• Anonym (AnS)
    Mon 27 Jan 2020 15:45
    2593 visningar
    92 svar
    92
    2593

    Hon vill ha barn direkt, jag vill vänta

    Hej alla!

    Min fundering:
    Vi har varit ett par i ett par månader och nu kom detta upp att hon vill ha ett barn (hon har inga, jag har två sen tidigare - vv liv).
    Jag förstår att hennes biologiska klocka tickar (hon är 40år), men jag tycker att vi inte känner varandra helt än och vi bor inte ens ihop än etc.
    Detta gör att jag är osäker på att skaffa barn med tanke på vad som kan hända.
    Hur länge kan man be henne att vänta på mitt beslut? eller ska man lämna henne?
  • Svar på tråden Hon vill ha barn direkt, jag vill vänta
  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Mon 27 Jan 2020 15:57
    #2
    Anonym (l) skrev 2020-01-27 15:48:36 följande:
    Vad säger hon när ni pratar om det? Självklart ska ni inte skaffa barn nu, ni bor inte ihop, ni känner knappt varandra, du har redan barn sedan innan.
    Hon vill ha barn direkt och vill jag inte gå med på detta så var hon beredd att göra slut. 

    blev givetvis sårad av att höra detta....
  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Mon 27 Jan 2020 16:11
    #6
    Anonym (l) skrev 2020-01-27 16:01:03 följande:
    Då så, då behöver du inte fundera på hur länge du vill vänta, hon väljer att gå. Låt henne göra det.
    lutar åt det hållet men detta kom som en stor överraskning, hon hade inte ens knappt nämnt barn innan. 

    vi diskuterar detta än men som sagt kan hon inte ens vänta tills vi har passerat 6 månader tillsammans så tycker jag att detta går för fort.
  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Mon 27 Jan 2020 16:12
    #7
    Anonym (l) skrev 2020-01-27 16:01:03 följande:
    Då så, då behöver du inte fundera på hur länge du vill vänta, hon väljer att gå. Låt henne göra det.
    lutar åt det hållet men detta kom som en stor överraskning, hon hade inte ens knappt nämnt barn innan. 

    vi diskuterar detta än men som sagt kan hon inte ens vänta tills vi har passerat 6 månader tillsammans så tycker jag att detta går för fort.
  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Mon 27 Jan 2020 16:35
    #15
    +3
    Gdagi skrev 2020-01-27 16:24:22 följande:

    Vad gäller sådana frågor finns 2 faktorer att ta hänsyn till: ålder (främst på kvinnan eftersom biologiska klockan där är brutal) och tidigare barn.

    En kvinna som är 40 och inte har några tidigare barn- självklart vill hon börja försöka så fort som möjligt pga att 1) kommer förmodligen ta flera månader, kanske år av försök innan det lyckas och 2) fertilkurvan sluttar brant här.

    Så, har du inte dessa kunskaper om kvinnans biologi, läs på!

    Vill du ha henne-börja försöka nu.

    Kommer ändå förmodligen ta minst ett år innan ni blir föräldrar.

    Är det otänkbart för dig att tänka dig bli pappa tex sommaren 2021?

    Mitt svar hade varit HELT annorlunda om din tjej var 29 och/eller hade barn sedan innan.

    Åldern betyder ALLT (nästan) när kvinnan är runt 40. Så, gå henne tillmötes eller släpp henne fri att skaffa barn på annat håll, själv eller med en annan partner.


    klart att jag vet chansen att bli gravid snittar på ca 10-8% vid varje ÄL nu och om ett år så blir sjunker det ner till 5%

    Saken är den att jag vill känna personen fullt ut innan jag kan tänka mig att bli pappa igen.
    Förälskelse fasen kommer att ta slut sen kommer vardagen och det här man ska kunna fungera ihop.
  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Mon 27 Jan 2020 19:55
    #36
    +2
    Anonym (Låt henne gå) skrev 2020-01-27 19:05:10 följande:

    Håller med dom som säger "låt henne gå". Du ska inte ta upp hennes tid, om du inte vill ha barn relativt snart, för varje månad som går nu minskar hennes chanser att få ett barn. Jag kan förstå att hon är desperat, det är inget jag fördömer. Men DU har ingen skyldighet att ställa upp på det. Det är uppenbart att hon är mer intresserad av det barn du kan ge henne, än av dig som person. Det är ingen bra grund för ett förhållande, ens om man har mer tid på sig. 


    det är precis detta jag funderar mycket på med tanke på att det är inte jag som har försatt henne i detta läge, det hade varit en enorm skillnad om vi hade varit ett par i exempelvis 1.5-5år. men nu är det bara ett par månader och hamna i denna situation var inte precis det jag förställde mig.
  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Mon 27 Jan 2020 20:08
    #37
    Less is more skrev 2020-01-27 17:31:32 följande:

    Eftersom du redan har barn bör du vara lite försiktig. De blir ju också indragna i en ny familjekonstellation om ni skaffar barn direkt.

    Hon är säkert förtjust i dig och tycker om dig - men om vore henne - skulle jag försöka hitta en ny man som också absolut ville ha barn.

    Du behöver sätta dina egna barn främst och veta vad du ger dig in på när du satsar på en ny relation.


    Detta är precis det jag tänker på.
  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Mon 27 Jan 2020 20:56
    #41
    Anonym (G) skrev 2020-01-27 20:48:46 följande:
    Förståeligt. Men hon har nog inget annat val, hennes fertilitet håller på att ta slut och risken finns att hon aldrig kommer kunna bli mamma (om det ens är möjligt nu vid 40).

    Hade du tagit risken att aldrig få några egna barn?

    Det är brutalt. Jättebrutalt. Men du ska inte skaffa barn med någon du inte känner väl om detta känns fel, och hon har rätt till sin dröm om barn. Ni är inte kompatibla här. Tyvärr
    ja tyvärr så håller jag med här, tråkigt men helt sant.
  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Mon 27 Jan 2020 22:45
    #44
    -1 +1
    Anonym (Drift) skrev 2020-01-27 22:05:17 följande:

    Hur länge är du själv beredd att vänta då? Det behöver ju inte alls vara så att hon bara ser dig som en "avelstjur" isf hade hon ju kunnat lösa detta innan ni blev ihop på egen hand.

    Kan ha blivit så att detta blossat upp för att hon fick känslor för dig och då är det ganska naturligt att man tänker ett steg längre. Hon kanske inte har sett det lika tydligt innan att det här är sista chansen.

    Jag förstår att det känns forcerat att behöva tänka på detta nu men känner du ingen "hint" om det kommer vara ni framöver? Ibland kan det ju bli rätt stabilt ganska direkt och man känner att det är nåt seriöst.

    Om ni lever ihop säg resten av livet, skulle du känna att du ångrar att ni gick miste om att få ett barn ihop?


    iaf. att man har varit ihop över 6 månader och att nyförälselsen har släppt taget och man är i vardagslivet det är först då man vet om detta kommer att hålla.
  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Tue 28 Jan 2020 19:41
    #48
    Anonym (Olivia) skrev 2020-01-28 17:24:18 följande:
    Varför just sex månader? Det är ju också (i de allra flesta fall) för tidigt i en relation för att skaffa barn. Ett halvår är ju nästan ingenting, speciellt när det redan finns andra barn med i bilden.
    klart att jag vill ha mer tid men 6 mån kanske hon kan vänta på mitt besked tänkte jag-
  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Tue 28 Jan 2020 20:55
    #49
    Anonym (Drift) skrev 2020-01-28 14:03:27 följande:
    Okej. Hur många månader har ni varit ihop då? Det är smart att vänta tills nyförälskelsen har lagt sig.

    Misstänker att hon är så stressad över detta nu att det slår ut logiken lite, du kan ju försöka att på ett lugnt sätt förklara att du förstår hennes längtan men få henne att förstå ditt perspektiv också. Att du är beredd att ta ett beslut relativt snart men att det är problematiskt att göra nåt förhastat, för allas bästa.

    Det där med fertilitet kan va rätt olika också. Kan hon kanske kolla upp pp nåt sätt hur mkt "tid" hon har? Tror man kan kolla äggreserv och kvalité och sånt. Man kan väl frysa in ägg också? Så ni hinner vänta 6 mån utan att känna stressen.
    ja hon är stressad över detta och jag förstår henne men detta går för fort för mig och kommer vi inte framåt inom en kort framtid så får jag släppa henne.
  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Tue 28 Jan 2020 23:12
    #53
    Anonym (Drift) skrev 2020-01-28 22:50:29 följande:

    Jag kan inte se att det står två, vart?


    Det är tre månader vi har varit ihop.
  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Wed 29 Jan 2020 09:19
    #56
    Anonym (Låt henne gå) skrev 2020-01-29 05:12:19 följande:

    Fast i det här fallet kan det vara så, att TS' kvinna inte ens älskar honom och vill leva med honom, utan bara utnyttjar honom för att få ett barn i sista momangen. Och till skillnad från om hon skulle inseminera, dessutom en pappa att dela bördan med (vilket jag i och för sig också tycker är bättre än att inseminera).

    I så fall sitter TS snart med barn på två olika håll, som han ska ha umgänge med och betala underhåll för. Samt samordna alla dagar då barnen är lediga från skola och dagis (lov, studiedagar...) med två mammor, och kanske deras nya män i sin tur. Det blir ett väldigt rörigt liv, och helt säkert kommer TS' tidigare barn att bli lidande också (mindre tid med sin pappa, mindre pengar, mera röra och konflikter och bråk). 


    Ja detta är det jag tänker mycket på...
  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Wed 29 Jan 2020 18:13
    #61
    Anonym (V) skrev 2020-01-29 17:02:14 följande:

    Det fåt ju stå för TS men den generella tolkningen för ett par är två. Även om det finns lite spelrum såklart.


    Vi behöver inte lägga ner tid på vad ett par månader är men stort tack för alla svar och råd!

    Mår inte så bra just nu när man måste snart bestämma sig. Vi står liksom och stampar i samma läge än...
  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Thu 30 Jan 2020 20:41
    #63
    Anonym (Luttrad) skrev 2020-01-30 15:15:19 följande:

    Jag tycker helt ärligt att din flickvän är rätt ful mot dig som kommer med ett sådant krav efter tre månader. En bonusfamilj är en enorm påfrestning även utan gemensamma barn, och nu ska du stressas in i ett beslut om att bli pappa igen med en närmast okänd människa?! Det tar ett par år att lära känna någon.

    Hon borde ha berättat om sin barnlängtan direkt så att du fått valet att gå direkt. Nu är du ju redan emotionellt engagerad och då är det mycket jobbigare.


    Ja håller med här, hade varit mycket enklare...
  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Fri 31 Jan 2020 07:49
    #66
    +1

    Än en gång stort tack för alla svar!

    Det gick för fort fram så jag har släppt henne...

  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Fri 31 Jan 2020 10:50
    #67
    +1
    Anonym (Been there - done that) skrev 2020-01-30 21:40:23 följande:

    JAG ville snabbt ha barn, som följd av min ålder. Idag har vi två täta barn, ett år emellan, och är precis hur lyckliga som helst.

    Min fråga: Blir du lyckligare utan henne (och eventuellt barn)?????


    Eftersom jag redan har två barn vv och då ge sig iväg och skapa en bonusfamilj på en gång går inte med tanke på att jag inte ens känner denna tjej helt än och hon ville inte ge mig mer tid. Vilket jag tycker är tråkigt men livet är hårt ibland..
  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Wed 5 Feb 2020 14:16
    #77
    Anonym (Låt henne gå) skrev 2020-02-03 02:58:18 följande:

    Såklart inte, men det är väl normalt att både män och kvinnor önskar sig en partner som de kan attraheras av, och som är attraherade tillbaka, och som de kan ha ett hett sexliv med? I dessa fall när en kvinna blir desperat efter barn, så kan hon mycket väl få för sig att nöja sig med en man som hon inte är attraherad av, bara för att bli med barn. Och kanske (men inte säkert) även för att få någon som hjälper henne med barnet sedan praktiskt och ekonomiskt. Precis som Ascendere säger - när syftet är uppnått, så blir det troligen inte så mycket mer sex i så fall. 

    Det allra bästa är ju, om man träffar någon, blir ömsesidigt attraherade och förälskade - och barnen sedan kommer som en naturlig följd av det... Men det är inte alla förunnat, och då kommer folk på de här desperata lösningarna i 35-40-årsåldern. Särskilt kvinnor, eftersom deras fertilitet sedan är borta, och det är HELT omöjligt att få barn - medan männen i alla fall teoretiskt sätt kan få det när de är 70. Så de drabbas sällan av samma panik. 


    Ja, barn ska komma precis som du skriver!
  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Thu 6 Feb 2020 07:21
    #84
    Anonym (City) skrev 2020-02-05 19:10:22 följande:

    Det är en väldigt svart syn på kvinnor. Jag tror många kvinnor vill ha både och barn. Men en del hinner inte vänta på barn på grund av åldern tyvärr. Att vara tydlig med vad man längtar efter är väl mest sjysst inledningsvis så att den andre/a vet vad hen kan utgå ifrån.


    Helt rätt att hon var tydlig om detta men jag kunde inte med så kort tid ihop börja skapa en ny familj när jag redan har två barn vv.
  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Sat 8 Feb 2020 16:50
    #91
    Anonym (Been there - done that) skrev 2020-01-30 21:40:23 följande:

    JAG ville snabbt ha barn, som följd av min ålder. Idag har vi två täta barn, ett år emellan, och är precis hur lyckliga som helst.

    Min fråga: Blir du lyckligare utan henne (och eventuellt barn)?????


    Får jag fråga hur gammal var du när du fick dina barn?
Svar på tråden Hon vill ha barn direkt, jag vill vänta