• Anonym (Anna)
    Thu 30 Jan 2020 12:50
    2437 visningar
    26 svar
    26
    2437

    Jag är en fungerande alkoholist - fråga vad du vill.

    Jag är en fru och förälder, snart 40 år. Pluggar för tillfället och har mycket på distans så jag är oftast hemma om dagarna. Barnen är runt 10-12, min man jobbar heltid. Jag smygdricker på dagarna 2-3 gånger/vecka, börjar vid 9-10 så att jag sedan hinner nyktra till innan man och barn kommer hem och jag kan ha middag på bordet. Huset är i toppskick, jag sköter mina studier och får högsta betyg i så gott som alla kurser och var nyligen på praktik, då nykter under tiden jag var där. 

    Skäms som fan men kan inte sluta. Några av mina vänner vet om mitt problem.

  • Svar på tråden Jag är en fungerande alkoholist - fråga vad du vill.
  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Thu 30 Jan 2020 17:59
    #9
    Anna60 skrev 2020-01-30 12:52:19 följande:

    Finns inga frågor. Vad skulle hända om du var tvungen att använda bilen om skolan ringer och barnen är sjuka?


    Jag har ingen bil och bor ett stenkast från skolan.
  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Thu 30 Jan 2020 18:00
    #10
    Anonym (H) skrev 2020-01-30 13:12:39 följande:

    Hur mycket dricker du och vad?

    Hur full blir du?

    Har du kissat på dig på fyllan nån gång?


    2-3 glas vin.
    Hur full...ptja...berusad men inte packad.
    Nej aldrig.
  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Thu 30 Jan 2020 18:02
    #11
    Mackan1978 skrev 2020-01-30 15:24:26 följande:

    Jag är i samma ålder som du, snälla sök hjälp för dina problem innan du blir fast totalt. Det kan gå riktigt illa för dig annars.


    Jag vet att jag måste söka hjälp. Skäms otroligt mycket eftersom jag vet att jag måste berätta för min man.
  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Thu 30 Jan 2020 18:06
    #12
    Anonym (nykter alkoholist) skrev 2020-01-30 16:06:12 följande:

    Hur kommer det sig att du började dricka? Misstänker inte din man något?

    Och jag håller med mackan1978- sök hjälp innan det hinner gå för långt. Jag började, som du, att dagdricka när jag pluggade på distans. 2 år senare hade jag supit bort både förhållande och barn. När man börjar tänja på gränserna går det snabbt utför.


    Min man veckopendlade i ett år ungefär för några år sedan. Då började jag dricka på kvällarna när barnen lagt sig för att dämpa ångesten jag utvecklade under den tiden. Han har kommit på mig ett par gånger när barnen inte varit hemma och jag inte slutat dricka i tid. Vi har pratat om det och vi är båda medvetna om att jag har ett problem...men han vet nog inte riktigt hur illa det är.
  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Thu 30 Jan 2020 18:08
    #13
    Anonym (Barn till alkoholist) skrev 2020-01-30 16:14:55 följande:
    Min pappa drack, aldrig framför mig och blev aldrig arg eller nåt sånt utan bara aningen gladare, men han åkte snabbt hemifrån när han druckit. Men jag visste, och fortfarande idag när jag är i medelåldern kan jag tycka alkohol är obehagligt, mest om någon i min pappas generation dricker.

    Sluta ljug för dig själv och börja sätta dina barn före ditt beroende, supande föräldrar ger inga trygga barndomar.
    Jag ljuger inte för mig själv. Jag fattar att jag har rejäla problem och riskerar att supa bort varje relation jag har i mitt liv. Jag måste bara ta steget. 
  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Tue 9 Jun 2020 11:21
    #23
    +1

    Vill bara smyga in och meddela att jag är nykter sedan 2 månader tillbaka. Jag går på AA-möten 2-4 ggr/vecka och mår fantastiskt bra. Borde ha tagit hjälp för länge sedan men jag var inte redo.

  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Wed 10 Jun 2020 07:28
    #26
    +1
    Censur skrev 2020-06-09 18:30:53 följande:

    Min pappa var fungerande alkoholist hela min uppväxt. Höginkomsttagare på ett stort företag och hade jour som brandman periodvis.

    Han dog förra året, 54 år gammal. Från att ha fungerat i alla år till att bara ge upp och falla så djupt ner i missbruket att kroppen bara gav upp. Jag har lidit, och lider, så oerhört mycket av det här. Han var djupt och villkorslöst älskad och jag var hos honom flera dagar i veckan. Han var min bästa vän i flera år även i vuxen ålder och det gjorde så ont när alkoholen tog över honom helt. Körde flera gånger till akuten, ringde soc... Men han orkade inte till slut.

    Sök hjälp innan det är för sent. För barnens skull. Det finns hjälp att få via kommunen, RING.

    KRAM!!


    Beklagar det som hänt. Jag nådde min botten och sökte hjälp hos AA. Jag har varit nykter i två månader nu. Hjärta
Svar på tråden Jag är en fungerande alkoholist - fråga vad du vill.