• aLilleskutt

    Bortskämd unge som inte klarar av någonting

    Hej, jag skriver det här i ren desperation för jag vet inte hur jag ska gå till väga. Mitt problem är helt enkelt att jag inte klarar av att jobba eller plugga, mentalt, och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag är en kille på 24 år som har lidit av depression i närmare 12 år, bor tillsammans med min mamma och är arbetslös men försöker förgäves plugga en av de 6-7 gymnasiekurser jag behöver betyg i för att få min gymnasieexamen.



    Jag har haft jobb tidigare, åkte upp till en skidort under en vintersäsong för 4-5 år sedan för att jobba som servitör - men det var fest och alkohol och stress och jag tyckte verkligen inte om det så det är ingenting jag kommer göra igen. Sedan jobbade jag i ett par år på en mindre japansk restaurang men mina arbetsgivare hade ett? komplicerat vis att driva restaurangen på och ju längre jag var kvar ju sämre mådde jag. Senast jobbade jag ett halvår på ett callcenter, men jag mådde väldigt dåligt och till slut blev jag sjukskriven och slutade i december förra året.



    Just nu pluggar jag matte men jag klarar inte av det och kursen är snart slut och jag har inte lagt ned tillräckligt mycket med tid på plugget för att jag är lat, ledsen, rädd och har så svårt att motivera mig själv till att göra någonting jag inte vill eller ser meningen med. Grejen är att jag ser meningen med att få min gymnasieexamen så att jag kanske kan plugga någonting på högskola för att faktiskt ha kvalifikationer att göra någonting jag ser meningen med och slippa skitjobb som tar död på mig. Men det är svårt när jag vet att jag utöver mattekursen har ungefär ett år av kurser till jag behöver plugga först - kurser jag tycker är mycket svårare - och sen har år av ännu svårare kurser på högskolenivå att ta mig igenom. Vet inte ens vad jag skulle vilja plugga. Allt är så lång fram i tiden, så osäkert.



    Jag har en osäker kontakt med en läkare och psykolog på en vårdcentral i närheten, och har en lång historia hos bup och psykiatrin. Min erfarenhet med diverse anstalter har varierat från dålig till mindre dålig. Som tonåring känns det inte som att detta har varit mitt fel då jag aldrig varit motvillig till vård eller haft en särskilt rebellisk personlighet, men som vuxen kan jag känna att jag har svårt att ha förtroende för vården och eftersom det verkar vara mycket fokus på att det är jag som aktivt ska söka hjälpen - någonting som jag tycker är väldigt svårt - så blir det ofta att jag upplever att jag inte får någon hjälp som faktiskt hjälper. Samtidigt känner jag att det är mitt fel, för jag vet att det är svårt för dem att hjälpa mig, och jag blir nervös och känner att det inte är värt att lägga energi på att tvinga mig iväg på samtal där psykologen mer eller mindre säger att han inte vet hur han ska hjälpa mig. Eller att svara varannan vecka när en sjuksköterska ringer och frågar om medicinen jag tar hjälper och jag säger ?jag vet inte? kanske lite? och varje gång blir försäkrad om att ?det tar tid?. Antagligen en sjuksköterska för att min läkare inte har tid att träffa mig i person pågrund av bristande resurser - vilket inte hjälper då jag tycker det är väldigt jobbigt att prata i telefon när jag inte kan se den andra personen, speciellt när det gäller känsliga saker. Jag har tagit antidepressiv medicin i ett flertal perioder men har aldrig haft någon reaktion på det, nu tar jag bupropion men allt det gör är att jag känner mig lite vaknare under dagen och har svårare att sova på natten - jag har alltid haft svårt att sova, sen långt innan jag blev diagnoserad med depression.



    Mina svårigheter med motivation och frustration kommer nog i stor del ifrån att min mamma har hela tiden skämt bort mig under hela mitt liv då jag blev mobbad i grundskolan, deprimerad i högstadiet och kortdärefter hamnade min pappa i en djup depression som ledde till att mamma skilde sig ifrån honom som sedan ledde till att han dog när jag var 20. Jag antar också att när han försvann, långt innan han dog för mig på olika sätt, har jag saknat någon slags förebild och riktning i livet.



    Jag vet inte vad jag ska ta mig till för mamma är så trött på att bo med mig, och jag är så trött på att hela tiden vara ett sådant misslyckande som bara drar ned henne, men jag hittar ingen väg hemifrån och jag vet inte var jag ska vända mig. Jag tycker om min mamma, mina bröder och mina medmänniskor, men jag skäms så otroligt mycket att jag bara vill bort ifrån dem, mamma har försökt så länge att hjälpa mig men jag är för förstörd. Jag vet inte vad det är jag ens behöver hjälp med, jag vet inte varför jag skriver allt det här utöver att jag är så trött och frustrerad.



    All lycka och glädje till er som läst så här långt (och alla andra för den delen).
  • Svar på tråden Bortskämd unge som inte klarar av någonting
  • Anonym (lll)

    Kan det vara så att du har någon diagnos? Jag kan ha missat någon del av texten.

    Jag mena det inte som att vara elak utan jag har stor erfarenhet av ungdomar med olika diagnoser och i princip alla har svårigheter med just det du säger är svårt för dig: att ta tag i saker och verkligen orka med/hitta motivationen på egen hand.

    Det handlar inte om att vara "lat" i så fall utan det handlar om att de kognitiva funktionerna blir lite nedsatta om man tex har ADHD, autism osv. Tänkte eftersom du skrev att du gått på BUP, men det kanske var enbart för depressionen. 

  • Anonym (Inte ensam)

    Har tyvärr inget bra råd att ge men vill bara att du ska veta att du inte är ensam.

    Jag har en son som snart fyller 24 år och är i exakt samma situation som dig. Han har ingen färdig gymnasieutbildning och orkar knappt något alls. Jag tror dock inte att det egentligen beror på lathet, utan depressionen som ger brist på motivation och mening.

    Du kanske behöver utredas mer för en alternativ diagnos? Min son fick utöver depression även diagnosen ADD. Inte för att diagnosticering i sig är viktig, men det kan bidra till rätt medicinering och stöd vid studier. Om inte så kanske du behöver någon/ny medicinering för din långvariga depression.

    Jag hoppas det ordnar sig för dig. Att du får den hjälp du behöver. <3

  • Anonym (Inte ensam)
    Anonym (Inte ensam) skrev 2020-01-27 13:18:24 följande:

    Har tyvärr inget bra råd att ge men vill bara att du ska veta att du inte är ensam.

    Jag har en son som snart fyller 24 år och är i exakt samma situation som dig. Han har ingen färdig gymnasieutbildning och orkar knappt något alls. Jag tror dock inte att det egentligen beror på lathet, utan depressionen som ger brist på motivation och mening.

    Du kanske behöver utredas mer för en alternativ diagnos? Min son fick utöver depression även diagnosen ADD. Inte för att diagnosticering i sig är viktig, men det kan bidra till rätt medicinering och stöd vid studier. Om inte så kanske du behöver någon/ny medicinering för din långvariga depression.

    Jag hoppas det ordnar sig för dig. Att du får den hjälp du behöver. <3


    Glömde tillägga att min son också har sömnsvårigheter vilket är rätt vanligt vid ADD. Det i sin tur leder till värre depressioner. Du behöver nog försöka få hjälp med sömnen först och främst. Har du någon som kan följa med som stöd om du söker hjälp?

    Min son blev något bättre med hjälp av melatonin.
  • Anonym (meningen)

    Jag har inte mycket att tillägga, har nästan ingen erfarenhet av diagnoser så det vet jag inget om.
    MEN, jag känner igen känslan av att "vad är meningen"..? Det känns så bortkastat att lägga ner tid och uppbåda energi när man känner att det inte spelar någon roll. Jo, logiskt sett vet man att det är för att plugga, få bra jobb etc etc. Men det hjälper inte så mycket när man har en kurs framför sig som man inte orkar med.
    Det jag har känt då är något kroppsligt. Något man gör eller skapar så att man tydligt ser ett resultat framför sig.
    Att du jobbat på ett callcenter måste ha varit svårt just för att man inte ser ett tydligt konkret resultat. Så kände jag iallafall när jag jobbade med liknande uppgifter. Jobbade ett tag på ett café, det blev lite tydligare. Jag gjorde en beställning och kunden var nöjd. Jag jobbade med att montera möbler, det blev konkret från en röra med delar till en färdig byrå. Jag har länge drömt om att skriva, bli författare. Men inte haft orken att sätta mig och faktiskt försöka. Det var skitsvårt. Men när jag satte upp ett mål att skriva en novell, och jag faktiskt gjorde det; vilken känsla! Det var inte något fysiskt och inte lika konkret som en möbel, men att ha övervunnit den där trötthets-känslan "vad tjänar det till, jag kommer ändå inte lyckas", den var banne mig bland det bästa :)
    Så mitt tips, hitta något konkret att göra som du gillar (eller iallafall inte hatar). Det behöver inte vara ett jobb. Frivilligt arbete. Kratta gården. Hjälp en pensionär. Måla en tavla. Vad som helst, som ger DIG mening :) Det kommer kännas lättare att tackla de andra känslorna då. Lycka till!

  • Anonym (Jag)

    En tanke, kan du hitta en yrkesutbildning du kan gå istället? Kanske inom programmering eller nått mer fysiskt? Kanske truck-kort och köra truck?

    Du verkar ha haft en väldigt tuff uppväxt, men du, du är bara 24 år och har lååång tid i resten av livet att hitta vad du vill göra.

    Jag föreslår 2 saker:

    1) kolla upp yrkeshögskola. Då kan du snabbare få ett yrke och slipper plugga på högskolan om du tycker det är jobbigt. Det är ju mycket egen-arbete på högskolan också, så är man inte motiverad kan det gå lite knackigt.

    2) gå till arbetsförmedlingen och kolla om de har förslag på kurser som tar dig ut på arbetsmarknaden.

    Jobba säsong, ja kul en eller två gånger. Sen en dålig arbetsgivare inom restaurang och call-center. Det kan ju ta död på de flesta jobbdrömmar. Många jobb är inte så!

    Du kommer klara det här, en sak och ett steg i taget. Tänk om du inte gör det, då sitter du här om ett år och har inte gjort nånting! Ta små steg och förbättra din situation. Om fem år så kanske du är nån helt annan stans!

  • Anonym (ninnjana)

    Jag reagerar på att du skuldbelägger dig själv så mycket. Redan i rubriken kallar du dig själv för "bortskämd unge som inte klarar av någonting." Ja, jag vet att du ju är deprimerad, och då är det ju en del av sjukdomen att man ofta skuldbelägger sig själv och känner sig dålig eller rent av värdelös. 

    Men tänk om det inte är så att det är du som är dålig? Tänk om det istället är så att du har lite mer att kämpa emot än de flesta? Som någon annan redan har föreslagit, funderar jag på om du har add. Det gör ofta att det är svårt att komma igång med saker, att motivera sig. Sedan hjälper ju inte depressionen heller till, förstås. 

    Jag tror det vore bra för sig om du kunde gå vidare och kanske föreslå en utredning för just add/adhd för din vårdkontakt. Om det visar sig att denna misstanken stämmer, kan du få  mer adekvat hjälp och stöd.

    Och så kanske du kan sluta slå så mycket på dig själv. Inse att du faktiskt gör så gott du kan, men att du kanske måste försöka på lite annat sätt för att komma dit du vill. Få mer eller annat stöd, och lära dig lite andra sätt att tänka, Till exempel. 

    Jag tror verkligen inte hoppet är ute för dig. Hjärta Du är bara 24 år och ger intryck av att vara en intelligent och trevlig person. Du har goda möjligheter att hitta din plats i tillvaron! Du har det bara väldigt tufft, och det har du haft länge. Men jag tror som sagt att om du får hjälp som passar dig bättre, kommer du snart att må bättre. Du är verkligen värd det! 

    Kramar från en gamling som har sett en del av livet Flört

  • Anonym (ninnjana)
    Anonym (ninnjana) skrev 2020-01-27 14:30:48 följande:

    Jag reagerar på att du skuldbelägger dig själv så mycket. Redan i rubriken kallar du dig själv för "bortskämd unge som inte klarar av någonting." Ja, jag vet att du ju är deprimerad, och då är det ju en del av sjukdomen att man ofta skuldbelägger sig själv och känner sig dålig eller rent av värdelös. 

    Men tänk om det inte är så att det är du som är dålig? Tänk om det istället är så att du har lite mer att kämpa emot än de flesta? Som någon annan redan har föreslagit, funderar jag på om du har add. Det gör ofta att det är svårt att komma igång med saker, att motivera sig. Sedan hjälper ju inte depressionen heller till, förstås. 

    Jag tror det vore bra för sig om du kunde gå vidare och kanske föreslå en utredning för just add/adhd för din vårdkontakt. Om det visar sig att denna misstanken stämmer, kan du få  mer adekvat hjälp och stöd.

    Och så kanske du kan sluta slå så mycket på dig själv. Inse att du faktiskt gör så gott du kan, men att du kanske måste försöka på lite annat sätt för att komma dit du vill. Få mer eller annat stöd, och lära dig lite andra sätt att tänka, Till exempel. 

    Jag tror verkligen inte hoppet är ute för dig. Hjärta Du är bara 24 år och ger intryck av att vara en intelligent och trevlig person. Du har goda möjligheter att hitta din plats i tillvaron! Du har det bara väldigt tufft, och det har du haft länge. Men jag tror som sagt att om du får hjälp som passar dig bättre, kommer du snart att må bättre. Du är verkligen värd det! 

    Kramar från en gamling som har sett en del av livet Flört


    Och en sak till. Har du kollat upp dina fysiska värden? Blodvärden och sånt? Järn? Ja, jag vet att en del tror det är hokus pokus när man föreslår fysiska förklaringsmodeller till dåligt psykiskt mående, men själv gick jag med oupptäckt glutenintolerans i många år.
    Det ledde bland annat till utmattning och depression och har förstört väldigt mycket för mig. (På grund av att ingen förstod att det hade fysiska orsaker.) 

    Så se till att kolla upp din blodstatus, ibland kan brister och/eller underliggande fysiska sjukdomar leda till sådant som depression. Och om allt ser bra ut, så vet du ju sedan att du kan avskriva den teorin. 

    Stort lycka till! Hjärta
  • Anonym (ninnjana)
    Anonym (ninnjana) skrev 2020-01-27 14:30:48 följande:

    Jag reagerar på att du skuldbelägger dig själv så mycket. Redan i rubriken kallar du dig själv för "bortskämd unge som inte klarar av någonting." Ja, jag vet att du ju är deprimerad, och då är det ju en del av sjukdomen att man ofta skuldbelägger sig själv och känner sig dålig eller rent av värdelös. 

    Men tänk om det inte är så att det är du som är dålig? Tänk om det istället är så att du har lite mer att kämpa emot än de flesta? Som någon annan redan har föreslagit, funderar jag på om du har add. Det gör ofta att det är svårt att komma igång med saker, att motivera sig. Sedan hjälper ju inte depressionen heller till, förstås. 

    Jag tror det vore bra för sig om du kunde gå vidare och kanske föreslå en utredning för just add/adhd för din vårdkontakt. Om det visar sig att denna misstanken stämmer, kan du få  mer adekvat hjälp och stöd.

    Och så kanske du kan sluta slå så mycket på dig själv. Inse att du faktiskt gör så gott du kan, men att du kanske måste försöka på lite annat sätt för att komma dit du vill. Få mer eller annat stöd, och lära dig lite andra sätt att tänka, Till exempel. 

    Jag tror verkligen inte hoppet är ute för dig. Hjärta Du är bara 24 år och ger intryck av att vara en intelligent och trevlig person. Du har goda möjligheter att hitta din plats i tillvaron! Du har det bara väldigt tufft, och det har du haft länge. Men jag tror som sagt att om du får hjälp som passar dig bättre, kommer du snart att må bättre. Du är verkligen värd det! 

    Kramar från en gamling som har sett en del av livet Flört


    Och en sak till. Har du kollat upp dina fysiska värden? Blodvärden och sånt? Järn? Ja, jag vet att en del tror det är hokus pokus när man föreslår fysiska förklaringsmodeller till dåligt psykiskt mående, men själv gick jag med oupptäckt glutenintolerans i många år.
    Det ledde bland annat till utmattning och depression och har förstört väldigt mycket för mig. (På grund av att ingen förstod att det hade fysiska orsaker.) 

    Så se till att kolla upp din blodstatus, ibland kan brister och/eller underliggande fysiska sjukdomar leda till sådant som depression. Och om allt ser bra ut, så vet du ju sedan att du kan avskriva den teorin. 

    Stort lycka till! Hjärta
  • StevenDiese

    Jag föreslår lite random grejer här bara:

    Hugg ett stort jävla lass ved. Sätt ut en annons om du inte har någon som behöver hjälp med detta. Gör det gratis. Belöna dig själv efteråt.

    Övernatta i skogen. Tält, öppen eld mm. Ta ett dygn i veckan. Belöna dig efteråt.

    Gå 2-3 mil utan tilltugg. Belöna dig efteråt.

    Allt detta är för att få dig utanför din bekvämlighetszon och för att du ska känna att det är styrka i dig. Du kan göra samtliga eller välja efter behag.

  • Mor Maria

    Har du funderat på folkhögskola? Det finns ju massor med folkisar som har allmän kurs där man kna läsa in gymnasiet. Då får du stöd medans du läser och kommer hemifrån. Många skolor har också olika inriktningar, så man får göra nåt annat nån dag i veckan. Typ uteliv, fiska, hantverk.
    www.folkhogskola.nu/

  • Anonym (Jag med)

    Så väl jag känner igen mig i dig Ts. Dock mycket äldre, i din ålder försökte jag ha liknande jobb (t o m det på skidort) som du haft. Som gick sådär.. o tragglade en massa med psykiatrin som aldrig förstod vad det var för fel med mig förutom "deprimerad" som förklaring på allt jag inte fixade. O så ännu en sjukskrivning..

    Sen många år senare (eftersom jag är en annan generation) fick jag diagnoserna ADD och autism. Inte Asperger men nåt liknande. O då blev det klart att jag varken var lat eller bortskämd (ja, jag har också fått höra det) utan funktionsnedsatt, av diagnoserna. Därmed har jag då rätt till boendestöd, tandvårdsstöd etc. 

    Men jag fick kämpa MYCKET innan förklaringen kom. Så vad du gör, prata med en läkare/psykolog på psykiatrin om neuropsykiatriska funktionshinder, dom kan göra inledande test. O ställa dig i kö till utredning. Men kön är lång så gör det snart!

    Svara gärna i tråden Ts.

  • Less is more

    Kontakta en studievägledare på kommunen och fråga om det finns någon folkhögskola du kan gå på i stället ?

    Där kan du bo, och troligen få mer stöd i dina studier.

  • Jemp

    Mina spontana tankar:

    Skolan bör kunna erbjuda stöd/hjälp med studieteknik.

    Har ni nån studenthälsa, tex kurator? Jag har fått bra mentala redskap därifrån att hantera ångest, att strukturera upp och få saker gjorda etc. Också att ha nån slags plan utan existensiell stress.

    De jobb du haft är på många sätt några av de tuffaste som finns, med dålig arbetsmiljö, höga krav och dåliga förutsättningar (på många håll, inte alla). Ja det är jättemånga som får lov att börja där, men jag vill påpeka det för att du inte ska låta det definiera hur "kapabel" du är att arbeta.

  • aLilleskutt
    Anonym (lll) skrev 2020-01-27 13:08:22 följande:

    Kan det vara så att du har någon diagnos? Jag kan ha missat någon del av texten.

    Jag mena det inte som att vara elak utan jag har stor erfarenhet av ungdomar med olika diagnoser och i princip alla har svårigheter med just det du säger är svårt för dig: att ta tag i saker och verkligen orka med/hitta motivationen på egen hand.

    Det handlar inte om att vara "lat" i så fall utan det handlar om att de kognitiva funktionerna blir lite nedsatta om man tex har ADHD, autism osv. Tänkte eftersom du skrev att du gått på BUP, men det kanske var enbart för depressionen. 


    Jag har blivit utredd för autism eller asperger 2-3 gånger då man har misstänkt det men har aldrig fått någon diagnos. ADHD eller ADD har jag också blivit uttredd för men samma sak där, inte tillräckligt tydliga symptom för att jag ska ha fått någon diagnos där heller.
    Anonym (Inte ensam) skrev 2020-01-27 13:26:08 följande:
    Glömde tillägga att min son också har sömnsvårigheter vilket är rätt vanligt vid ADD. Det i sin tur leder till värre depressioner. Du behöver nog försöka få hjälp med sömnen först och främst. Har du någon som kan följa med som stöd om du söker hjälp?

    Min son blev något bättre med hjälp av melatonin.
    Jag tog melatonin ett tag men märkte inte någon reaktion på det.
    Anonym (meningen) skrev 2020-01-27 13:45:41 följande:

    Jag har inte mycket att tillägga, har nästan ingen erfarenhet av diagnoser så det vet jag inget om.
    MEN, jag känner igen känslan av att "vad är meningen"..? Det känns så bortkastat att lägga ner tid och uppbåda energi när man känner att det inte spelar någon roll. Jo, logiskt sett vet man att det är för att plugga, få bra jobb etc etc. Men det hjälper inte så mycket när man har en kurs framför sig som man inte orkar med.
    Det jag har känt då är något kroppsligt. Något man gör eller skapar så att man tydligt ser ett resultat framför sig.
    Att du jobbat på ett callcenter måste ha varit svårt just för att man inte ser ett tydligt konkret resultat. Så kände jag iallafall när jag jobbade med liknande uppgifter. Jobbade ett tag på ett café, det blev lite tydligare. Jag gjorde en beställning och kunden var nöjd. Jag jobbade med att montera möbler, det blev konkret från en röra med delar till en färdig byrå. Jag har länge drömt om att skriva, bli författare. Men inte haft orken att sätta mig och faktiskt försöka. Det var skitsvårt. Men när jag satte upp ett mål att skriva en novell, och jag faktiskt gjorde det; vilken känsla! Det var inte något fysiskt och inte lika konkret som en möbel, men att ha övervunnit den där trötthets-känslan "vad tjänar det till, jag kommer ändå inte lyckas", den var banne mig bland det bästa :)
    Så mitt tips, hitta något konkret att göra som du gillar (eller iallafall inte hatar). Det behöver inte vara ett jobb. Frivilligt arbete. Kratta gården. Hjälp en pensionär. Måla en tavla. Vad som helst, som ger DIG mening :) Det kommer kännas lättare att tackla de andra känslorna då. Lycka till!


    Jag har spelat piano och hållt på med musik sedan jag var väldigt liten och det är väl det som jag egentligen vill hålla på med, men såklart vem vill inte det? Rent praktiskt gav jag upp alla illusioner om att det var någonting att livnära sig på när jag bestämde mig för att gå samhällsvetenskapsprogrammet och inte estét på gymnasiet. Jag har fortsatt på sidan, men de jag har spelat i band med har flyttat bort sedan länge och har egna projekt nu, och själv försöker jag varje dag att producera egen musik men jag har haft någon sorts mental blockad sedan fyra år tillbaka som jag antar kommer ifrån avsaknaden av inspiration. Hur skriver man meningsfull och skön musik om avsaknaden av mening och skönhet.

    Det är svårt att se någonting annat som ger mig mening, utöver att dricka. Någonting jag är djupt rädd för att fastna i, såsom farsan gjorde.
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-27 14:08:59 följande:

    En tanke, kan du hitta en yrkesutbildning du kan gå istället? Kanske inom programmering eller nått mer fysiskt? Kanske truck-kort och köra truck?

    Du verkar ha haft en väldigt tuff uppväxt, men du, du är bara 24 år och har lååång tid i resten av livet att hitta vad du vill göra.

    Jag föreslår 2 saker:

    1) kolla upp yrkeshögskola. Då kan du snabbare få ett yrke och slipper plugga på högskolan om du tycker det är jobbigt. Det är ju mycket egen-arbete på högskolan också, så är man inte motiverad kan det gå lite knackigt.

    2) gå till arbetsförmedlingen och kolla om de har förslag på kurser som tar dig ut på arbetsmarknaden.

    Jobba säsong, ja kul en eller två gånger. Sen en dålig arbetsgivare inom restaurang och call-center. Det kan ju ta död på de flesta jobbdrömmar. Många jobb är inte så!

    Du kommer klara det här, en sak och ett steg i taget. Tänk om du inte gör det, då sitter du här om ett år och har inte gjort nånting! Ta små steg och förbättra din situation. Om fem år så kanske du är nån helt annan stans!


    Jag har funderat på folkhögskola tidigare och det kanske är någonting värt att prova, men jag är väldigt rädd för att lägga massa pengar - kanske ta lån - på någonting och sen inse att jag precis som med allting annat inte klarar av det. Jag antar att jag skulle kunna prova kolla med arbetsförmedlingen, jag sitter regelbundet och kollar om det kommer upp något jobb i närheten på deras hemsida som jag skulle kunna söka till men det finns inte mycket att välja på som jag är kvalificerad för och tror att jag skulle klara av.
    Anonym (ninnjana) skrev 2020-01-27 14:37:29 följande:
    Och en sak till. Har du kollat upp dina fysiska värden? Blodvärden och sånt? Järn? Ja, jag vet att en del tror det är hokus pokus när man föreslår fysiska förklaringsmodeller till dåligt psykiskt mående, men själv gick jag med oupptäckt glutenintolerans i många år.
    Det ledde bland annat till utmattning och depression och har förstört väldigt mycket för mig. (På grund av att ingen förstod att det hade fysiska orsaker.) 

    Så se till att kolla upp din blodstatus, ibland kan brister och/eller underliggande fysiska sjukdomar leda till sådant som depression. Och om allt ser bra ut, så vet du ju sedan att du kan avskriva den teorin. 

    Stort lycka till! Hjärta
    Jag har fått mina blodvärden checkade och det var inga konstigheter där. Däremot har jag börjat för några veckor sen ta en del tillskott varje morgon och fysiskt tror jag att jag mår bättre, vilket har hjälpt mig orka tränat lite mer och äta mer regelbundet. Men mentalt mår jag lika dåligt över min hopplösa livssituation.
  • Less is more

    Jag tycker du ska kolla upp det där med folkhögskola......tillsammans med en studievägledare. Du kan behöva miljöombyte, få en trevlig fritid, klasskamrater och få bo hemifrån ett tag.. Om du fastnat lite i depression kan det vara utvecklande och kännas positivt med miljöombyte.

    Kontakta CSN och hör vad som gäller kring sådana studielån. Det kan ändå vara värt priset i förlängningen.

    Du måste tro på dig själv och att du ska lyckas - tänk på det.

    Var tydlig med att du behöver hjälp med studieteknik och inte mår bra /mått bra psykiskt.

  • Less is more

    Jag tycker du ska kolla upp det där med folkhögskola......tillsammans med en studievägledare. Du kan behöva miljöombyte, få en trevlig fritid, klasskamrater och få bo hemifrån ett tag.. Om du fastnat lite i depression kan det vara utvecklande och kännas positivt med miljöombyte.

    Kontakta CSN och hör vad som gäller kring sådana studielån. Det kan ändå vara värt priset i förlängningen.

    Du måste tro på dig själv och att du ska lyckas - tänk på det.

    Var tydlig med att du behöver hjälp med studieteknik och inte mår bra /mått bra psykiskt.

Svar på tråden Bortskämd unge som inte klarar av någonting