• 34meee

    Lätt att göra karriär utomlands

    Hej! Jag har sett att det funnits en del frågor om att flytta till Tyskland. Däremot kom aldrig denna fråga?

    Jag är en tjej på 29 år! Ska flytta till min partner i väst Tyskland. Jag har ingen examen i mitt ämne men har 180 poäng från både civilekonom programmet samt några kurser från nationalekonomi. Hur hårda är dom i Tyskland när det kommer till anställning utan examen? Har ni klarat er med att få "karriär" på oavslutade studier utomlands?

    Bra att veta att jag aldrig jobbat som ekonom.

  • Svar på tråden Lätt att göra karriär utomlands
  • Anonym (Undrar)
    34meee skrev 2020-01-31 21:40:29 följande:

    Hej! Jag har sett att det funnits en del frågor om att flytta till Tyskland. Däremot kom aldrig denna fråga?

    Jag är en tjej på 29 år! Ska flytta till min partner i väst Tyskland. Jag har ingen examen i mitt ämne men har 180 poäng från både civilekonom programmet samt några kurser från nationalekonomi. Hur hårda är dom i Tyskland när det kommer till anställning utan examen? Har ni klarat er med att få "karriär" på oavslutade studier utomlands?

    Bra att veta att jag aldrig jobbat som ekonom.


    Är din partner tysk eller är han svensk? :) Hur träffades ni?
  • 34meee
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-31 21:44:58 följande:

    Är din partner tysk eller är han svensk? :) Hur träffades ni?


    Hahaha ja lite annorlunda fråga. Min partner är svensk. Vi träffades genom en utbildning som va i Stockholm :).

    Han flyttade för länge sen dit men han går en utbildning i Tyskland och han kommer behöva va kvar där i några år.
  • Anonym (Undrar)
    34meee skrev 2020-01-31 21:47:05 följande:

    Hahaha ja lite annorlunda fråga. Min partner är svensk. Vi träffades genom en utbildning som va i Stockholm :).

    Han flyttade för länge sen dit men han går en utbildning i Tyskland och han kommer behöva va kvar där i några år.


    Vad trevligt! Säkert att det kommer att gå att få jobb där för er!
  • 34meee
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-31 21:53:58 följande:

    Vad trevligt! Säkert att det kommer att gå att få jobb där för er!


    Ja, det är det jag inte är säker på? Jag har inte mycket erfarenhet av jobb. Har dessutom ingen erfarenhet av ekomomijobb
  • Kjell2
    34meee skrev 2020-01-31 21:40:29 följande:

    Hej! Jag har sett att det funnits en del frågor om att flytta till Tyskland. Däremot kom aldrig denna fråga?

    Jag är en tjej på 29 år! Ska flytta till min partner i väst Tyskland. Jag har ingen examen i mitt ämne men har 180 poäng från både civilekonom programmet samt några kurser från nationalekonomi. Hur hårda är dom i Tyskland när det kommer till anställning utan examen? Har ni klarat er med att få "karriär" på oavslutade studier utomlands?

    Bra att veta att jag aldrig jobbat som ekonom.


    Kan du tyska?
  • 34meee
    Kjell2 skrev 2020-01-31 22:42:51 följande:

    Kan du tyska?


    Inte mycket! Har bara lite ord här och där.
  • 34meee
    Tow2Mater skrev 2020-02-01 00:30:53 följande:

    Fortsätt läs nätbaserad distans och ta din examen.


    Tror du jag har svårt om jag inte tar examen att få jobb?

    Jag har ingen jobberfarenhet förutom att jag jobbat som diskare, och assistent

    Jag har ingen möjlighet att läsa nätbaserat.
Svar på tråden Lätt att göra karriär utomlands