• Anonym (Hm)

    Gravid och abort. Pojkvän förstår inte

    Hej allesammans! Det är så att jag precis har upptäckt att jag är gravid. Jag kommer nog att göra abort, därför att jag är väldigt ung och behöver ha det bättre ställt och ett stabilare liv, samt fokusera på mig själv mer, innan jag är redo att ta hand om ett barn. Min pojkvän håller med mig på den fronten, så där verkar vi vara överens.

    Grejen är den att han inte verkar vilja prata om detta och han verkar inte bry sig alls. Jag har sagt att jag vill att vi ska prata om det här och stötta varandra, för det är ju ändå en stor grej. Jag har sagt att många brukar börja må dåligt över det. Han svarade något i stil med ?Vad finns det att må dåligt över? Vi ska göra abort? Han tycker inte att det finns något att prata om. Jag vill känna att jag har hans stöd i det här och att vi kan prata med varann, men det känner jag tyvärr inte. Det känns inte alls som att han varken bryr sig eller förstår och det sårar mig.

    Vad ska jag göra? Någon här som har varit i en liknande sits och vill dela med sig?

  • Svar på tråden Gravid och abort. Pojkvän förstår inte
  • Anonym (Pop)

    Hur gammal är han?

    Eftersom ni trots allt är överens om beslutet kanske han inte förstår att det ändå känns som en stor grej. Kanske kan han följa med till ungdomsmottagningen och prata med nån dr?

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Pop) skrev 2020-01-30 18:05:28 följande:

    Hur gammal är han?

    Eftersom ni trots allt är överens om beslutet kanske han inte förstår att det ändå känns som en stor grej. Kanske kan han följa med till ungdomsmottagningen och prata med nån dr?


    Han är 22, blir 23 i år.

    Så kanske det är, men jag känner mig ändå väldigt nedstämd och det känns ändå tufft.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Pop) skrev 2020-01-30 18:05:28 följande:

    Hur gammal är han?

    Eftersom ni trots allt är överens om beslutet kanske han inte förstår att det ändå känns som en stor grej. Kanske kan han följa med till ungdomsmottagningen och prata med nån dr?


    Att han liksom hellre sitter vid datorn och spelar än att prata om det här..
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Pop) skrev 2020-01-30 18:05:28 följande:

    Hur gammal är han?

    Eftersom ni trots allt är överens om beslutet kanske han inte förstår att det ändå känns som en stor grej. Kanske kan han följa med till ungdomsmottagningen och prata med nån dr?


    Att han liksom hellre sitter vid datorn och spelar än att prata om det här..
  • Anonym (Pop)
    Anonym (Hm) skrev 2020-01-30 18:15:16 följande:
    Att han liksom hellre sitter vid datorn och spelar än att prata om det här..
    Vad vill du att han ska göra?
    Hur känner du?
  • Anonym (Kvinna)

    Kan det vara att han egentligen inte vill att du gör abort och därför inte vill prata om det för det blir jobbigt

  • Anonym (mmm)

    Det kan vara svårt för killar att fatta att en graviditet är på riktigt när ingen syns. Man förstår det logiskt men inte känslomässigt. För tjejen däremot kan man ju få fysiska symptom rätt snabbt så det är en helt annan upplevelse. 
    Det kan också vara svårt för killen att förstå vad en abort innebär för kvinnan. 

  • AnnaSthlm

    Han är troligen rädd och osäker på hur han ska hantera detta. Vad är det för stöd du vill ha? Vad vill du prata om med honom? Var konkret!

    Ta hand om dig själv och sök stöd på annat håll ifall han är otillgänglig. När du mår bättre igen får du utvärdera om du har kvar ett förtroende för honom.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Pop) skrev 2020-01-30 18:43:33 följande:

    Vad vill du att han ska göra?

    Hur känner du?


    Vill att han ska visa att han bryr sig och förstå att det känns jobbigt att göra detta, även fast vi är överens. Jag känner mig liksom ändå nedstämd och jag hade velat prata om det, men han verkar inte förstå eller vilja prata
  • Anonym (Linn)

    Tror också att du måste vara specifik till honom med vad du vill att han ska göra och vad ni ska prata om. Det kan ju vara så att han inte insett hur en abort går till eller helt enkelt inte tycker att ni måste diskutera det mer då ni verkar vara överens om att det blir en abort.

    Kom ihåg att han inte kan läsa dina tankar så du måste vara tydlig. Om du sen försöker få stöd för att du kanske är orolig att det kommer göra ont eller nåt, och han visar noll intresse för att ge dig det stödet är det ju en helt annan grej. 

Svar på tråden Gravid och abort. Pojkvän förstår inte