• Sat 1 Feb 2020 22:38
    949 visningar
    6 svar
    6
    949

    Fått ny tjänst men nya chefen blev besviken

    Jag var på intervju för ca 2 veckor sedan och gjorde ett bra intryck. Han erbjöd mig tjänsten och jag blev jätteglad men han ville ha belastningsregister innan vi skrev på papprerna så jag meddelade min nuvarande chef att jag varit på intervju och skulle återkomma när jag skulle skriva på papprena på nya jobbet. När belastningsregistret kom ( det tig lite tid ) så ringde jag nya chefen och vi bestämmer tid att skriva på men då frågar han när jag kan börja och jag svarar att jag har 3 månaders uppsägningstid vilket jag även sa under intervjun och den börjar när jag skriver på men då blev han ( nya chefen ) jätte besviken och lät lite sur gör han trodde jag redan sagt upp mig.

    Nu har jag haft ångest i flera dagar, har jag gjort fel i processen? Skulle jag ha sagt upp mig direkt när han sa att jag fått tjänsten även om jag inte skrivit på? Jag tänkte väl först skriva på och sen säga upp mig för man vet aldrig vad som kan hända. Jag har jätte ångest och glädjen över nya jobbet är borta. Vill inte att nya chefen ska tycka jag är jobbigt eller så.

  • Svar på tråden Fått ny tjänst men nya chefen blev besviken
  • S23
    Sat 1 Feb 2020 22:44
    #1

    Du har gjort helt rätt! Han kan inte förvänta sig att du ska säga upp dig innan ni skrivit avtal. Isf kunde han skrivit ett avtal med klausul angående eventuelle upptäckter i belastningsregistret så att ni kunde skrivit avtal på en gång

  • Sat 1 Feb 2020 22:53
    #2

    Du har inte gjort något fel alls. Du kan ju alltid kolla med nuvarande chef om det finns möjlighet att släppa dig tidigare, kanske efter två månader och om hen ställer sig positiv till det kan du meddela nya chefen det. Nya chefen vill säkert bara att du ska börja asap.

  • Sat 1 Feb 2020 22:59
    #3

    Tack för svaren. Känns lite bättre nu. Ja jag hoppas min chef kan släppa mig lite tidigare.

  • Cheesc­ake
    Sun 2 Feb 2020 03:56
    #4

    Att den nya man anställt har 3 månader uppsägningstid är något man får räkna med samt att denne inte säger upp sig fören alla papper är påskrivna.

    Du kan dock göra med din nuvarande chef om du kan få gå direkt eller efter enbart 1-2 månader. Oftast brukar sådan lösa sig.

  • Sun 2 Feb 2020 09:24
    #5

    Jag skulle tacka nej till den nya tjänsten, det började ju verkligen inte bra och under din provanställning kan du bli uppsagd bara chefen känner för det. Du har det antagligen tryggare där du är nu.

  • Familj­efaren
    Wed 12 Feb 2020 03:34
    #6

    Jobba kvar på ditt gamla jobb, och be den "nya chefen" att köra upp anställningsavtalet där solen ej skiner.

Svar på tråden Fått ny tjänst men nya chefen blev besviken