• Anonym (Hm)
    Thu 30 Jan 2020 19:07
    1398 visningar
    24 svar
    -2
    24
    1398

    Är det okej att begränsa barns matintag?

    I vårt hem tar vi inte omtag vid middagen. Alla får mat serverad till vad som är lämpligt.

    Jag tycker jag är generös och anser att jag tilldelar gott om mat vid en portion, att man nästan kan se det som två portioner, då tycker jag att en portion räcker.

    Är man fortfarande hungrig får man ta en smörgås eller frukter efter maten.

    Vi har två barn som haft kraftiga överviktsproblem, som vi nu lyckats få normalviktiga (i överkant, vilket vi ser som positivt) över en 3 årsperiod,

    De är gladare, mer aktiva och har större ork.

    Däremot har folk reagerat negativt när vi berättat att vi bara äter ?en? portion och menar på att alla barn måste få ta flera portioner om de vill, vilket de såklart får göra i skolan.

    Vi tycker att vi hittat rätt sätt att balansera och ge våra barn det de behöver för att må bra.

    Vi alla äter på samma sätt, även vi vuxna, för att det inte ska bli någon vikt-skam.

    Håller vi på med någon form av ?barnmisshandel? som vissa vill få det till? Vi vill ju ta ansvar för våra barns hälsa.

    Hur tänker ni?

    Barnen som varit överviktiga är 9 och 14.

    Det tredje barnet är snart 8 och är mätt innan portionen är uppäten..

  • Svar på tråden Är det okej att begränsa barns matintag?
  • Anonym (mmm)
    Thu 30 Jan 2020 19:10
    #1
    +2

    Du tilldelar? Vad sjutton, får inte folk lägga på mat på sin egen tallrik? 

    Om de är överviktiga, har ni tagit råd av skolans sköterska tex? Kan ju vara bra att få veta vad som är lämplig mängd för en växande kropp. Det går ju dessutom i perioder.
    Har tonåringar just nu, de skulle kunna äta varsin häst till middag, om de fick. Då man kan ju inte säga att de bara ska få en tallrik. 

  • Anonym (mmm)
    Thu 30 Jan 2020 19:11
    #2
    +1

    Kanske också beror på vad ni äter? Hur blev barnen så överviktiga från början liksom? Om ni lagar hälsosam mat gör det ju inget om de äter lite mer av den. 

  • Anonym (Sunt)
    Thu 30 Jan 2020 19:12
    #3
    -2 +1

    Jag tycker att det låter sunt och gör likadant själv trots att mina barn är normalviktiga. Det finns liksom ingen anledning att överäta. Vill de ha mer mat så finns det grönsaker i mängder att plocka av.

  • Anonym (Sunt)
    Thu 30 Jan 2020 19:14
    #4
    -3 +1
    Anonym (mmm) skrev 2020-01-30 19:10:29 följande:

    Du tilldelar? Vad sjutton, får inte folk lägga på mat på sin egen tallrik? 

    Om de är överviktiga, har ni tagit råd av skolans sköterska tex? Kan ju vara bra att få veta vad som är lämplig mängd för en växande kropp. Det går ju dessutom i perioder.

    Har tonåringar just nu, de skulle kunna äta varsin häst till middag, om de fick. Då man kan ju inte säga att de bara ska få en tallrik. 


    Varför skulle man som förälder inte få tilldela maten? Jäkligt konstig inställning
  • Anonym (bra)
    Thu 30 Jan 2020 19:14
    #5
    -1 +2

    Har ni fått bort två barn från fetma och gjort dom mer aktiva, glada och med mer ork tycker jag det ska överväga allt någon främling tycker.

    Människor som lider av fetma kan oftast inte äta bra genom att följa någon mättnadskänsla. Antingen finns den inte där, eller så finns det inte förens dom överätit eller så fortsätter dom äta trots att den infunnit sig. Speciellt barn kan inte ta ansvar över sådant. 

  • Anonym (E)
    Thu 30 Jan 2020 19:17
    #6
    +1

    Självklart är det ok.

  • Thu 30 Jan 2020 19:18
    #7

    Hos oss har vi låtit barnen ta själva och även deras vänner, varav 2 st kraftigt överviktiga. Även dessa gästbarn äter balanserat hos oss, kanske pga att vi har vissa regler tex att man inte tar fritt av tex köttbullar. Det ska vara balans mellan potatis, köttbullar och grönsakerna på tallriken. Vill man ha en extra portion så dricker man vatten (ca 0,5-1 dl i glaset) och tar en morotsstav och några gurkbitar medan man funderar på om magen är nöjd.
    Vill man ta om så tar man ungefär en halv balanserad portion till och sedan upprepas det hela - vatten - grönsaker - fundera...

    Då brukar de flesta känna att de egentligen är mätta eller blir mätta av vatten + grönsaker mellan portionerna.

  • Anonym (Pappa­)
    Thu 30 Jan 2020 19:26
    #8

    Det är lite svårt att säga. Dels så är det ju bra på sätt och vis om barnen är överviktiga men dels är det dåligt på så vis att barnen också måste lära sig vad som är lagom och om man som förälder ständigt tar jobbet ur händerna på barnen så är risken att de aldrig lär sig. 

    Om barnen är normalviktiga idag, ts, så kanske det är dags att släppa på lite eget ansvar nu? Börja med en dag i veckan de får ta helt fritt och en dag när de får ta själva med dina instruktioner.

  • Thu 30 Jan 2020 21:02
    #9

    Låter väldigt konstigt.

    Varför lägga upp så stora portioner? Miljövidrigt att slänga, och gynnar barnen mer att lära sig känna efter.

    En smörgås istället främjar ju knappast viktnedgång.

  • Anonym (Johan­na)
    Thu 30 Jan 2020 21:13
    #10

    Har barnen själva svårt att reglera portionerna så tycker jag att det är helt ok att man som förälder har lite regler kring det, tex två potatis och två pannbiff. Däremot tror jag det är viktigt att barnen får lägga upp sin mat själva, känns jättekonstig att NI ska servera maten?!

    Och varför göra extremt stora portioner istället för att lägga upp två mindre och servera grönsaker (betänketid) mellan? Borde bli mer effektivt.

Svar på tråden Är det okej att begränsa barns matintag?