• Anonym (Anony­m)
    Mon 27 Jan 2020 16:17
    2226 visningar
    16 svar
    -1
    16
    2226

    Adoptera bort sitt barn

    Finns risk att min bebis blir placerad i familjehem för jag klarar inte av föräldrarollen. Pappan finns inte med i bilden.

    Om det blir så, kan jag då adoptera bort barnet istället för jag har jättedålig inkomst och kommer väl behöva betala underhåll eller nåt till familjehemmet sålänge det är mitt barn? Någon som vet? Vill inte ha ännu sämre ekonomi än jag redan har bara för att få träffa barnet ibland som blir uppfostrat av andra människor och inte så som jag vill. Tycker det är onödigt och plågsamt att träffa barnet som ändå inte kommer tycka jag är mamma så adopterar hellre bort barnet då. Går det? Är det svårt att då igenom? Hur lång tid kan det ta isåfall?

  • Svar på tråden Adoptera bort sitt barn
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Mon 27 Jan 2020 18:57
    #7
    Anonym (Soc.) skrev 2020-01-27 18:04:45 följande:

    Ja det går. Det är inte många nationella adoptioner som sker varje år men några. Det står folk på kö i varje kommun. Mycket bättre alternativ för barnet än en uppväxtplacering i ett hem där man inte får juridisk tillhörighet. Det du gör är att kontakta socialtjänst och familjerätt i din kommun och berätta att du vill adoptera bort barnet. Du kommer att behöva stå på dig och visa att du verkligen bestämt dig och förstår vad det innebör. Påbörja processen så fort som möjligt eftersom det kan ta tid. Vore olyckligt om barnet först skulle placeras i ett annat familjhem och bo där ett år för att sedan slitas upp för att adopteras till nån annan.


    Hur lång tid kan processen med adoption ta på ett ungefär? Stämmer det som en i tråden säger att man inte betalar underhåll eller något till familjehemmet eller kommunen så länge man har kvar vårdnaden? Du verkar ha koll på hur det funkar därför jag frågar dig.
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Mon 27 Jan 2020 19:03
    #8
    Anonym (Kvinna31) skrev 2020-01-27 17:43:25 följande:

    Jag är i den sitsen. Jag betalade inget underhåll förens den dagen dom fick vårdnaden. Jag har försökt i 14 år att få adoptera bort min son då vi inte träffas pga att han inte vill.


    Fy vad jobbigt. Varför får du inte adoptera bort sonen?
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Mon 27 Jan 2020 22:55
    #15
    Anonym (Soc.) skrev 2020-01-27 20:50:25 följande:

    Det kan ta närmare ett år. Först och främst vill man säkerställa att du verkligen VILL adoptera bort barnet. Sen ska man hitta rätt familj och alla formella utredningar och beslut ska tas. Underhåll är man skyldig att betala och har inget med vårdnaden att göra. Däremot sker en inkomstprövning på försäkringskassan. Har man ingen eller väldigt låg inkomst så behöver man inte betala något.


    Om ens enda inkomst är aktivitetsersättning, betalar man underhåll till kommunen/familjehemmet då?
Svar på tråden Adoptera bort sitt barn