upp och enbart ta en brödbit för de "orkade" inte leta eller fråga. Kan säkert vara så med små barn också. 

    Ibland tror jag inte att barn alltid tänker efter om de är hungriga heller. De kanske vaknar, sätter sig och tittar på barnprogram på tv och så vips, har det gått en timme. 

  • Anonym (ppp)

    Tänkte också på att de bara är hos er varannan helg. De är inte så hemma i köket, kanske? 

Svar på tråden Vid vilken ålder kan barnen fixa sin egen frukost? Kluven bonusförälder.