• Tue 28 Jan 2020 10:24
    2229 visningar
    16 svar
    16
    2229

    Har jag fått HIV??!!

    Hej! Mår extremt dåligt psykiskt över tiden jag måste vänta för att testa mig för hiv för att veta. Gått 3 veckor nu men måste vänta minst 2 månader vad jag hört. Kan inte tänka på något annat en enda sekund nån gång på dygnet och förstår inte hur jag ska överleva väntan. 
    Jag har alltså haft oskyddat sex med två olika (vilket är jävligt dumt) och efter en vecka med en av dem fick jag frossa, halsont (svårt att svälja), huvudvärk, öm hals och nacke och huvudvärk. Frossan gick över efter ca 3 dagar, halsont efter ca 4-5 dagar, öm hals (svullna lymfkörtlar) efter ca 2 dagar och huvudvärken efter ca 5 dagar. Jag jobbade och så men mådde liksom inte prima. Efter denna vecka fick jag även hudutslag som stämmer bra överens med nässelutslag. Låg med en kille 2 dagar innan jag fick dessa symptom som hade varit sjuk i 2-3 veckor och haft kraftig influensa men när jag väl träffade honom så var han ju frisk. Mina frågor är om man kan smitta någon efter att man blivit frisk och hur troligt de är att jag fått hiv. Fick ingen feber och inte fått några ljusröda utslag över bröst och rygg dock men kanske inte spelar någon roll. Tacksam för svar, har otrolig panik!

  • Svar på tråden Har jag fått HIV??!!
  • Anonym (Jobbi­gt)
    Tue 28 Jan 2020 10:29
    #1

    www.1177.se/Sormland/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/hiv-och-aids/

    Kolla in de här.. Bra att du testar dig.. Men det låter ju faktiskt snarare som att du åkte på influensan!

  • Anonym (Josef­ine)
    Tue 28 Jan 2020 10:32
    #2

    Om man ser till vilken årstid vi befinner oss i, mitt i vintern i värsta förkylnings-och influensatiden så är sannolikheten att du helt enkelt blivit förkyld så ofantligt mycket större än att du skulle smittats av HIV även om du haft oskyddat sex. Killen du var med kanske inte smittade dig med sin influensa men precis vem som helt du mött på jobbet, i affären eller på bussen kan ha gjort det.

    Testa dig för HIV för att vara söker när de 2 månaderna gått så att du kan släppa det sen men försök att intala dig att du helt enkelt är förkyld för det är antagligen bara det du är.

  • Anonym (Grus i dojjan­.)
    Tue 28 Jan 2020 10:37
    #3

    Håll inte på och knulla runt om du är orolig för sjukdomar. Onani kan vara mera din grej. Finns värre saker än HIV, kan jag upplysa dig om.

  • Fin
    Tue 28 Jan 2020 10:40
    #4

    Vänta 2 veckor efter du knullat

    Köp ett hiv hemma test på apoteket. Eller gå och testa dig för allt. Kostar inget.

    Inget mera med det.

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 28 Jan 2020 10:44
    #5

    HIV utvecklas inte med symptom på bara ett par veckor. Du har blivit sjuk i förkylning eller influensa. Använd kondom framöver.

  • Fin
    Tue 28 Jan 2020 11:05
    #6
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-28 10:44:29 följande:

    HIV utvecklas inte med symptom på bara ett par veckor. Du har blivit sjuk i förkylning eller influensa. Använd kondom framöver.


    Fel!

    Det är influensa symptom som är det första tecknen på det efter 2-6 veckor från smitto tillfället.

    Fast vanlig influensa är nog mera troligt överlag.
  • Anonym (.)
    Tue 28 Jan 2020 11:23
    #7

    Jag vill minnas att man kan ta test efter 3 veckor redan, men att svaret inte är lika säkert som efter ett par månader.

    Hade jag mått som du hade jag tagit ett sådant test snabbt, och sedan upprepat efter de 2 månaderna passerat för att vara säker.

  • Anonym (Jobbi­gt)
    Tue 28 Jan 2020 11:29
    #8

    Skönt att det killgissas.. När jag har länkat till landstingets faktasida.. Men jag antar att era killgisdningar är bättre än landstingets ha ha ha

  • Anonym (Grus i dojjan­.)
    Tue 28 Jan 2020 13:30
    #9
    Anonym (Jobbigt) skrev 2020-01-28 11:29:12 följande:

    Skönt att det killgissas.. När jag har länkat till landstingets faktasida.. Men jag antar att era killgisdningar är bättre än landstingets ha ha ha


    Jag gissar att hon har fått HIV och snart utvecklar AIDS.
  • Tue 28 Jan 2020 13:36
    #10
    Anoonyym67 skrev 2020-01-28 10:24:32 följande:

    Hej! Mår extremt dåligt psykiskt över tiden jag måste vänta för att testa mig för hiv för att veta. Gått 3 veckor nu men måste vänta minst 2 månader vad jag hört. Kan inte tänka på något annat en enda sekund nån gång på dygnet och förstår inte hur jag ska överleva väntan. 

    Jag har alltså haft oskyddat sex med två olika (vilket är jävligt dumt) och efter en vecka med en av dem fick jag frossa, halsont (svårt att svälja), huvudvärk, öm hals och nacke och huvudvärk. Frossan gick över efter ca 3 dagar, halsont efter ca 4-5 dagar, öm hals (svullna lymfkörtlar) efter ca 2 dagar och huvudvärken efter ca 5 dagar. Jag jobbade och så men mådde liksom inte prima. Efter denna vecka fick jag även hudutslag som stämmer bra överens med nässelutslag. Låg med en kille 2 dagar innan jag fick dessa symptom som hade varit sjuk i 2-3 veckor och haft kraftig influensa men när jag väl träffade honom så var han ju frisk. Mina frågor är om man kan smitta någon efter att man blivit frisk och hur troligt de är att jag fått hiv. Fick ingen feber och inte fått några ljusröda utslag över bröst och rygg dock men kanske inte spelar någon roll. Tacksam för svar, har otrolig panik!


    Andas lugnt och djupt och låt pulsen gå ner ! Det är VÄLDIGT svårt att få HIV. Idag är dessutom ingen dödsdom heller förutsatt att det upptäcks och man sköter den behandling man får.

    Däremot är det lätt att åka på andra former av infektioner eller smittas av vanlig hederlig influensa, även när man haft oskyddat samlag. Slemhinnorna kommer ju i kontakt med slemhinnorna i en annan kropp och man byter ju kroppsvätskor (dvs bakterier) med varandra under en stund. Det är inte ett dugg konstigt att man ibland blir sjuk efteråt när man varit med någon ny. Det är till och med ganska vanligt.

    Men det är jättebra att du går och testar dig. Be om att få ta ett snabbtest om du är jätteorolig. Eller om det inte finns på din hemort så bege dig till närmaste stad där den möjligheten finns.
  • Tue 28 Jan 2020 14:38
    #11

    1. HIV är väldigt sällsynt i Sverige. Bland "icke riskgrupper" är det nästan obefintligt. Har du legat med "normala svenska killar" så risken näst intill obefintlig.

    2. HIV smittar inte så lätt som man kan tro. Vid normalt vaginalt samlag är risken för smitta ganska låg. Vill minnas att sk HIV-mannen låg med 100-tals kända kvinnor men endast 1 eller 2 blev smittade.

    3. Har man HIV i Sverige får man sjukt bra mediciner. I de flesta fall är viruset knappt mätbart. Därmed blir smittorisken ännu lägre.

    Så har du inte blivit påsatt oskyddat i röven av en utlänning eller missbrukare så behöver du troligtvis inte ens fundera på HIV:D
     

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 28 Jan 2020 17:00
    #12
    Fin skrev 2020-01-28 11:05:48 följande:
    Fel!

    Det är influensa symptom som är det första tecknen på det efter 2-6 veckor från smitto tillfället.

    Fast vanlig influensa är nog mera troligt överlag.
    Suck... Länkar samma som "Jobbigt" så kanske du kan läsa den här gången.

    https://www.1177.se/Sormland/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/hiv-och-aids/
  • Anonym (Jobbi­gt)
    Tue 28 Jan 2020 17:52
    #13
    +1
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-28 17:00:18 följande:

    Suck... Länkar samma som "Jobbigt" så kanske du kan läsa den här gången.

    www.1177.se/Sormland/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/hiv-och-aids/


    Märkligt att man inte kan läsa och ta till sig fakta!
  • Tue 28 Jan 2020 18:00
    #14

    Tror jag läst på alla sidor jag någonsin hittat men försöker fylla dem hål av information som saknas. Samt försöker kunna överleva minut för minut.

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 28 Jan 2020 18:01
    #15
    Anoonyym67 skrev 2020-01-28 18:00:20 följande:

    Tror jag läst på alla sidor jag någonsin hittat men försöker fylla dem hål av information som saknas. Samt försöker kunna överleva minut för minut.


    Ta något febernedsättande så länge och drick mycket vatten.
  • Fri 31 Jan 2020 23:12
    #16

    Hej igen! Gjorde ett hivtest 3,5 vecka efter misstänkt smitttilfälle som visade negativt. Testet var ett kombinationstest som påvisar både antikroppar och antigen. Om man genomgått primär hiv borde man ha visat positivt vid provet då eller är inget relevant förrän 2 månader?

Svar på tråden Har jag fått HIV??!!